Rättegångar i rollspel

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
819
Location
Umeå
Hej!
Har en gammal rollspelskompis som snart fyller jämnt och vi tänkte försöka överraska honom med att samla det gamla gänget och spela lite rollspel. Vi har inte riktigt bestämt vad vi ska spela, men eftersom jubilaren är barnsligt förtjust i rättgångsdraman (perry mason, lincoln lawyer, etc.) och han hade en gammal dröm om att bli action-advokat.Det skulle vara kul att spela något sådant.

Jag vet att jag sett ett Call of Cthulhu-äventyr som är en rättegång men jag kan inte hitta igen det nu när jag letar bland alla mina böcker i rollspelsbiblioteket.

Någon som har koll på vilket scenario/ vilken bok detta kan vara?

Det är även fritt fram att ge föralag på andra rollspel/scenarion som finns som är centrerade runt rättegångar. Om inte annat som inspiration om jag skulle behöva hitta på något själv.
 

Lirarn

Veteran
Joined
14 Feb 2015
Messages
118
With Malice Aforethought. Det är en kort serie på tre äventyr där del 2 är i en rättegång.

Boken heter Adventures in Arkham Country.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
819
Location
Umeå
With Malice Aforethought. Det är en kort serie på tre äventyr där del 2 är i en rättegång.

Boken heter Adventures in Arkham Country.
Tackar. Den boken ska jag ha i biblioteket.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,898
Location
The Culture
Om du vill spela något helt annat så skrev jag ett Dogma-spel för en herrans massa år sedan där man spelar en improviserad rättegång. Om jag lyckades göra allting rätt finns det här: Protest!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,723
Location
Göteborg
Bästa rättegångsspelet är ju utan tvekan Sea Dracula. Protester avgörs genom danstävlingar och den med flest advokatpoäng i slutet vinner!
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,056
Gillar man märklig juridik, som att driva process mot spöken, hitta den magiska lagstaven som kvalificerar dig som domare, förhandla om mansbot eller finesserna i rättslig duell, finns det mycket sådant i RuneQuest.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
819
Location
Umeå
Det blev både lite With Malice Aforethought och Protest! Lyckades inte riktigt sälja in Sea Dracula (Vi hade inte tillräckligt med golvyta för att dansa heller så det kanske var lika bra).
 

Nero

Warrior
Joined
24 Feb 2014
Messages
271
Hej!
Har en gammal rollspelskompis som snart fyller jämnt och vi tänkte försöka överraska honom med att samla det gamla gänget och spela lite rollspel. Vi har inte riktigt bestämt vad vi ska spela, men eftersom jubilaren är barnsligt förtjust i rättgångsdraman (perry mason, lincoln lawyer, etc.) och han hade en gammal dröm om att bli action-advokat.Det skulle vara kul att spela något sådant.

Jag vet att jag sett ett Call of Cthulhu-äventyr som är en rättegång men jag kan inte hitta igen det nu när jag letar bland alla mina böcker i rollspelsbiblioteket.

Någon som har koll på vilket scenario/ vilken bok detta kan vara?

Det är även fritt fram att ge föralag på andra rollspel/scenarion som finns som är centrerade runt rättegångar. Om inte annat som inspiration om jag skulle behöva hitta på något själv.
Bara en detalj men minns ett CoC-äventyr där rp var spanska inkvisitorer och fick hålla bikt med församlingen för att få information. En del info var ovidkomannde och en del var viktiga ledtrådar. Det liknande ju ett förhör och kan tänka mig att det ganska lätt skulle gå att översätta till ett korsförhör vid rättegång. Det blev väldigt bra rollspel minns jag.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Det här är verkligen kul. Men det kan nog vara svårt att få tag på.

 
Top