Rädda Hedengrens bokhandel i Stockholm

Dilandau

Myrmidon
Så här skriver Hedengrens bokhandel i sina sociala medier:
Sommaren 2015 var vi väldigt nära konkurs, men överlevde, tack vare er. I tio år har vi sen fantastiskt nog klarat oss, men nu är vi tyvärr där igen.

Kanske kan en lösning vara att inom en ganska snar framtid flytta till en lokal med rimligare hyra. Men då måste vi först klara oss till den framtiden. Vi behöver er!

Titta in och köp böcker eller presentkort, i butiken eller webshopen. Rena donationer via Swish (1230857391) eller ”Donera” på hemsidan är också möjligt om man tillfälligt har fullt i bokhyllorna. Vi vill inget hellre än att kunna fortsätta vara er litterära oas i det digitala ökenlandskapet!
Hedengrens bokhandel är en av de bästa bokhandlar jag besökt. Trevliga, kunniga, ett utsökt sortiment även i genrer utanför mainstream. Ibland har de en hund där. Senast jag var inne var en anställds 6-åriga brorsdotter med och jobbade bakom kassan (slog in paket), för det var hennes födelsedag och hon hade önskat sig att få vara i bokhandeln en dag.

Jag blir genuint ledsen vid tanken på att de skulle behöva slå igen, och ställa sig sig till den långa lista av bokhandlar och antikvarier som gått i KK de senaste 10-15 åren.

Att planlöst gå in i på Hedengrens och köpa en bok bara baserat på vibes är något av det bästa man kan göra i Stockholm.

Så gå dit om nu är i krokarna (värt en omväg). Köp en bok, en penna, ett anteckningsblock eller vad som helst. Support your local indie bookstore!

Om mitt personliga konsumtionsmönster styrde i min hemstad skulle innerstan nästan enbart bestå av bostäder och arbetsplatser, med strödda kebabrestauranger, bibliotek, konsertscener och paketutlämningsställen. Jag vill ogärna köpa saker.

Last edited:
Problemet med bokaffärer är att de är himla trevliga... men onödiga för mig. Det är jättekul att gå in och känna lukten av böckerna och kika lite i hyllorna, men jag vill inte äga böcker så jag vill inte köpa något.

Men, det är tråkigt att de försvinner. Kanske skulle behövas en modernisering av konceptet på något vis.

Hey!

Det är nåt mystiskt här!?
Redan 2000 var trenden tydlig att de fysiska bokhandlarna skulle dö och det gjordes nedslående studier i ämnet. Fem år senare så dödförklarades formellt bokhandlarna i pressen.

Hur kan det fortfarande finnas nån kvar?
Jag anar en konspiration!?

:gremsuck:
//EvilSpook

Jag har i många år varit en av Hedengrens regelbundet återkommande kunder (även innan jag blev mer permanent boende i Stockholm). Det är sorgligt att det går dåligt för denna anrika och (särskilt förr) välsorterade bokhandel. Om jag måste välja en enda svensk bokhandel som borde få statliga kulturpengar (kanske en ny typ av litteraturstöd?), så är det just Hedengrens, som rimligen påverkar litteraturen i hela landet. För mig är det här alltså i allra högsta grad en politisk fråga, som jag hoppas att fler engagerar sig i.

Om man ändå tänker sig att det här måste lösas på kommersiell väg - vilket nog är det mest sannolika - så hoppas jag att verksamheten utökas med ett bokkafé, allt för att locka fler kunder. Jag antar att det också kan finnas anledning för Hedengrens att flytta från den rimligen mycket dyra Sturegallerian till en billigare lokal, men det har ägarna säkert redan övervägt. Skulle inte Kulturhuset kunna vara ett bra alternativ? Kanske rentav hela bottenvåningen där det redan finns ett kafé? Optimalt vore om de även sålde antikvariska böcker.

För att nu fortsätta spåna vilt - skulle inte Bonniers och Norstedts tillsammans kunna ta över Hedengrens? Eller Svenska Akademien? Eller Stockholms stad? Eller flera av dessa aktörer tillsammans? Allt måste ju inte funka som det har gjort förut.

Last edited:
Problemet med bokaffärer är att de är himla trevliga... men onödiga för mig. Det är jättekul att gå in och känna lukten av böckerna och kika lite i hyllorna, men jag vill inte äga böcker så jag vill inte köpa något.

