Räknas SL som spelare

Räknas SL som en spelare

  • Ja

  • Nej

  • Ibland

  • Vet ej

  • Jag vägrar svara på den frågan


Results are only viewable after voting.

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
I svenska D&D (Titan Games, Spelarens Handbok, s63) blev det:
SF = Spelarfigur - en rollfigur som spelas av en spelare
SLF = Spelledarfigur - en rollfigur som spelas av spelledaren

Vidare finns
SL = Spelledare - Den opartiske domare i spelet som skapar grottorna och fyller dem med monster och skatter.

Därmot saknas
S = Spelare

Så den svenska terminologin har inte denna negation, och Spelare är inte definierat som icke-SL.

Det är ju för övrigt uppenbart att Spelarens Bok också riktar sig till Spelledaren, och innehåller sådant som Spelledaren behöver.

Jag tror att nyckeln i "Non-Player Character" är att Player skrivs med stor bokstav, och därför syftar det tydligt på definitionen av Player i spelet, inte på det vardagliga player.
Svenska texten är ju inte orginaltexten, så den behöver man ju inte ta hänsyn till här.

Men jag tror du är inne på rätt spår där, Man är fortfarande rollspelare om man är spelledare, men man är inte rollSpelare.

Detta oavsett hur mycket av en Player man är.

Jag är osäker hur ofta man behöver prata om rollspelare med litet s, där alla är spelare av ett spel?
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
En förvånande intressant tråd. Jag kan kasta in mina 17 öre i diskussionen.

Spelledaren är en roll som skiljer sig från rollen spelare. Detta hindrar dock inte att en person både är en spelledare och spelare samtidigt.

Vi körde t.ex. i en rollspelsgrupp att alla hade en spelarkaraktär och sedan roterade vi spelledare (nästan) varje spelpass. Trots att någon axlade rollen som spelledare slutade de inte vara en spelare.
 
Top