Nekromanti Qadosh - Så funkar det, eller?

Ecleptomania

Veteran
Joined
13 Apr 2009
Messages
55
Location
Haninge, Svea Rike
Det logiska med Qadosh är när den ligger på noll eller när den är positiv pga. Religion. Du blir "bättre" ju högre du har och får plus i ålder och gudomlig intervention.

Men vad fan gäller egentligen när man får minus i Qadosh? Ja, vi alla vet vad som händer med magiker. Ju lägre Qadosh desto värre verklighetsförändringar. Dessutom blir de äldre skenbart.

Vad händer runt Schamaner? Vad händer när en Schaman får minus i Qadosh och inte faller i glömskan? Blir det verklighetsförändringar runt en Schaman? Och om de blir, är de ungefär som i fallet 'Magiker med Psykotropi'?

Vilka handlingar, förutom MAGISKA eller SCHAMANISTISKA handlingar kan man utföra för att förlora Qadosh? Anledningen till att jag undrar är... Kan en gris-bonde som spenderat hela sitt liv med att föda upp grisar ute i Jargiens lågland, någonsin göra någon handling som orsakar Qadosh sänkning? Och om det finns, vad händer runt en vanlig människa med för låg Qadosh?
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Schamaner tror jag inte påverkas annorlunda än att kanske förfadersandarna börjar ogilla honom. En annan idé skulle kunna vara att han/hon börjar attrahera demoner när han/hon besöker andeplanet.

Vad som händer när en grisbonde får sänkt Quadosh (Kanske på grund av att han råkade dyrka Xinu lite vid sidan av Daak av misstag) är att han blir exkommunicerad från daaktron. Han förlorar kontakten med Daak, och blir helt plötsligt ensam. För en djupt religiös grisbonde som verkligen gillade de dagliga dialogerna med den ende guden kommer detta att te sig mycket ensamt.
 
Joined
3 Aug 2009
Messages
6
Om jag inte minns fel kan man får vanliga "grisbönder" olika märken på kroppen och d.y. Exempelvis kan vara ögon som avger ondska... om jag inte misstar mig står det mer om det i Legender och Hemligheter , kan ha fel dock... länge sen jag fick bläddra i böckerna. *blänger elakt på Duncan* ...

// Letar fortfarande efter ett lämpligt koppel till Duncan
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Hehehe. Du är inte spelledare längre, så tyvärr får du INTE bläddra i L&H!

Och det du tänker på är nog ondskans märkning. Det är en regel som säger att varje gång man sänker sin quadosh under noll så ska man slå på en tabell och modifiera slaget med sin negativa quadosh.

För er som inte har boken så betyder det att om man får mycket i negativ quadosh kan saker hända med din kropp till exempel att karaktärens ögon blir svarta och att alla som ser in i dem får 3 nivåer svårare på tur det följande dygnet.
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Duncan said:
Hehehe. Du är inte spelledare längre, så tyvärr får du INTE bläddra i L&H!

Och det du tänker på är nog ondskans märkning. Det är en regel som säger att varje gång man sänker sin quadosh under noll så ska man slå på en tabell och modifiera slaget med sin negativa quadosh.

För er som inte har boken så betyder det att om man får mycket i negativ quadosh kan saker hända med din kropp till exempel att karaktärens ögon blir svarta och att alla som ser in i dem får 3 nivåer svårare på tur det följande dygnet.
Haha... och jag som har en dvärg i min spelgrupp som sitter på -22 quadosh...
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Åsikter om Qadosh

Eftersom gudarna får sin makt/kraft ifrån sina tillbedjare och dess tillbedjare får qadosh beroende på vilken aktning guden har för den som tillber. Enligt min qadoshsyn så påverkas guden av dess tillbedjare och ur ett längre perspektiv förändras guden efter tillbedjarnas syn på guden, samma sak händer med den som tillber en gud och får qadosh = den närmar sig gudens avbild och blir då belönad med qadosh. Det skulle innebära att den som genomgår apoteos i en religion där nya gudar inte tillåts leder till att den troende förenar sig själv med den specifika guden (t.ex Daak) eller blir dennes tjänare även i efterlivet.
Qadosh gör en alltså inte mer lik sin gud, utan inställningen att efterlikna guden (eller dess doktrin) belönar en med Qadosh.

Varför förlorar då präster en bit av sin qadosh de utför vissa cermonier?
Det är svårare att förklara, men min teori är inte komplett. Kanske är det så att cermonierna är en förlängning av gudens arm och för att sätt igång dess krafter så behöver man nyttja sin egen qadosh i processen.

Ta äktenskapets helgande, det kostar prästen 1 Qadosh men paret han viger får 1 Qadosh vardera. Varför?

Fruktan eller erkännandet av gudens existens ger också guden ett mindre mått av kraft jmf med dyrkan, genom att erkänna detta faktum så får vi det förklarat varför ”onda” och hemska gudomar har sådan makt.

