Nekromanti Rälsning är en spelledarstil

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Tivoli

Den här diskussionen har varit på tapeten förr... men a fishtank betyder inte desto mindre ett akvarium, och inget annat.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Nja, Masks är inte alls speciellt rälsat, man kan ta platserna i ganska godtycklig ordning, i alla fall efter London... och på respektive plats så är det inte rälsat alls.

Med reservation att jag spelade kampanjen på 80-talet.. kan minnas fel.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Ja, det gör du. Eller så spelledde din spelledare på ett annat sätt än det är skrivet.

För så som det är skrivet så är det ytterst svårt att ta delarna i någon annan del än de står. Visserligen hintas det om att saker händer i Kenya och Australien, men de nödvändiga ledtrådarna för att man ska inse att man ska till Kenya delas inte ut förrän i Kairo, och ledtrådarna till Australien finns i Kenya.
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Ärligt talat—och jag spelledde kampanjen 2006 senast, samt har gjort det tidigare—minns jag det ganska tydligt som att man kanske redan i New York och definitivt i London får de vaga ledtrådarna om att det finns saker att undersöka i Kairo, Kenya och Shanghai. (Vaga förvisso, inte mer än i stil med "okej, skummisen hade en ett visitkort från ett företag, det måste vara värt att flänga halvvägs över världen för!", men mestadels blir de vad jag minns ändå inte tydligare förrän man väl kommer dit).

Introduktionen är dock noga med att påpeka att äventyret vinner på att man tar avsnitten i den presenterade ordningen och att man bör uppmuntra spelarna att följa den med restidsoptimering som en möjlig ursäkt, så även om man tekniskt sett kan byta ordning så finns det en väldig tydlig avsedd ordning.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Re: Tivoli

Fisktank, fisktank, fisktank, fisktank, fisktank, fisktank, fisktank, fisktank, fisktank, fisktank, fisktank, fisktank, fisktank, fiiiiisktank!

*sätter sig ned och väntar på att Dantes huvud skall explodera* :gremsmile:

F'låt. Men jag tror inte att vi har kallat det akvarium så ofta här, så om jag byter ord så blir folk bara mer förvirrade...
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Re: Tivoli

Krille said:
Geografin i en dungeon är de olika rummen och gångarna mellan dem. De finns i allmänhet utmarkerade på en karta.

Geografin i en shoppingtur är villkoren. I praktiken kommer villkoren att vara knutna till en plats (i tronsalen i Menva-dhumts dungeon finns rubinen som behövs) eller en person (Kalle har spiran som rubinen ska fästas i) som i praktiken ändå är platsbungen. Det är mer sällsynt att villkoren är något annat, i alla fall i köpeäventyr. Det gör att villkoren ifråga ändå kan utmarkeras på en karta.

Därav slutsatsen att ett tivoli/en shoppingtur är som en dungeon fast utan korridorerna.
Well, kanske. Jag är lite tvektsam till att prata om geografi egentligen då jag antar att händlser inte alls behöver vara geografiskt bundna. Man måste träffa Herr Gurka, men om det sker på badhuset, i hängmattan eller på bergets topp är oviktigt. Men man kan säkert prata om scenariots geografi för all del.
 
Top