Nekromanti Rättssystemet i Cirefaliska Samväldet

Hrimfar

Veteran
Joined
23 Aug 2010
Messages
124
Location
Skåneland
Jag håller på och spelleder ett äventyr där rollpersonerna blir anklagade för ett mord i Caserion och jag har lite funderingar kring rättssystemet här och skulle gärna vilja få nån input i form av ideer/kritik!

Jag tänker mig att Caserion, då cirefalier i största allmänhet verkar gilla system som skyddar kapital har ett ganska välutvecklat rättssystem med advokater och jury, där jurymedlemmarna slumpas fram från något visst ämbete (som husfurstar) eller efter kapital (att ens familj måste äga si och så mycket för att man ska kunna bli framslumpad). Dommare är såklart Fauztzem (ett ämbete inom cirzatemplet).

Så, en rättegång inleds med att någon (medborgare, gästarbetare eller "turist") måste rikta anklagelser mot en annan individ, om det rör sig om en grupp måste det ändå finnas en huvudsvarande, vilket vanligtvis är den inblandad med störst kapital (då denne borde kunna föra sin talan bättre än de andra). Efter detta utses en advokat till att anklaga, eventuellt införskaffar den som väckt anklagelserna en advokat och likaså utses en till svaranden. Efter att detta är gjort sätts ett rättegångsdatum och båda sidor har tills dess på sig att skaffa fram bevis eller alibi etc.

När väl rättegången inleds hörs först åklagarsidan, sedan försvararen, både vad gäller tal och förhöranden av vittnen. Sedan överlägger juryn (hur många röster som behövs vet jag ej, men överhängande majoritet är väl troligt?). Efter detta fäller fauztzem sin dom.

Vad tror ni? Kom gärna med förslag som kan göra rättegången mer intressant/trovärdig!
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Intressant. Jag tycker det låter som ett bra system. Jag tycker dock inte det skall finnas någon advokat. Alla Cirefalier blir utbildade inom lagkunskapen så en avsaknad av advokat drabbar inte dem alls lika hårt som det gör gästarbetare eller "turister".
 

Hrimfar

Veteran
Joined
23 Aug 2010
Messages
124
Location
Skåneland
Fast ett mer omfattande system gör att expertis har stora fördelar, speciellt som tzorlaks rullar är så komplexa och svårlästa. SJälvklart försvarar sig cirefaliska medborgare själva vid mindre mål, men om det rör sig om allvarligare brott tror jag att man anlitar en expert som kan intstruera en i lagens vindlande labyrinter. Eller?
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Nej, det är snarare det att en avsaknad av ett advokatsystem gagnar Cirefalierna i konflikter gentemot utomstående.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Jag tror inte på ett system där en advokat är en rättighet. Men det är klart man bör kunna köpa in experttjänster. Det har ju gästarbetarna endå inte råd med
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Det är klart. Det skapar dessutom ytterliggare ett yrke som är "tillåtet" för Cirefalier utan att försämra deras rykte.
 

zuntona

Swordsman
Joined
28 Sep 2002
Messages
525
Låter inte det hela lite väl modernt med jury. Jag skulle se det som att Fauztzem är både åklagare och domare utan att behöva bry sig om vad det handlar om. Att få en person att svara för fauztzem handlar inte om att lämna in en anklagelse. Aldrig att en rättsprocess skulle inledas för att en gästarbetare anklagar en cirfalier.
Övertyga fauztzem och de skapar en rättsprocess. Jag håller med tidigare inlägg om att en advokat in passar in i samhället. Det finns antika exempel på individer som försörjde sig med att skriva försvarstal till anklagade. Det kan vara en rolig detalj men då gäller det för den anklagade att memorera talet.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Ungefär lika modernt som gigantiska torn som man kan skicka ljussignaler med för att överföra meddelanden över gigantiska avstånd.
 

zuntona

Swordsman
Joined
28 Sep 2002
Messages
525
Jag kanske ska utveckla vad jag åsyftade. För att svara på ditt påstående så är den teknologiska nivån alltid svår att förstå i en påhittad värld men en jury har en väldigt speciell funktion. (En del teknologi från antiken kan vi inte återskapa och den var överlägsen motsvarigheter idag.) Vad jag menar med modern är synen på vad rättsytemtet har för syfte. En jury finns för att inte låta överheten ha all makt i sin hand. Bygger på tanken att dela upp juridiskt ansvar även mellan aktörer. Parlamentet stiftar lagar, Domstolar verkställer domar, polisen ingriper vid överträdelse. Nu använder jag lite fel termer men poängen är den samma. Med juryn har ett till steg lagts till som syftar till att göra en maktfördelning mellan utbildad elit (domaren) och vanligt folk (juryn). Det är för undvika maktmissbruk!!!
Maktmissbruk finns inom Cirza-tron. (enligt deras synsätt) Lagen kommer från Cirza. Storprimasen är Cirzas ställföreträdare. Fautzem ser till att lagen efterlevs. Systemet och tankegången är hierarkiskt. Bara en högre i hierarkin kan ifrågasätta någon annan. Det är opponering mot detta den moderna demokratin växer fram. Oavsett vad man anser om en jury är den en del i ideologin kring demokrati. Blinktorn är en enskild teknologiska framsteg som skulle kunna uppstått på en rad olika platser med kunskapen. Ibland räcker med att en enskild individ kommer på något. (se Newton och Einstein i vår värld)
 

zuntona

Swordsman
Joined
28 Sep 2002
Messages
525
Jag vill bara poängtera en sak viktig poäng. När du vänder till forumet så tar jag det på allvar när du ber om trovärdighet i hur deras rättsystem fungerar. Det känns dock på ditt inlägg som du är ute efter ett drama kring rättegång där RP kan fylla funktioner och låta påverka utgången. Då kan det var mer underhållande med din idé. Utveckla det genom som det verkar som du har tagit inspiration från, amerikansk domstol. Läs in dig lite på det eller bara hyr någon film/tv-serie som fokuserar på ämnet. Juryn- A time to kill är en film som är mer än sevärd där du nog kan hämta en del inspiration till de olika turer rätten kan ta.
Men kom ihåg en sak. Det handlar alltid om trovärdighet och då är det inte bara logiska resonemang utan av stor betydelse vem som säger vad. En aktad medborgare har alltid större inflytande.
 

zuntona

Swordsman
Joined
28 Sep 2002
Messages
525
Ja men jag har inte fel i mitt påstående. Det första exemplet du har tar ju upp det jag säger. Att den hierarkiska kyrkan skapar problem i England. Men i Cirfalien är templet integrerat. En sådan separation har inte skett. Därav bör inte Templet ge bort delar av sin makt. Den är av Gud given. Tanken om demokrati eller individers rättigheter börjar redan på antiken så termen modern med jury kanske var missvisande. Men en jury ligger inte i linje med synen på vem som håller makten eller vart makten kommer ifrån.
 
Top