Nekromanti Rättigheter och skyldigheter

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Radagast skriver här ett inlägg på Fenix forum som handlar om vem som bestämmer över matrial skriver för ett rollspel. Notera[k] för [/k].

Betyder detta att vem som helst kan skriva vad som helst till vilket spel som helst, för att sedan trycka och sälja det hela? Utan att vara olaglig? Jag har fått för mig att lagen ser ut på detta viset, även om man antagligen stöter sig med dom som tillverkar spelet. Är detta rätt eller fel?

Och för att inte snurra till det hela allt för mycket så tar jag nu Neogames och Eon som exempel, eftersom dom nämns i Radagast inlägg.

Kalle skriver saker till Eon, dessutom går hans pappa bort och Kalle äver 3 ton pengar. Kalle får för sig att trycka sina hemma gjorde äventyr och monster etc för att sälja dem. Han hoppas på att det skall gå runt. Kalle döper sin produkt till Monster och Äventyr i Mundana. Dessutom är han noga med att märka ut på spelets framsida: "Ett tillägg till Neogames Eon" eller "Ett tillnehör till Eon".

Är Kalle här en laglydig medborgare eller bryter han mot några regler? (förutom möjligen de moraliska som man kanske besitter).

Spelar det någon roll om det sker på idiell basis eller med tankar om att bilda ett nytt multimiljardsföretag?

Och sen så kan det hända att minnet sviker mig, men har inte något sådant inträffat tidigare i rollspels historian, när nån någon försökte trycka grejjer till Drakar och Demoner eller är det bara mina vilda fantasier?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Jag hade tänkt att skriva ett svar och sedan ge lite citeringar från lagboken, men jag hittar inte den i min pappershög (den är utskriven för tentaanvändning) så jag nöjer mig helt enkelt med att länka till rollspelshörnan.. Det du kommer att överskrida är varumärkeslagen om det nu skulle vara något problem.. Ideellt får du använda varumärken hitan och ditan, men det blir problem när du börjar tjäna (tjäna och tjäna, när det gäller rollspel? *host*) pengar på din produkt.. I fallet Fenix antar jag ansvarig utgivare åker dit om det nu är felaktigt framställt.. Läs mer i länken angående det..

"Spelar det någon roll om det sker på idiell basis eller med tankar om att bilda ett nytt multimiljardsföretag?"
Vad gäller att använda varumärket.. Ja, i viss mån (se länk ovan).. I övrigt ingenting.. Du kan referera relativt fritt till saker i rollspelet, använda dig utav samma regeluppsättning och säga att din produkt kan användas till ett visst rollspel.. Dock så måste allt detta vara med dina egna ord och inte en snarlik kopia från rollspelet.. (länkarna är fördjupningar och klargöranden som bör läsas)

"Och sen så kan det hända att minnet sviker mig, men har inte något sådant inträffat tidigare i rollspels historian, när nån någon försökte trycka grejjer till Drakar och Demoner eller är det bara mina vilda fantasier?"
Det enda jag har hört ryktesvägen att det var lite problem med Monsterboken 2.. Där var det fansaker som trycktes (som alla jävla dinosaurier) och jag tror det inte var helt fullständigt att Äventyrsspel hade frågat om lov utan bara tagit saker till sin modul.. I detta fall var upphovsrättslagen gällande (ej läsnödvändig länk)..

/Han som ger Radagast rätt i hans inlägg på Fenixforumet
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Jag hade tänkt att skriva ett svar och sedan ge lite citeringar från lagboken, men jag hittar inte den i min pappershög (den är utskriven för tentaanvändning) så jag nöjer mig helt enkelt med att länka till rollspelshörnan.. Det du kommer att överskrida är varumärkeslagen om det nu skulle vara något problem.. Ideellt får du använda varumärken hitan och ditan, men det blir problem när du börjar tjäna (tjäna och tjäna, när det gäller rollspel? *host*) pengar på din produkt.. I fallet Fenix antar jag ansvarig utgivare åker dit om det nu är felaktigt framställt.. Läs mer i länken angående det..
Det är just den biten som jag har varit osäker på, och för att bli helt 100% säker på verkligheten så omformulerar jag mig/frågar jag igen:

*Neogames är ett varumärke och företag.

*Eon är är varumärke och en produkt

Det är det viktiga, och jag har för mig att jag nån gång hört talas om ett kryphål som gör att jag, i informativt syfte, får märka ut det hela som ett tillbehör till Eon för att kunden skall veta vad han köper. Varesig det är meningen att tjäna pengar eller om det är ideellt. Men det kan jag ha fått om bakfoten.

