Nekromanti Råd för att få till en rollpersons bakgrund och mål

shugal

Veteran
Joined
27 May 2009
Messages
34
Location
Örebro
Behöver lite tips kring hur jag ska hantera en av karaktärerna i min Out of the Abyss-kampanj: Det är en manlig Drow som är Cleric och hängiven Lolth, något som ju egentligen är förbjudet i deras samhälle (det finns bara prästinnor, inga präster). Från början var tanken att han uppfostrats för att bli magiker men i hemlighet invigts i prästerskapets mysterier. Det har hela tiden varit tydligt att han drivs av målet att förändra Drowernas samhälle, att göra det mer jämlikt, men samtidigt har han underordnat sig och tillbett Lolth. En stark intern konflikt!

Nu har vi spelat kampanjen i flera månader och den går riktigt bra, vi har verkligen kul tillsammans, men jag vet nu mer om Underdark, Lolth, Drow etc än jag gjorde när kampanjen drog igång. Funderar därför på om det skulle kunna ligga till så här: Han har utåt sett utbildats till magiker men i det fördolda invigts i Vhaerauns mysterier. Vhaeraun är en manlig gud som tillhör samma domän som Lolth (Trickery) men istället för att söndra och separerar män och kvinnor som Lolth vill ha det, strävar han efter jämlikhet och gör uppror (om än i det dolda) mot Lolth och matriarkatet. För att skydda lärlingen så har hans mästare intalat honom att det är Lolth som han skall tjäna, fast det egentligen är Vhaeraun. Förhoppningen är att han en dag ska kunna få reda på sanningen och agera ledargestalt i upproret mot det den samhällsordning som Lolth upprätthåller.

Nu blev det tyvärr så att det hela upptäcktes, mästaren dödades och lärlingen fängslades i väntan på att förhöras och ett plågsamt straff. Under tiden drev Lolth en magiker till att frammana demoner till Underdark. Hennes plan är att förflytta dem dit så att hon får utrymme att skaffa mer makt i deras demoniska hemdimension. Detta har förstås Vhaeraun fått reda på och han ger lärlingen en hjälpande hand så att han, tillsammans med andra fångar, lyckas fly från fängelset. Målet är att hålla honom vid liv, ge honom tid att bli kraftfullare och sedan använda honom som ett redskap i kampen för ett mer jämlikt samhälle. Fast vägen dit ser kanske annorlunda ut än vad lärlingen tänkt sig...

Låter detta långsökt? Gör jag det för komplicerat? Alla tankar är välkomna! Om något är oklart så förtydligar jag gärna.
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Jag är förmodligen helt fel person att svara på detta, men spontant skulle jag säga ja. Det låter ju inte alls som att bakgrunden handlar om rollpersonen utan endast om gudarna.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
På det kan jag ge ett klart och tydligt svar.
Det blir ett stort... VA???

Alltså. Background i DnD5 är ett hjälpmedel för spelaren att rollspela sin rollperson. Får rollpersonen lika mycket inspiration som alla andra i gruppen är dennes Background välbalanserad.
Men du verkar ju inte tala om den regeltekniska background, utan om rollpersonens bakgrundshistoria.

Du kan ha hur knäpp bakgrundshistoria som helst, det är bara din fantasi och din DM som sätter gränser:
- Din drow kan vara född i Greyhawk istället för Faerun, men har blivit kidnappad av rymdpirater som liten och färdats genom Phlogiston.
- Din drow är i själva verket en Kuo-Toa som blivit polymorfad som liten.
- Din drow är i själva verket en high elf drowaboo (jmfr weeaboo)
- Din drow var från början kvinna, men som lurades på ett cursed magical item: Girdle of Opposite Sex.
- Din drow är egentligen en kvinnlig transa som tycker om att klä ut sig till man.

