Nekromanti Räls och Sandlåda (sidotråd till God´s tråd om de gammla DoD äventyren!)

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Nu tillför detta ju ingenting eftersom jag säger exakt samma som andra sagt men jag kan inte hålla fingrarna i styr... :)

För mig är rälsning, precis som Måns sagt, en aktivitet, något som sker vid spelbordet. Äventyr som är skrivna med direktiv om hur RP kommer agera, känna eller reagera, eller har exakta scener som följer varandra leder lätt till rälsning.

Linjärna scenarion är ett sätt att strukturera upp äventyret, som i alla fall jag tycker är hjälpsamt. Få grupper spelar nog exakt som det står men det finns ett skelett att utgå från. På samma sätt tycker jag det är bra när det finns en beskriven slutstrid eller scen. Berättelsen måste inte landa exakt där men man har något att utgå ifrån. På något sätt blir jag friare när det finns en struktur att använda vid behov. När jag får se författarens tanke kan jag skapa min egen.

Min högst personliga erfarenhet av sandlådor är att det blir tungrott och svåröverblickbart som SL och segt som spelare. Med all respekt för att det passar som hand i handske för andra.

När vi kört Story Now har vi varken linjära scenarion eller regelrätta sandlådor. Rollpersonerna skapas och utifrån dem gör man X antal SLP med tydliga agendor som krockar med RP:nas agendor. SL förbereder bomber och driver spelet mot intressanta händelser. Vad kallas det?
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,422
Location
Malmö
Jag brukar kalla det spelardrivna scenarion. De brukar dock lätt utvecklas till något slags fisktank tänker jag.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
Det slår mig att jag har svårt för begreppet "scen" i tradspel. I sammanhanget klingar scen alldeles för förutbestämt/regisserat/rälsat för min smak.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,239
Nässe;n278506 said:
Vad kallas det?
Ingen aning. Det är väl en slags blandning? Bomber är ju något slags linjärt verktyg, ett sätt för SL att sätta agendan. Sedan kan de svara mot RPnas flaggor eller ej.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
luddwig;n278564 said:
Det slår mig att jag har svårt för begreppet "scen" i tradspel. I sammanhanget klingar scen alldeles för förutbestämt/regisserat/rälsat för min smak.
Jag tänker att begreppet mest används inom Story now som varken är förutbestämt, regisserat eller rälsar. Association till teatermanus?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
Nässe;n278780 said:
Jag tänker att begreppet mest används inom Story now som varken är förutbestämt, regisserat eller rälsar. Association till teatermanus?
Ptja, kanske association till film eller teater. Jag vet faktiskt inte vad som ligger bakom. De få gånger jag spelat indiespel har jag inte alls reagerat på begreppet scen om det förekommit, så det är just scen i kombination med trad som ger mig dåliga vibbar.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,239
Symbaroum använder faktiskt scen regeltekniskt, "effekten vara en scen" typ. Vet inte om det ger ett mervärde mot in-game tid dock. Möjligen när man i förväg definierar scenens mål/slutpunkt kan det ge viss ökad dramatik när spelarna vet att de bara kommer att kunna göra manöver X en gång oavsett om processen är 10 min eller 2 timmar lång i spelet.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,422
Location
Malmö
Bifur;n278802 said:
Symbaroum använder faktiskt scen regeltekniskt, "effekten vara en scen" typ. Vet inte om det ger ett mervärde mot in-game tid dock. Möjligen när man i förväg definierar scenens mål/slutpunkt kan det ge viss ökad dramatik när spelarna vet att de bara kommer att kunna göra manöver X en gång oavsett om processen är 10 min eller 2 timmar lång i spelet.
Även Eon IV använder Scen. Samt Coriolis & de flesta Fria ligan spelen tror jag.
 
Top