Nekromanti Quadoshfråga utan svar i repris.

Radin

Veteran
Joined
26 May 2000
Messages
144
Location
Vintergatan - Tellus - Sverige - Skåne - Näsum.
En person med Quadosh:
-18 = Är på väg att sluta existera.
0 = Man finns till men inte mycket mer.
18+ = helgonförklarad inom religonen och har eventuellt chans att uppgå i apoteos.

Detta betyder att om du umgås med en gud (d.v.s. är med i en religon) och ju mer du vistas hos en gud (höjd Quadosh med åren) så påverkar gudens närhet din mänsklighet. När man fått hög Quadosh så kan man BLI en gud (apoteos). Detta måste då betyda att man kan även kan bli klassad som halvgud (daemon).


- Quadosh är alltså ett mått på hur gudomlig din fysiska kropp är på väg att bli. -


Vid borttoning (=ickeexistens) så tynar ju även ens ande bort vilket gör att quadosh även är ett mått på ens medvetenhet.
Själlösa djur=dumma, oförmåga att tänka till (fråga vilken Arne Weisse schaman som helst).
Vanarer och annat pack=Kan tänka logiskt(som vi) m.m.
Halvgudar (demoner)=Smartare än människor, mycket stor medvetenhet.
Gudar=Bortom mänsklig fattningsförmåga.

Man kan även säga såhär:
Djur: Själlösa, ickeexistens. Borttonade varelser återföds som dessa. :)
Människor: Har själ, existerar.
Halvgudar (demoner): Existerar i högsta grad, har gått ifrån återfödelsen. Behöver ej fysisk mat, vatten eller syre. Kan leva och lära för evigt. Priset är att de måste leva på andeplanet, kan ej dödas, har makt att manifestera sig fysiskt. Kan bindas (magi).
Gudar: Har gått steget längre. Har blivit mer än vad en människa kan förklara i ord eller tanke. Kan så vitt man vet inte bindas.

Hela förklaringen är från människas synvinkel. Demoner kan kanske döda demoner och binda gudar (men ej döda dem). Gudar kan kanske döda och binda varandra.


Har jag fattat allt rätt?


PS. Schamaner kan alltså prata och se gudar då de är på andeplanet vilket gör att en schaman kan få veta hur saker och ting egentligen gick eller ligger till (medan man tar en astral öl). Det mina vänner kallas makt eller sann inside information. :)


Radin
 

WolmerX

Warrior
Joined
22 Jun 2000
Messages
365
Location
Göteborg
Djur då?
Ska de kunna binda människor?
Rent logiskt sätt borde de kunna det./images/icons/wink.gif

/WolmerX -Lobotomerad vardagsfilosof
 
Joined
1 Dec 2000
Messages
29
Location
Uppsala
Q A D O S H [NT]

lessen...jag e sån, kan bara inte låta det gå förbi oantastat så många gånger som jag sett den konstiga stavningen ,o)
Och ja...bla bla visst man kan stava det hur man vill, är inte det neogames regel nr. 1..jo.

/Mikael Wärlander
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Det är din teori. Den är faktiskt ganska nära min. Jag tror dock det går att binda en gud om man har tillräckligt mycke kraft. Grejen är det att man inte har så mycket kraft att man skullle lyckas. Du skulle behöva hjälpen av en ännu mäcktigare gud som kan ge dig den kraften. Typ daak för att binda martari. Dock vill ju guden inte minska sin egna makt för att binda en annan gud till en människa. Så även om det är teoretiskt möjligt så är chansen så minimal att den kan betraktas omöjlig.Risken är ju också att om du släpper lös så mycket kraft på en gång så blir det något mycket farligt magiskt fenomen. Typ när drezin förbannade alverna. Deras fäste klarade inte av den magiska tyngden (bildligt talat) så den rasade ihop.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: Lögner, bara lögner.

Det finns ett rasat drezinfäste där besvärjelsen är lagd. Och eftersom det verkar logiskt att så mycket kraft skulle vara som en strömvirvel så tror jag på historien. Jag mistänker att alla dessa mystiska fenomen, magistormar och dyl kommer från just mäktiga besvärjelser eller ritualer.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: Lögner, bara lögner.

Det finns ett rasat drezinfäste där besvärjelsen är lagd

Jag skulle nog ha formulerat det så här istället:
Det finns ett rastat drezinfäste, där det påstås att besväjelsen är lagd.

WHaLe - Håller med Radin i den här frågan..

<A HREF="http://come.to/whale" target="_new">http://come.to/whale</A>
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: Lögner, bara lögner.

Jo visst men jag själv tycker att det är ett bra sätt att förhindra en magiker från att göra massor av mäktig magi och bli världens härskare att jag kommer att utgå från att magi får den verkar och därför har det enligt mig lagts en besvärjelse som hade massor av kraft där.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
Halvgudar (demoner): Existerar i högsta grad, har gått ifrån återfödelsen. Behöver ej fysisk mat, vatten eller syre. Kan leva och lära för evigt.
Priset är att de måste leva på andeplanet, kan ej dödas, har makt att manifestera sig fysiskt. Kan bindas (magi).


uphju. där har du fel.. i alla fall i slutet av ditt påstående. även andar och gudar kan bindas. visserligen står det bara att andar kan bindas men utifrån det påstår jag att man även kan binda gudar. det står i magiboken någonstanns (ikonmagi, sanna namn eller kanske någon annan stans) att man kan binda andar till föremål. dessutom har det konststycket utförts av schamanerna. de har ju fetisher och sällskapsdjur med andar i. tänk er en demon instoppad i en katt.. man kan faktiskt stoppa ner en ande i en såndär... öhh... generator och få ut psykotropi.

slutsatsen är att alla själar är samma sak. gudar är demoner är andar. det enda som skiljer dem åt är deras levnadsstil och dess quadosh.

enligt mig är quadosh bara ett mått på hur verklig eller hur väl själen sitter ihop..

smaffy är jag. blä.
[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 
Top