Om du ska gå efter DnD-canon när det gäller manliga drow clerics of Lolth verkar du ha missat en sak:
Det är inte drow-samhället som förbjuder manliga präster.
Det är Lolth själv som förbjuder manliga präster, Hon skulle aldrig tillåta en manlig präst utan skicka en konstant ström av mördare efter honom tills han dör.
Skulle han tro att han var en manlig präst till Lolth är det mer troligt att han i själva verket är vansinnig och får sin gudomliga magi från en annan gud, t.ex. Tharizdun.

Men det är er egen kampanj och det finns ingenting som tvingar er att följa Canon.
Om ni bestämmer er för att drow inte alls har svart hy, utan har rosa päls och kaninöron så är det så.

Med det sagt är det inget som helst fel med din nya bakgrundshistoria med Vhaeraun. Framförallt följer den Canon, vilket inte en manlig drowpräst till Lolth gör.

Vill du veta mer om drow-samhället rekommenderar jag The Dark Elf Trilogy som är bok 4, 5, 6 i serien om Drizzt Do'Urden och handlar om hans uppväxt i Underdark.
 

shugal

Veteran
Joined
27 May 2009
Messages
34
Location
Örebro
Ha, ha, ja det här var ju två ärliga svar! Om jag förbiser allt annat är det en sak jag fastnar för, det "att han i själva verket är vansinnig och får sin gudomliga magi från en annan gud, t.ex. Tharizdun." Liknande tankegångar har jag själv varit inne på, så jag tackar för idén (och självklart boktipsen, sådana är alltid välkomna!).
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
shugal;n221916 said:
Ha, ha, ja det här var ju två ärliga svar! Om jag förbiser allt annat är det en sak jag fastnar för, det "att han i själva verket är vansinnig och får sin gudomliga magi från en annan gud, t.ex. Tharizdun." Liknande tankegångar har jag själv varit inne på, så jag tackar för idén (och självklart boktipsen, sådana är alltid välkomna!).
För att förtydliga:
Ni får spela precis hur ni vill - det finns inget rätt eller fel.
Men om man vill följa DnD-canon så finns inga manliga Lolth-präster, lika lite som det finns icke-drows som är Lolth-präster.

Drow-samhället är elitistiskt för att Lolth är elitistisk.

Om jag var DM för en DnD-kampanj som följde kanon (vilket jag inte alltid gör) så hade jag antagligen förvandlat en manlig drow som påstår sig vara en Lolth-präst till en drider.
 

shugal

Veteran
Joined
27 May 2009
Messages
34
Location
Örebro
Det blev så här: Vi gjorde om rollpersonens bakgrund och livshistoria. Han blev en Vhaeraun-cleric som invigts i dennes mysterier i hemlighet av en av hans maskerade prästinnor. Dessvärre blev de upptäckta och rollpersonen fängslades i väntan på att säljas som slav eller något annat lämpligt straff. Det funkar bra med hans livsmål och drivkrafter och undviker de uppenbara kanonproblem du tar upp, anth.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,000
anth;n222109 said:
För att förtydliga:
Ni får spela precis hur ni vill - det finns inget rätt eller fel.
Men om man vill följa DnD-canon så finns inga manliga Lolth-präster, lika lite som det finns icke-drows som är Lolth-präster.

Drow-samhället är elitistiskt för att Lolth är elitistisk.

Om jag var DM för en DnD-kampanj som följde kanon (vilket jag inte alltid gör) så hade jag antagligen förvandlat en manlig drow som påstår sig vara en Lolth-präst till en drider.
Äsch, struntprat :wink:

Forgotten Realms är ju byggt på undantag efter undantag efter undantag.

En framtida hjälte manlig drow-Cleric tycker jag låter precis lika osannolik som vilken annan hjälte från FR-böckerna, dvs väldigt sannolik :rolleyes:

Det är ju hela poängen med Forgotten Realms, att just din special snowflake är undantaget från reglerna som bara gäller alla andra!
 
Top