Nekromanti Quadosh för dvärgar

Kherzam-Roghan

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
130
Location
Zinkgruvan
Det står i 'Dvärgar Stenens söner' att en dvärg ber 8 ggr om dagen och att de är väldigt religösa. Borde inte varje dvärgisk rollperson få någon quadosh i början av spelet? =)

Tirakens död...
Dvärgens bröd...
 

Aborado

Veteran
Joined
7 Jun 2000
Messages
37
Location
Borås...nåväl en bit utanför.
Riktigt religösa människor ber säkert lika ofta, men inte heller de får något i Qadosh om de inte arbetar inom religionen. Jag antar att om man så tycker kan man ge dem lite i Qadosh beroende på hur hög tro rollpersonen har.

/Ashaslättens betvingare
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Det står i 'Dvärgar Stenens söner' att en dvärg ber 8 ggr om dagen och att de är väldigt religösa. Borde inte varje dvärgisk rollperson få någon quadosh i början av spelet?"

Nej, av två skäl:

För det första: det är inte hur ofta man utför religiösa handlingar som avgör hur mycket qadosh man får, utan hur djupt och innerligt man följer religionens bud och hur sällan man bryter mot dess regler. De flesta religioner avskyr hyckleri, till exempel. Det finns också en stor skillnad mellan vardagsreligionen och den religiösa doktrinen. Det som vanliga dvärgar sysslar med är vardagsreligionen: enkla små ritualer som utförs för att visa att man i alla fall förstår grunden i religionen, och faktiskt också menar det. Det är inte detsamma som den religiösa doktrinen. Det är snarare motsvarigheten till att rulla ut bönemattan fem gånger om dagen eller korsa sig lite då och då. Doktrinen och dogman i religionen är något helt annat, och lämnar ofta vardagsreligionen långt bakom sig.

Kort sagt, dvärgar tror för att de förväntas göra det och de ber för att det är tradition och för att alla andra gör det.

För det andra: silversurfan skulle bli skitsur om dvärgarna blev ännu mer "koboldiska". /images/icons/wink.gif

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Logos

Veteran
Joined
14 Dec 2000
Messages
79
Va, jag trodde att alla som på ett eller annat sätt var medlemmar i en religion hade åtminstonne ett poäng Quadosh. Annars är man väl inte medlemm i religionen alls? Dessutom så ger ju bara den cermoni som man genomgår när man gifter sig någon poäng Quadosh, men jag kan tvärr inte komma ihåg om just dvärgreligionen hade den cermonin i och för sig.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Qadosh och religion

"Va, jag trodde att alla som på ett eller annat sätt var medlemmar i en religion hade åtminstonne ett poäng Quadosh. Annars är man väl inte medlemm i religionen alls?"

Till att börja med så håller jag faktiskt inte med reglerna på den punkten. Att vara medlem i en religions kyrka har IMHO ingenting med helighet att göra. Helighet har med tro att göra, inte kyrkonit.

Däremot kan jag tänka mig att man får en poäng Qadosh för att man initieras i religionen och mottar församlingens välsignelse, men då är det också själva initieringshandlingen som belönas med Qadosh, inte medlemskapet.

Detta stämmer också bättre överens med att man får Qadosh när man gifter sig - man blir inte mer helig för att man är gift (i en del religioner är det till och med tvärtom - det anses som mer heligt att leva i celibat än i äktenskap), men man blir mer helig för att man mottar äktenskapsvälsignelsen.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Aborado

Veteran
Joined
7 Jun 2000
Messages
37
Location
Borås...nåväl en bit utanför.
Re: Qadosh och religion

"Helighet har med tro att göra, inte kyrkonit."

Det finns väl rollpersoner som har skyhög tro men inte arbetar aktivt inom religionen. Borde inte dessa då få börja med Qadosh?

/Ashaslättens betvingare
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Re: Qadosh för dvärgar

Lyder du verkligen Silversurfan?

// Avatarex, som härmed har dubbats till riddare.
 

Kherzam-Roghan

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
130
Location
Zinkgruvan
Re: Qadosh och religion

Krille kan allt... Annars vore han ju inte guru! /images/icons/wink.gif

Tirakens död...
Dvärgens bröd...
 

IndraTisteltagg

Veteran
Joined
15 Jun 2001
Messages
35
Location
Camard
Re: Qadosh och religion

Krille kan allt... Annars vore han ju inte guru!

lol.
åh... du mena allvar.

- Endast när helvetet fryser till is(osv)...
...DÅ kan jag KANSKE tänka mig kyssa en missla.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Re: Qadosh för dvärgar

Du kan ta det lugnt, Smaffy har förstört sin lillebror Silversurfans dator så han kan ej besöka forumet nu.

// Avatarex, som härmed har dubbats till riddare.
 
Top