Nekromanti Rädda min dator!

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Min laptop (en Asus Eee med winXP) funkade tills för typ en vecka sedan utmärkt. Men sedan hände något, jag vet inte exakt när eller hur, kanske när min syrra använde datorn under en dag då jag var borta. Allting har sedan dess gått tokslött, windows är gigabuggigt, och, värst av allt, ljudet är totalt fucked up, hackikgt och knastrigt och skärande, så det blir omöjligt att spela musik eller se på film. Windows-startup-ljudet lät som det framfördes på ett trasigt piano av en kliniskt hjärndöd apa, typ.... (tills jag blev galen och stängde av det).

Det här tillståndet är oerhört allvarligt eftersom jag varken har råd att köpa ny laptop, eller -kan- göra det eftersom jag är i Kina och skribent som jag är absolut måste ha Å, Ä, Ö. Jag har därför gjort allt som står i min makt för att fixa det men jag närmar mig vägs ände, jag FATTAR inte vad felet är. Jag har kört Microsoft Security Essentials och tagit bort trojaner, jag har kört Free Window Registry Repair och tagit bort cirka 1300+ fel. Försöker jag installera AdAware buggar det ur. Jag inser att det kanske hade funkat att installera om windows, men hur gör jag det på en dator utan cd-läsare? (Och andra lösningar vore fortfarande att föredra, det är liksom gött att ha ett lagligt windows for once).

Jag vore tacksam för alla former av teorier, råd och tips.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,879
Location
Örebro
Att installera Ubuntu parallelt och sedan ta bort och installera om Windows från Ubuntu borde gå. Någon faktisk Ubuntuanvändare får bekräfta eller dementera.

Har du testat Spybot - Search and Destroy förresten? Appropå att du ville installera Adaware.

Att fråga vad din flickvän gjorde med datorn (och om något speciellt hände) kan också vara värt. Vem vet, det kanske ger några ledtrådar.

Übereil
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Syrran gjorde inget konstigt med dautan och laddade inte hem något, men hon missade att batteriet höll på att ta slut, så hela datorn dog på henne. Men det borde inte vara onyttigt, tänker jag, om batteriet får ladda ur helt emellanåt.

Jag har laddat hem ett annat anti-malware-program och ett annat antivirus som jag nu ska pröva. En defragmentering lär också bli aktuell.

Ubuntu-lösningen låter extremt krånglig eftersom jag inte har nån hårddiskplats över, men ska jag installera om windows måste jag ju skaffa en extern disk att lägga alla filer på den partitionen på oavsett, så, visst, finns det ingen bättre lösning så...
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,954
Location
Nordnordost
Det går ju att köra hela Ubuntu från en USB-sticka. Det kanske kan vara en provisorisk lösning tills du får möjlighet att fixa Windows på riktigt?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Man kan ju alltid göra en systemåterställning till den tidpunkt då datorn fungerade som den skulle, och se om det löser saken. Ibland är detta den mesta och den mest enkla lösningen på många problem.

Har du förresten bara testat att trycka Ctrl+Alt+Delete för att se om du kan se något i Windows Task Manager som stjäl all prestanda? Har du tur kanske du kan se vad det är, menar jag.

/solvebring som inte kan så mycket om datorer men som har för sig att folk brukar säga att en full hårddisk kan vara väldigt betydande på den fronten...?
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Ymir said:
Syrran gjorde inget konstigt med dautan och laddade inte hem något, men hon missade att batteriet höll på att ta slut, så hela datorn dog på henne. Men det borde inte vara onyttigt, tänker jag, om batteriet får ladda ur helt emellanåt.
När ett operativsystem kör så gör den ibland saker med hårddisken, såsom att skriva till den och så. När du stänger av den på sättet du beskrev så kan den ha skrivit saker till hårddisken alt. några sektorer på den ha dött. Låt oss säga att några av dessa sektorer var VÄLDIGT viktiga, så då kan de mycket väl onyttigt.

Ymir said:
Ubuntu-lösningen låter extremt krånglig eftersom jag inte har nån hårddiskplats över, men ska jag installera om windows måste jag ju skaffa en extern disk att lägga alla filer på den partitionen på oavsett, så, visst, finns det ingen bättre lösning så...
Se till att fixa en backup och installera om windows, det gissar jag på är den absolut enklaste lösningen i tid räcknat.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Tony.M.Meijer said:
Se till att fixa en backup och installera om windows, det gissar jag på är den absolut enklaste lösningen i tid räcknat.
I tid räknat borde väl en systemåterställning vara värd att pröva innan han provar lite mer omfattande lösningar? Så hade jag gjort och tänkt i alla fall. Men som sagt, mina datorkunskaper är inte så vidare värst bra.
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Tony.M.Meijer said:
Se till att fixa en backup och installera om windows, det gissar jag på är den absolut enklaste lösningen i tid räcknat.
Om du har en windows CD så kan du reparera windows med hjälp av den. Att göra en diskcheck skadar nog inte heller.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
solvebring said:
I tid räknat borde väl en systemåterställning vara värd att pröva innan han provar lite mer omfattande lösningar? Så hade jag gjort och tänkt i alla fall. Men som sagt, mina datorkunskaper är inte så vidare värst bra.
Förutsatt att en systemåterställning har sparat och återställer alla windows filer, absolut, men det tvivlar jag åh det starkaste på...
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Spider Jerusalem said:
Om du har en windows CD så kan du reparera windows med hjälp av den. Att göra en diskcheck skadar nog inte heller.
Det låter sunt, fast Ymir låter inte så ninjig så jag vet inte om det kommer att ge honom så mycket...
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Systemåterställning kör jag alltid. Det funkar ofta. En diskcheck är bra för att se om du HAR skadat några sektorer. Då är en systemåterställning förmodligen värdo iom att du har ett fysiskt fel. Så systemåterställning är mitt tips. Jag har använt det flera gånger med gott resultat.

