Nekromanti Rädda DoD91

Dubbelyxa

Warrior
Joined
1 Mar 2019
Messages
205
Jag gillar idén med ett köpsystem så att man kan designa sin karaktär. Jag tycker det är kul att optimera så länge det inte blir min/maxat och obalanserat. Jag gillar att alla får likvärdiga karaktärer så att inte tur/otur med tärningarna skapar orättvisa utgångspunkter. Sån är jag. Jag tycker att D&D 3.5 hade ett bra system, där varje stat var bra för något som var relevant för i princip alla yrken. Jag har verkligen försökt klura ut ett sätt att få DoD91:s köpsystem bli balanserat och meningsfullt, och det här är vad jag kommit fram till (jag tror att det funkar):


Man måste spendera minst 7 BP på varje grundegenskap utom STO. Detta för att hindra alltför extrem min/maxning.
Kostnad/Extra bonus-BP för höjd/sänkt STO är kumulativt för varje steg. Dvs man lägger ihop kostnaden/bonuspoängen för varje steg upp eller ner. T ex: att höja STO med 3 kostar (2+4+6)= 12 BP. Att sänka STO ger kumulativa bonuspoäng på samma sätt. Detta eftersom det i vaniljreglerna är alltför billigt (och fördelaktigt, utan nackdelar) att köpa högt STO och därmed få högt skadebonus/mycket KP, vilket gör det till en no-brainer för alla krigartyper att maxa där. Jag tycker det blir lite trist om alla springer runt och är jättar.
BP används för att köpa tärningsresultat på tabeller. Därmed får man välja mellan att ha jättebra värden eller t ex få lite mer startkapital, vilket är viktigt för att...-->
Man måste ha råd att köpa (äga) de vapen man lär sig från början.Så om man vill ha färdighet i det där balla tvåhandssvärdet måste man offra lite BP för att överhuvudtaget ha råd att äga det till att börja med. Eller så kan man vara en fattiglapp med höga värden och färdighet i träklubba, typ.
Färdigheternas kostnad i EP baseras på grundegenskaper (GE) enligt följande: GE 1-4 = 5, GE 5-8 = 4, GE 9-12 = 3, 13+ = 2. Detta motiverar alltså ytterligare till att inte dumpa stats och göra dem lite mer meningsfulla.
Slutligen inkuderas STO när man beräknar kostnaden för raser (detta hade de tydligen insett i DoD5). Sålunda blir kostnaden i DoD91 för Människa 15, Dvärg 15, Halvlängdsman 5. Detta eftersom STO är så betydelsefullt för både SB och KP.

Så, vad tycker ni?
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Dubbelyxa;n330757 said:
Man måste spendera minst 7 BP på varje grundegenskap utom STO. Detta för att hindra alltför extrem min/maxning.
Då är det väl bättre att kapa DnD rakt av, och ge alla en högre "startgräns" men ge dem färre poäng? I DnD börjar man med åtta i alla startattribut tex, såvida man inte har bonusar/avdrag på grund av folkslag.

Blir mindre "onödig" matte om man gör det på det sättet, iallafall.
 

Dubbelyxa

Warrior
Joined
1 Mar 2019
Messages
205
Jo. Eller så kan man utgå från folkslagens medelvärden och sen köpa tillägg eller dra ifrån på samma sätt som med STO. Men jag ville utgå så mycket som möjligt från det existerande systemet. En annan variant är att höja FV-kostnaderna med 1 (fast kostnad 2 för GE 17+) så att det verkligen straffar sig med låga värden.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,144
Location
Lund
Jag hade kastat ut hela systemet. Särskilt delen där man lägger poäng och sedan slår tärningar (typ socialt stånd eller pengar). Sämsta av point buy och slump...
Hade även sett över hur man köper GE, troligen utgått från ras-medel med minskad effekt för sänkning och stegrande kostnad för höjning.

Cog.
 

Dubbelyxa

Warrior
Joined
1 Mar 2019
Messages
205
Jag kör med att man får köpa tärningsslaget på tabellerna också, så att det inte blir någon slump någonstans.
 
Top