Och nu när jag läste igenom länken tolkade jag det på samma sätt.

Får jag använda ett rollspelsföretags eller rollspels logotyp i mitt eget verk?

Det beror på om du publicerar verket som en privatperson eller som ett led i en näringsverksamhet. I det förra fallet är all användning av varumärken (logotyper är vanligen varumärken) tillåten eftersom privatpersoners användning av varumärken inte regleras i lag. I det senare fallet kan du också använda en logotyp/varumärke men då måste din användning av varumärket vara befogat. Om det kan antas att en konsument för att kunna bedömma nyttan av din vara behöver veta att din produkt kan användas med ett annat företags produkt(er) då finns det tillräckliga skäl för att du ska få använda det andra företagets varumärke.

//

Det är alltså tillåtet att informera konsumenter om att de kan använda en viss produkt tillsammans med en annan produkt från ett annat företag.
Tycker det låter ganska solklart?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Tvillingbergen

"Det enda jag har hört ryktesvägen att det var lite problem med Monsterboken 2.. Där var det fansaker som trycktes (som alla jävla dinosaurier) och jag tror det inte var helt fullständigt att Äventyrsspel hade frågat om lov utan bara tagit saker till sin modul.. I detta fall var upphovsrättslagen gällande (ej läsnödvändig länk).."

Det var också lite bråk mellan TAMB Äventyrsspel och Spelverkstan Titan: Titan gav ut äventyret Tvillingbergen till Drakar&Demoner, och det tyckte Äventyrsspel inte alls om. Oldtimer kan säkert berätta mer, om inte minnet är allt för traumatiskt - 23 år efter händelsen eller nåt...

För övrigt så vet jag ett antal personer vars texter snoddes till Monsterboken 2 utan att omnämnas. Det hela var dock ett led i en tävling. Folk skickade in saker och de bästa sakerna hamnade i Monsterboken 2, i utbyte mot deras namn bland konstruktörerna om de vann (jag tror att de skulle få boken också). Ett par texter hamnade i Monsterboken 2 utan att deras namn nämndes, och i ett fall kombinerades en persons värden med en annan persons beskrivning, och endast den förste personen nämndes.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Det absolut säkraste sättet är att faktiskt fråga Neogames om du kan få använda deras logotyp. Får du ja så får du ja, och då kan du få en korrekt logga av dem. Får du nej så kan du fortfarande använda deras varumärke på det informativa sättet.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Re: Monsterboken 2

Det enda jag har hört ryktesvägen att det var lite problem med Monsterboken 2.. Där var det fansaker som trycktes (som alla jävla dinosaurier) och jag tror det inte var helt fullständigt att Äventyrsspel hade frågat om lov utan bara tagit saker till sin modul..
Du ska inte tro på rykten. Fråga mig istället. Jag ansvarade nämligen för produktionen av MB2.

För övrigt så vet jag ett antal personer vars texter snoddes till Monsterboken 2 utan att omnämnas. Det hela var dock ett led i en tävling. Folk skickade in saker och de bästa sakerna hamnade i Monsterboken 2, i utbyte mot deras namn bland konstruktörerna om de vann (jag tror att de skulle få boken också). Ett par texter hamnade i Monsterboken 2 utan att deras namn nämndes, och i ett fall kombinerades en persons värden med en annan persons beskrivning, och endast den förste personen nämndes.
Jag gillar inte ordet "snoddes" i detta sammanhang. Vi hade utlyst en tävling och ca 600 bidrag kom in, av vilka jag valde ut de jag gillade bäst. De som bidrog fick sitt namn med och ett friex av MB2. Jag gjorde några oavsiktliga misstag när det gällde bidragsgivarnas namn; jag bad skriftligen om ursäkt när dessa fel uppdagades och skickade gratisex till dem.
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Alltså får man använda deras namn/varumärke vilket är hela grejjen. Men visst, det är mycket bättre/smidigare och framförallt rakare att prata med Neogames, i detta exemplet, istället för att bara köra på.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag vill minnas att prejudikatet säger att det är tillåtet att säga "dessa byggklossar kan användas med andra byggklossystem, exempelvis LEGO(TM)", men inte "ett tillbehör till LEGO(TM)". I rollspelssammanhang alltså, "detta äventyr kan användas till fantasyrollspel, exempelvis EON(TM)", men inte "ett tillbehör till EON(TM)".
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Där var någonting...!

Men det måste ju gå att böja på formuleringen en anning;

exempel: "Ett äventyr anpssat Eon", "Äentyret är avsett för Eon", "Äventyret utspelar sig i Eons Mundana"(Kasnke går den sista reglerna??).