Men, det är tråkigt att de försvinner. Kanske skulle behövas en modernisering av konceptet på något vis.
Köp en penna istället? Eller ett vykort? Finns många sätt att stötta trevliga butiker.

Jag har i många år varit en av Hedengrens regelbundet återkommande kunder (även innan jag blev mer permanent boende i Stockholm). Det är sorgligt att det går dåligt för denna anrika och (särskilt förr) välsorterade bokhandel. Om jag måste välja en enda svensk bokhandel som borde få statliga kulturpengar (kanske en ny typ av litteraturstöd?), så är det just Hedengrens, som rimligen påverkar litteraturen i hela landet. För mig är det här alltså i allra högsta grad en politisk fråga, som jag hoppas att fler engagerar sig i.

Om man ändå tänker sig att det här måste lösas på kommersiell väg - vilket nog är det mest sannolika - så hoppas jag att verksamheten utökas med ett bokkafé, allt för att locka fler kunder. Jag antar att det också kan finnas anledning för Hedengrens att flytta från den rimligen mycket dyra Sturegallerian till en billigare lokal, men det har ägarna säkert redan övervägt. Skulle inte Kulturhuset kunna vara ett bra alternativ? Kanske rentav hela bottenvåningen där det redan finns ett kafé? Optimalt vore om de även sålde antikvariska böcker.

För att nu fortsätta spåna vilt - skulle inte Bonniers och Norstedts tillsammans kunna ta över Hedengrens? Eller Svenska Akademien? Eller Stockholms stad? Eller flera av dessa aktörer tillsammans? Allt måste ju inte funka som det har gjort förut.
Som jag fattar det är planen att flytta till billigare lokaler, men att de måste lyckas överleva till de hinner göra det.

Köp en penna istället? Eller ett vykort? Finns många sätt att stötta trevliga butiker.

Att ha extra pennor passar inte min något minimalistiska livsstil. Har de pennor jag behöver. Vykort har jag inte skickat på decennier och har inga planer på att göra det heller.

Men jag förstår vad du menar. Dock är jag lokalpatriotisk och stödjer hellre butiker i Uppsala. Ni Stockholmare har det för bra ställt med butiker ändå ;)

Att ha extra pennor passar inte min något minimalistiska livsstil. Har de pennor jag behöver. Vykort har jag inte skickat på decennier och har inga planer på att göra det heller.

Men jag förstår vad du menar. Dock är jag lokalpatriotisk och stödjer hellre butiker i Uppsala. Ni Stockholmare har det för bra ställt med butiker ändå ;)
Ja helt rätt att supporta sin local uppsalabutik. Man får välja sina strider, det går inte att försvara allt hela tiden.

Som jag fattar det är planen att flytta till billigare lokaler, men att de måste lyckas överleva till de hinner göra det.

Då får vi hoppas att de klarar det! Men vad jag alltså spånar kring är en mer långsiktig strategi. Hedengrens är, som sagt, ett värdefullt ställe för hela den svenska bokbranschen, men jag tror samtidigt att de behöver ett mer uppdaterat koncept. Utökning med både en kafédel och en antikvarisk del hade kanske kunnat generera åtminstone lite större intäkter?

Då får vi hoppas att de klarar det! Men vad jag alltså spånar kring är en mer långsiktig strategi.
Jag tror att begreppet du söker här är "en ny affärsidé". Sverige har inte haft bokbutiker speciellt länge: de blev möjliga först i och med tryckkonsten på 1400-talet. Och nu har en annan teknologi fråntagit den konventionella bokbutiken dess lönsamhet som affärsidé. Jfr videobutikerna.

Jag tror att begreppet du söker här är "en ny affärsidé". Sverige har inte haft bokbutiker speciellt länge: de blev möjliga först i och med tryckkonsten på 1400-talet. Och nu har en annan teknologi fråntagit den konventionella bokbutiken dess lönsamhet som affärsidé. Jfr videobutikerna.

Delvis handlar det om att nya sätt att bedriva kommersiell affärsverksamhet. Men som jag skrev ovan tror jag också att det kan vara ett bra läge att också åtminstone diskutera skattefinansierade lösningar. Bokens och bokhandlarnas ställning är hotad. Att göra något åt det är att slå vakt om vårt kulturarv.

