Nekromanti Quest for the right mod

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
:tekopp:
har tidigare inte ordnat så specielt med stämmningsartiklar vid våra spelmöten, kanske lite musik någon gång, ett tänt ljus som det efter en stund börjar "pillas" med.
gruppen som då inte var särskilt seriös med spelande har nu gått över till "sitta-hemma-spela-WoW" eller liknande.
det är bara jag och kanske två till en god vänn och hans bror.
har just skaffat Götterdämerung eftersom det verkade så spännande.

nu är det alltså så att jag ska börja med Jungfruresan och har funnigt en aldelens utmärkt spellokal, en 1700-tals kyrka (tror jag), helt idealiskt, mina goda vänner (hoppas de läser det här) har dock inte varigt så antusiastiska till detta.

(Ska dock säga att jag inte fått klartecken från kyrkan än)

har ni några egna små tips på hur man höjer stämmningen på ett lätt sätt så att jag får dem mer spelsugna...

VHn Jens.L "Tråkiga det är va de e"
 

vinterdraken

Veteran
Joined
26 Oct 2001
Messages
90
Location
Arvika, Värmland
Humm... spela i en 1700-tals kyrka. Jag tror inte jag har några stämningstips som kan slå det :gremshocked:

Men lite musik, inlevelse och rekvisita sitter väl aldrig fel
 

Rävnos

Warrior
Joined
7 Sep 2005
Messages
340
Re: Quest for the right mod[LÅNG]

Hejsan,

Musik till spelningar är svårt, man måste ju hela tiden se till så musiken inte bryter mot stämningen eller tar spelarnas intresse ifrån händelserna som du beskriver. Samtidigt är det värdelöst att spela hissmusik, iaf jag känner mig väldigt felplacerad då.

Så mitt tips är att skaffa musik som sätter stämning men inte tar över, ett bra sätt att göra detta på är att ta film soundtrack musik framför "riktig" musik. Har för mig Att krille har ett enormt arkiv med reccensioner på olika soundtracks, men jag är inte säker på att det är uppe numera.

Och du inte är så tänd på den idén tycker jag Gregoriansk musik verkar passa din lokal och setting.

ett lite tuffare band om man inte vill lyssna på stairway to heaven och sådant är ju Diary of Dreams. Iof har jag bara hört låten Blind in Darkness, men om resten låter som den tror jag du har hittat ett band som passar perfekt till ditt spelande.

Övrig rekvisita som är passande för att få lite mys är ju att använda mörker och ljus rätt. Detta är faktiskt inte så lätt som man kan tro, Blir lokalen för mörk blir det bara ett jävla blinkande med taklampor så fort någon måste kolla upp något i diverse papper och böcker. Vad som definitivt ska undvikas är värmeljus, finns inget mer stämningsdödande än en hög med värmeljus utplacerade, ska man använda sådana får man slå på ordentligt och tända en 20-30 stycken och fylla alla ytor i rummet med dem för att de inte ska se dumt ut. Istället föredrar jag ordentliga ljusstackar med grova stearinljus, se bara till att inte placera dem för nära spelarna, man tappar lätt stämmning när man för 10 gången har bett lisa sluta pilla på ljusen och elda upp sitt karaktärsblad.

Andra visuellakällor som brukar förekomma på våra spelningar är illustrationer av diverse scener. Dells de som vår duktiga illustratör i gruppen pumpar ut medans vi spelar och dels de som har förberetts innan. Ett tips kan ju vara att bara använda sådana om du verkligen kan rita stämmningsfullt, att lägga fram en bild på ett par streckgubbar och få ägna 10 minuter åt att få spelarna att sluta garva och få dem att förstå vad bilden föreställer är ju inte direkt någon hjälp.

Om spelningen utspelar sig på ett område större än ett rum brukar jag alltid försöka rita upp enklare kartor, Se bara till att du inte har med för mkt detaljer, man vill ju inte spoila något med kartan. Här är ju ett utmärkt tillfälle att sätta lite stämning från spelet.

..: Senare fortsättning :...

Ett bra sätt som jag ofta begagnar med mina spelare är att träffas någon timme innan spelningen då vi ser till att glo på minst en skräckfilm, äta tillsammans, lyssna på lite musik och snacka skit för att sedan ha allt det där ur systemet. Specielt film biten ger så otroligt mkt freefrags för stämningen. Ett givettips är att du som spelledare ser till att välja film och fixar den innan så du vet att de blir något som passar in och sätter stämning inför spelningen. Detta behöver inte vara någon nyhet som ingen har sätt. Den är ju ändå bara till för att sätta stämning och tagga er lite innan.

