Rätt sak på rätt plats?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Efter en del testande fram och tillbaka bestämde sig Äventyrsspel för att den korrekta placeringen av kartor och data för spelledarpersoner var antingen i ett separat häfte, om äventyret var så omfattande att det kom i en låda, eller längst bak i häftet, för ett mindre omfattande äventyr.

Så är det (nästan) ingen som gör idag. Kartorna är placerade i närheten av texten som beskriver platsen, och data för spelledarpersonerna finns i närheten av beskrivningen av den plats där rollpersonerna troligen stöter på personen. Jag tycker att det är otroligt mycket enklare och smidigare på det sättet.

Är det någon som tycker att det var bättre med en strikt uppdelning: text, persondata, kartor?

Efter en del testande fram och tillbaka bestämde sig Äventyrsspel för att den korrekta placeringen av kartor och data för spelledarpersoner var antingen i ett separat häfte, om äventyret var så omfattande att det kom i en låda, eller längst bak i häftet, för ett mindre omfattande äventyr.

Så är det (nästan) ingen som gör idag. Kartorna är placerade i närheten av texten som beskriver platsen, och data för spelledarpersonerna finns i närheten av beskrivningen av den plats där rollpersonerna troligen stöter på personen. Jag tycker att det är otroligt mycket enklare och smidigare på det sättet.

Är det någon som tycker att det var bättre med en strikt uppdelning: text, persondata, kartor?
Det känns som att den uppdelning var mer logisk när det inte fanns digitala hjälpmedel till spelet att ladda ner. Men skulle man trycka in häftet i en kopiator var det ett bättre alternativ.

Det beror helt på om det är tänkt att man ska ha äventyret med sig och sitta och kolla upp saker i det medan man spelar.

Jag tycker ärligt talat det är lite av ett misslyckande att ha det så.

Om man kör grottkräl föredrar jag kartorna separat, så man slipper sitta och bläddra, och speldata för varelserna i direkt anslutning till det rum där de påträffas, alltid på samma sida. Korta varelseschabloner är kung i det här sammanhanget, då man i äldre version av DnD t.ex. lätt kan trycka en flera sådana på en vanlig trycksida.

Även det tycker jag är rätt kontextuellt. Om en varelse eller spelledarperson inte är kopplad till en specifik plats eller scen känns det mer logiskt att ha en den i ett eget kapitel eller häfte.

Även det tycker jag är rätt kontextuellt. Om en varelse eller spelledarperson inte är kopplad till en specifik plats eller scen känns det mer logiskt att ha en den i ett eget kapitel eller häfte.
Ja, naturligtvis. Jag tycker att upplägget i Maktens portar fungerar bra, där de viktiga spelledarpersonerna som springer runt i grottsystemet beskrivs i början av äventyret, och övriga spelledarpersoner beskrivs vid det rum där rollpersonerna troligen stöter på dem.

För dungeons vill jag ha både ock. En hel karta över dungeonen, antingen separat (poster) eller insida pärm, och sedan aktuellt rum och angränsande sådana i ljusgrått (motsvarande) i anslutning till rummets beskrivning. Då får jag allt jag behöver för att det ska gå så smidigt som möjligt att spelleda.

För utomhusäventyr vill jag ha en separat översiktskarta, och detaljerade platskartor där platserna beskrivs.

Själv har jag en plan att i mitt nästa äventyr även ha vykortsstora hand-outs för rum/platser till spelarna.

När jag preppar för att spelleda vill jag ha (och skriva ut) kartor för sig, platsbeskrivningar för sig och allmänna stolpar för sig.

Nu kör vi ju via VTT så oftast har jag helt enkelt kartorna där.

Back