Last edited:
Delvis handlar det om att nya sätt att bedriva kommersiell affärsverksamhet. Men som jag skrev ovan tror jag också att det kan vara ett bra läge att också åtminstone diskutera skattefinansierade lösningar. Bokens och bokhandlarnas ställning är hotad. Att göra något åt det är att slå vakt om vårt kulturarv.

Skattepengar till att stödja kommersiell verksamhet som en butik? - Nej, tack.

Om de däremot tillhandahåller någon annan form av verksamhet, t.ex. läs-/bokcirklar eller någon form av träffar/möten/föreläsningar/etc. så kan de verksamheterna stödjas med allmänna medel.

Bibliotek skulle gärna kunna stödjas mer.

Och vad gäller bokens ställning så är den väl inte hotad? Vad jag förstått så säljs det mer böcker än någonsin. Det är bara fysiska böcker som minskar.

Jag önskar att fler bokhandlar hade möjlighet att köpa E-böcker. Jag skulle hemskt gärna gå till en bokhandel och klämma och titta och bläddra… och sen köpa en bok till min Kobo som jag faktiskt kan läsa.

Jag skulle också kunna tänka mig att köpa en bok där en E-boksversion medföljer, sådär som många vettiga rollspelsföretag gör. Men i fallet "vanliga böcker" är jag nog inte så intresserad av pappersdongeln alls. Jag vill bara ha boken.

Sedan skulle jag absolut inte ha något emot någon form av skattestöd till bokhandlar. Kan man stötta bönder så kan man väl ha något slags bokhandlar-EU-bidrag eller nåt. I en riktig utopi-framtid skulle vi ju såklart ha medborgarlön av något slag och att folk kunde driva bokhandel utan tanke på att nödvändigtvis gå med så mycket vinst utöver vad som krävs för hyran. Men dit inser jag ju att det är väldigt långt.

Men ja, det är ju den största nackdelen med att ha gått över till E-böcker helt och hållet. Att inte kunna stötta fysiska bokhandlar längre. Utom genom att köpa småplotter som pennor (som mest samlas på hög). Numera finns ju inte ens mitt favorit-anteckningsblock att köpa någonstans längre… (A6 rutade whitelines. Om nån har span på butik som har dem, tipsa gärna så köper jag ett lager).

Ett visst kulturstöd finns redan för böcker i form av lägre moms. Om det funkar bra eller dåligt vet jag inte, men det finns i alla fall där.

Jag önskar att fler bokhandlar hade möjlighet att köpa E-böcker. Jag skulle hemskt gärna gå till en bokhandel och klämma och titta och bläddra… och sen köpa en bok till min Kobo som jag faktiskt kan läsa.

Det vore trevligt. Se sig omkring, leta fram något, sätta sig i en trevlig fåtölj, beställa en kaffe, bläddra lite och sedan scanna en QR-kod för att köpa boken.

Skattepengar till att stödja kommersiell verksamhet som en butik? - Nej, tack.

Om de däremot tillhandahåller någon annan form av verksamhet, t.ex. läs-/bokcirklar eller någon form av träffar/möten/föreläsningar/etc. så kan de verksamheterna stödjas med allmänna medel.

Bibliotek skulle gärna kunna stödjas mer.

Och vad gäller bokens ställning så är den väl inte hotad? Vad jag förstått så säljs det mer böcker än någonsin. Det är bara fysiska böcker som minskar.

Eh, du känner väl till att ungas bokläsande (och därmed även läsförståelsen) har försämrats högst påtagligt sedan millennieskiftet?

Till saken hör också att jag under lång tid har varit yrkesverksam i bokbranschen. Förlagens, bokhandlarnas och litteraturkritikens tillbakagång är ett kvantitativt faktum. Om Hedengrens skulle försvinna så finns det knappt några bokhandlar kvar i Stockholm - förutom Akademibokhandeln med sitt ofta begränsade utbud.

Så ja tack till att stödja landets viktigaste bokhandel med skattepengar, lämpligen genom ett statligt företag eller någon annan typ av konstellation! I längden handlar det om vi över taget ska ha riktiga fysiska bokhandlar i landets största stad.

Man kan också se den lite smalare fysiska bokhandeln som en av få offentliga platser där den läsande allmänheten kan få tillgång till idéer och perspektiv som inte är kommersiellt strömlinjeformade.

Last edited:
Back