Maten är också viktig, finns inget jobbigare än när 3 av 5 spelare reser sig efter 5 timmars lirande och ska gå och hämta pizza eller koka nuddlar precis när det börjar bli spännande och du precis ska börja bygga upp stämningen för att skrämma dem till impotens. Då är det bättre att undkomma detta problem och göra det till något posivit, laga mat tillsammans eller beställ iaf tillsammans och ät tillsammans, det skapar faktiskt en bra gruppkänsla och ser till så de blir mindre risk för konflikter under spelningen.

Utöver detta finns det ju en hög saker till man kan göra för att få lite bonus stämningspoäng, personligen är jag emot den för jag tycker de blir jobbiga och löjliga och framförallt lätt pinsamma. Men jag har varit med om dem och har hört andra säga att de är roliga, så här kommer de iaf.

Klä upp er till era karaktärer, detta behöver ju inte dras hur långt som hellst, men försök fånga din karaktärs klädsel något så när. Detta kan ju dock bli vissa komplikationer om man spelar spel som har ett medeltida tema, men i nutida rollspel är det ingen större svårighet.

Agera ut valda scener, mitt personliga hatobjekt. Förvanlda alltså spelningen till ett semi lajv där ni agerar ut valda scener för att på så sätt få lite mer dramatik i det hela.

Ha rekvisitva till hands. sprid ut rosenblad på bordet om ni lirar vampire, lägg en UZI replika i över regelboken om ni har en cyberpunk kampanj eller luta en Katana mot din stol om ni spelar Legend of the 5 rings. Ni förstår nog poängen. Personligen ogillar jag denna också för det är dels lätt att rekvistian ger ett militant intryck av spelningen som ju oftast kan vara felaktig, sedan har jag själv en gudaförgäten förmåga att pilla på allting som ligger fram och det är väldigt störrande när Kalle för tiondegången drämpt till Lisa i huvudet med lajv yxan som verkade vara så cool att ha till Drakar och demoner spelningen.

Så här har du mina tankar och om bra och dålig stämning till rollspel, finns säkert massa saker jag inte tänk på och missat, men men :gremsmile:
 

Mathias Larsson

Veteran
Joined
2 Oct 2005
Messages
17
Det låter mer som att spelarna inte riktigt är av det rätta virket. En SL skall aldrig behöva övertyga sina spelare till att dyka upp. Om WOW lockar mer rekommenderar jag att du söker nya förmågor genom detta forum eller Sverok kanske?

Den bästa stämningen uppnås enligt min mening genom att alla är väl förberedda. Har spelarna ngt att sätta sig in i inför spelet blir de naturligt engagerade. Kan du som SL improvisera väldigt enkelt eller pluggat scenariot utan och innan så underlättar och alla kan fokusera på stämningen.

En cool miljö bidrar självklart men för att fantasin skall flöda behövs en plats som folk känner igen eller känner sig trygga i.
 

2ma2

Veteran
Joined
17 Oct 2005
Messages
71
När det gäller musik till Skräckrollspel så finner jag 'dark ambient' överlägsen. Undviker att nå hissmusiknivå och ligger i bakgrunden som ambient, men med dissharmonier och skalor som är allt annat än bara rogivande. Tyvärr kan jag inte rekommendera några grupper, jag kommer inte ihåg en enda..

Till andra scenarion så finns alltid soundtrack till SPEL. Film är bra, men de är ofta anpassade till filmen, såsom ett tema eller dylikt, och timingen påverkar klippning för att uppnå en viss effekt. Spelmusik däremot är gjord för att ligga i bakgrunden och ge en viss stämning oavsett hur du spelar, alltså lite mer anonym kanske man kan säga.
 

Bridgeburner

Veteran
Joined
21 Oct 2005
Messages
12
Location
Skellefteå
Det kan räcka med nåt litet så länge det är rätt. Om jag spelar in en grupp och spelledarens preferenser för vad som ger stämning inte stämmer överrens med mina kommer jag inte ens nästa att få den stämning han söker efter.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Lite småtipps från min sida..
En trevlig sak är ju att man har lite nersläckt, har ett parti med ljus, sitter bekvämt, inget fluff runtomkring som kan störa.
Sedan så kan jag tänka mig att man åxå averkar mat & sådant i förväg så att man bara ahr nått att dricka när man drar igång, alltid jobbigt at spela törstig, sedan så tror jag att det kan vara trevligt att man är taggat som SL det kan säkert smitta av sig till spelarna..

/ Johan K, som har pappa & ena systern på besök....
 
Top