Nekromanti Rälsa på ett schysst sätt

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Dyslexius;n327094 said:
Annars är det väl nåt spel som uttryckligen kopplat erf. till att uppnå RP:ns egna mål, var det Expert?
Minns inte. Det jag vet är att kunde bli bestraffad om man gick emot sitt livsmål.

Men att få belöningar för att följa livsmål/drivkrafter är det många indiespel som kör med, på olika plan. Men belöningar kopplade till livsmål för att öka motivation att klara äventyr tror jag är nytt och nog något jag behöver fundera mer på.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Dyslexius;n327094 said:
... var det Expert?
Det var inte Expert. I Expert kan man få 1-4 bonuserfr efter ett äventyr för "gott rollspel", men vad det är definieras inte. Och "Livsmål" var (som alla regler i Expert) en valbar regel, så i sig skulle systemet knappast tvinga in det i erfarenhetssystemet. Däremot kan en rollfigur som bryter mot sina livsmål få minus 1t4 på STY och SMI och relaterade färdigheter till spelaren gör ett tråkigt botgöringsuppdrag.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Dyslexius;n327088 said:
Innan RP:n tas i bruk får spelarna ange vilka drivkrafter och personlighetsdrag som format dem fram till första spelmötet och offgame upplysa om nåt sen ändras. De presenteras med 4 val (lite rubriker från någon onlinetabell) som gäller före spel. De valen får direkta konsekvenser på rollformuläret och så vet jag lite mer vilka belöningar som skulle funka (det finns coolare dödssynder än girighet). En rikare bakgrund underlättar också när man vill engagera in gruppen i kampanjen, de har ju gett mig bra rälssegment.
Vi kör också en liknande variant med drivkrafter och personlighetsdrag. Det underlättar fär SL och det får oss spelare att tänka till lite.

Tanken är att minst två av dessa drivkrafter eller personlighetsdrag ska framgå under ett spelpass för full XP, men det har inte följts helt strikt. Vissa spelare har valt enkla drivkrafter, andra har gjort det betydligt svårare för sig.
 

Dyslexius

Veteran
Joined
31 Jul 2002
Messages
32
Location
Stockholm
tack, då var det inte Expert, känner igen skrivningen efter alla dessa år, coolt. Och Western 1 som jag for efter hade en hävstång för träning om man samtidigt var hämndlysten. Inte en bugg, bara kul men inte strikt efter formeln: uppfylla drivkraft/livsmål = bonuserf.

Då kommer jag bara på att Edge of the Empire som har Obligations (åtagande/belastning/förpliktelse) kommer nära. De är knutna till individer och ger bonuserf. från start och kan belasta under spel. När de uppfylls (Skuld betalas t.ex.) så raderas de. Men inte klockrent vad som diskuteras.

Rangertheman, vi spelar med några få utmärkande personlighetsdrag. Och spelarna visar sina sidor i stort sett jämt. För att hjälpa på traven ger jag spelaren 4 förslag och föreslår att de väljer två, slänger en och flippar en. Vill de ändra under skapandet är det OK (många utvecklar ju personligheten över tid), likaså om de kommer på något annat men då väljer de aktivt. Brukar slumpa förslagen från listan nedan:

https://liveboldandbloom.com/02/self-awareness-2/list-of-personality-traits

Lite slump hjälper även mer erfarna från att hamna i samma hjulspår. Och vill man kan man koppla positiva och negativa sidor till vissa stats beroende på spel. Ett råd dock, undvik att föreslå tongivande spelare spelförsvårande drag som Pessimist, Ifrågasättande eller Blaserad. Risken är att de helt i onödan förgiftar spelflytet genom att påverka de andra spelarna.
 
Top