Att kolla systemprestandan som solve säger är en god idé. Kolla på Processer och ser om något stjäl extremt mycket % och identifiera vad det är. Googla vad det är och se om du kan döda processen. Är det nåt skit kan du starta i felsäkertläge och ta bort det eller köra antivirus.

Kolla också det här med minne´. Här är jag lite väck men är det så att du har ett ramminne som är helt full proppat så kommer saker hacka och lagga av helvetet. Ofta är det därför saker går sakta. Lycka till!!!

Ett bra tips är annars idgs forum. Där finns en tjej som heter Cecilia som bruklar vara på det mesta och är helt grym på datorer som har fel.

Ladda gärna ner hijackthis innan och kör det och posta en logg i deras forum. Utifrån det kan de se om du har nåt skit.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Tony.M.Meijer said:
solvebring said:
I tid räknat borde väl en systemåterställning vara värd att pröva innan han provar lite mer omfattande lösningar? Så hade jag gjort och tänkt i alla fall. Men som sagt, mina datorkunskaper är inte så vidare värst bra.
Förutsatt att en systemåterställning har sparat och återställer alla windows filer, absolut, men det tvivlar jag åh det starkaste på...
Är det inte vad en återställningspunkt är? En återställningspunkt är ju en punkt då system- och registerdata sparas, så att man kan återvända till ett sådant ögonblick om något skulle braka ihop senare. Då återvänder man helt enkelt till en punkt då man vet att datorn fungerade bra. Det funkar inte alltid, det beror ju på vad det är för fel, men för mig har det löst problem rätt så många gånger. Sådana punkter brukar förövrigt göras automatiskt vid uppdateringar av Windows och dylika, om man nu inte gör dem manuellt, vilket man också kan göra.

/solvebring som alltid brukar pröva de enklare alternativen innan han sätter sig och installerar om hela operativsystemet.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Det finns redan gott om tips på hur du kan rädda datorn här, så jag kan nog inte tillföra speciellt mycket där. Om du dock inte lyckas rädda datorn finns det ett billigt sätt att lösa problemen som bu borde kunna göra från kina. Köp en extern hårddisk (en av de mindre modellerna), skruva bort chassit och plocka ut själva disken. Det brukar på de flesta datorer vara väldigt enkelt att bara byta ut hårddisken på datorn, även laptops.

Om du byter ut hårddisken på datorn byter du även ut både operativsystem och drivrutiner. Då borde dina problem lösas så länge inte någonting är fysiskt trasigt i datorn. Har du tillgång till en annan dator bör du kunna ladda ned Ubuntu och skriva det till ett USB-minne. Att köpa både ny hårddisk och USB-minne borde inte kosta mer än ca 500 kr i Sverige, och förmodligen inte ens det i Kina.

Att byta hårddisk på en Asus Eee är lite krångligare än på de flesta laptops på grund av dess storlek. Det finns det gott om videor på YouTube som visar hur man gör (förutsatt att du kommer åt YouTube).
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Ymir said:
Jag inser att det kanske hade funkat att installera om windows, men hur gör jag det på en dator utan cd-läsare? (Och andra lösningar vore fortfarande att föredra, det är liksom gött att ha ett lagligt windows for once).
Det är inga konstigheter att installera Windows från en usb-sticka. Microsoft tillhandahåller ett program som heter i stil med Windows USB/DVD Download Tool (jag vet att det finns till Windows 7, men jag tror att det finns liknande verktyg eller metoder för XP). För "Sjuan" finns det till och med skivavbildningar att ladda ner från Microsoft, vilka sedan måste aktiveras med din licens (om du vill fortsätta köra lagligt..)
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Jarre said:
Ymir said:
Jag inser att det kanske hade funkat att installera om windows, men hur gör jag det på en dator utan cd-läsare? (Och andra lösningar vore fortfarande att föredra, det är liksom gött att ha ett lagligt windows for once).
Det är inga konstigheter att installera Windows från en usb-sticka. Microsoft tillhandahåller ett program som heter i stil med Windows USB/DVD Download Tool (jag vet att det finns till Windows 7, men jag tror att det finns liknande verktyg eller metoder för XP). För "Sjuan" finns det till och med skivavbildningar att ladda ner från Microsoft, vilka sedan måste aktiveras med din licens (om du vill fortsätta köra lagligt..)
http://unetbootin.sourceforge.net/ är ett skit bra program för att skapa USB som du kan installera operativ ifrån.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Hur får jag windows XP till en usb-sticka, då? Min dator klarar nog inte Win 7.

Also, jag kommer inte ihåg något licensnummer eller liknande, kan jag ändå bevisa för MS att jag har ett lagligt windows somehow? (Jag är fine med att pirata annars, vad som helst för att rädda den här datorn).
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Hur gör jag en systemåterställning?

Och är det sant att fulla hårddiskar slöar ner datorn, eller bara en myt? För mina är nästan proppfulla.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ymir said:
Hur gör jag en systemåterställning?

Och är det sant att fulla hårddiskar slöar ner datorn, eller bara en myt? För mina är nästan proppfulla.
Läs här. Infon är tydligen skriven utifrån Vista, men det är samma procedur.

Edit: En äldre guide skriven till XP.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Nja, hur f-n ska jag reparera windows med hjälp av en cd-skiva när min dator inte har en cd-läsare?

och en diskcheck vet jag inte ens vad det är.
 
Top