Nåja, en annn liten fråga när vi endå har Krille på tråden.

Om någon började trycka tillbehör/äventyr till dina spel, Skymmningshem och Västmark, hur hade du reagerat/agerat då? Och om någon kom med en förfrågan, hur hade det påverkat?

Dessutom får jag väl erkänna (trots att jag inte gillar det) att jag i mina vilda fantasier har en liten idé på det hela, det kan nog den som har läst mina tidigare inlägg/trådar komma fram till. Men det är absolut inget som kommer inträffa på kort sikt, dessutom lär jag ta kontakt med den som äger varumärket som kan komma att "nyttjas".(Nyttjas är fel, men namnet används ju endå, för att beskriva vad det hela är skrivit till).
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Men det måste ju gå att böja på formuleringen en anning;"

Jag vet inte om jag skulle våga chansa. :gremgrin:

"Om någon började trycka tillbehör/äventyr till dina spel, Skymmningshem och Västmark, hur hade du reagerat/agerat då?"

Jag hade varit jättekluven. Å ena sidan så hade jag inte velat att folk skulle utnyttja mitt varumärke och min goodwill hur som helst. Å andra sidan så är det ju ett bevis på att folk gillar mitt spel, och det är ju skitkul!

Så givet att varumärket används olovligt, i så fall beror det nog mest på hur bra produkten är. Är den bra så hör jag nog av mig och säger "Kul, men fråga nästa gång!", och är den dålig så hör jag nog av mig och säger "Fy! Använd inte mitt varumärke utan att fråga!".

Används varumärket på ett lovligt sätt, "detta tillbehör kan användas med till exempel Andra Imperiet", så kan jag inte göra något. I så fall skulle jag plöja igenom modulen och höra av mig med ett utlåtande om den. Om den skulle vara bra så skulle jag säga att om de frågar snällt så kan de få använda varumärket "på riktigt".

"Och om någon kom med en förfrågan, hur hade det påverkat?"

Jag hade nog sagt att det går jättebra att använda en formulering i stil med "detta äventyr kan användas till Andra Imperiet", eller om de låter seriösa "ett äventyr till Andra Imperiet". I det senare fallet så hade jag också meddelat att de har tillåtelse att använda varumärket som text och markera detta i boken med "Skymningshem: Andra Imperiet är (c) och TM Krister Sundelin, och används här med tillstånd."

Dessutom hade jag frågat om jag kunde få titta på manuset innan det sätts och trycks (givetvis med skriftligt löfte om att respektera upphovsrätten), och om jag hade gillat vad jag hade sett så hade jag skickat över en EPS med loggan, så att de kan använda den istället för bara en text.
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Tack för svaren!!

Nu har jag iaf fått hyfsat med kunskap på de flesta fronter och tror mig kunna förverkliga denna "dröm", så fort man bara har tid/pengar. Vilket kan dröja nog så länge...!
 

peterb

Swordsman
Joined
4 Jan 2004
Messages
400
Location
Lidingö
Fallet du tänker på, Krille, är: “Svenska Byggis … kompatibelt med andra byggsystem, typ Lego”.

Dom två (viktigaste) prejudikat som finns vad gäller användandet av andras varumärken är två domar i EG domstolen. Den ena gällde om en bilreparatör hade rätt att använda BMWs logga i sin marknadsföring. Den andra gällde om ett finskt företag som producerar både rakhyvlelhantag och huvuden till rakhyvlar hade rätt att informera om att deras rakhyvels huvuden kunde användas med Gillettes rakhyvel hantag. I bägge fallen dömde EGD till förmån för de svarande. Bilreparatören hade rätt att använda BMWs logga eftersom det var nödvändigt för att informera konsumenterna om vilken kompetens han hade. Det finska företaget hade rätt att informera konsumenter om att deras rakhyvels huvud också kunde användas med Gillettes rakhuvels handtag.

EGDs domar är prejudicerande i hela EU. De domar som finns i Sverige är nog strängare än den Europeiska praxisen.

Notera dock att privat, icke-kommersiell (dvs ej i näringsverksamhet) användning av ett varumärke är helt oreglerad i lag. Se 1§ VML
 

peterb

Swordsman
Joined
4 Jan 2004
Messages
400
Location
Lidingö
Så länge du inte publicerar dina alster som ett led i en näringsverksamhet så är alla sådana här funderingar irrelevanta. Du *får* använda varumärken precis hur du vill så länge du inte gör *bruk* avd dem i en näringsverksamhet.

Om du skulle publicera dina alster på kommersiell basis så skulle alla dina exempel vara godtagbara.

Neogames kanske inte gillar det men dom har bara att gilla läget...
 
Top