Negativ Qadosh då? Det kan ju erhållas utan att man tillber en gud och detta faktum gör det allt svårare att förklara Qadoshens innebörd. Kan det vara så att Qadosh inte kommer ifrån gudarna själva utan ifrån drömmaren och att det är denne som delar ut qadosh i gudarnas namn därför att gudarna är olika avbilder ifrån en drömmare med flera personligheter?
Kanske är det så att magin är något vi utnyttjar inte nyttjar och att det därför gäller att hålla sig ansvarsfull med utnyttjandet – ett oansvarigt utnyttjande leder till lägre Qadosh.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Min personliga förklaring (utan att ha läst de andra inläggen).

Positiv qadosh: Själen stärks med inslag av bevarande teotropi efter mycket kontakt med guden, vilket förklarar den ökade kontakten med guden, långsammare åldrande och att det skyddar mot negativ qadosh.

Negativ qadosh: Själen är "sliten" av övernaturliga anledningar. Okontrollerad dissipation leder till att själens struktur slits av den magiska energin; associationens lag (eller vad den ny heter) orsakar de verklighetsförändrande effekterna, eventuellt för att magisk energi "fastnar" i revorna i själen. En skadad själ kan inte ta kontakt med gudarna, så negativ qadosh omöjliggör positiv qadosh.

Schamanernas förlust är svårare att förklara, eftersom de finare detaljerna i efter döden-metafysiken inte förklarats, men den handlar förmodligen om att de medvetet sliter sig ur reinkarnationsförloppet, eller vad en död person nu normalt lägger sig i. Den borde alltså inte orsaka några verklighetsförändrande effekter, men schamaner som ägnar mycket av sin tid på andeplanet eller med andar skulle jag ge psykotropiska förändringar.

De enda andra som kan få negativ qadosh skulle jag säga är 1: personer om råkat ut för magiska fenomen, som att leka med kristaller eller hamna i någon annan magisk urladdning och 2: möjligen personer som återupplivas (med schamanism eller magi). För grupp 1 är de eventuella verklighetsabnorma förändringarna relaterade till det magiska fenomenet, för grupp 2 inträffar det bara om det finns magiska anledningar i personens liv och leverne.
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Herr Persson said:
Ta äktenskapets helgande, det kostar prästen 1 Qadosh men paret han viger får 1 Qadosh vardera. Varför?
Vänta va? Nu har jag nog missat något... sen när kostar denna cermoni 1 quadosh för en person att utföra?
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Kolla i relgioner om jag inte minns helt fel så står det så.
Annars fattar jag inte varför paret ska få Qadosh över huvudtaget.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Absolut inte, det kostar aldrig Quadosh att genomföra Ceremonier. Inte på Äktenskapets ceremoni, eller välsigna. Det enda sättet att förlora Quadosh mig veterligen är vid fummel.

Anledningen till att man får Quadosh är väl att man i en religion med kyrkliga giftemål gör något som enligt guden/gudarna är positivt. Precis som med ceremonin Välsignelse som används vid initiering i religionen och liknande.

Tänk även på att de flesta "vardagstroende" kommer bara få 1 Quadosh vid intiering och 1 vid giftemål. Då de sällan kommer ägna 1 timme åt att be varje dag eller göra pilgrimsfärder till höger och vänster.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Annars kan man alltid se det såhär. Gudar är extremt mäktiga teotropiska väsen som utstrålar en ofantlig kraft. Om en person initieras i den gudens religion så blir han mer mottaglig för kraften. Ungefär som en planka som ligger i en ström flod, och som sedan vrids lite mot strömmens liktning. Kraften som påverkar den blir större, då träffytan blir större.

Dåligt exempel, men iallafall. Qadosh är inte någonting du har, utan de synliga effekterna av att du är mer mottaglig för gudens kraft. Genom att helga och inviga folk i äktenskap gör du så vrider du även deras plankor.

Om du sedan får sänkt Qadosh så innebär det att den planka börjar ge vika och vrida tillbaka sig, och då påverkas du inte längre i samma grad av gudens kraft.

Om man får negativ Qadosh betyder det att du förlorar all kontakt med strömmen. Plankan höjs upp från vattnet och svävar fritt. Plankan kan börja torka och dö, ungefär vad som händer när du får negativ Qadosh och får ett hexmärke.

Detta är en väldig massa dåliga exempel, men idén är den att Qadosh inte är en färdighet eller ett värde på någonting du har, utan bara på hur mycket av den kraft som guden utstrålar som du fångar upp.
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Själv tänker jag positiv qadosh som ett diffust mått på närhet till guden, hur mycket guden kan påverka, alternativt även påverkas av, individen som dyrkas och när deras existenser kombineras existerar individen "mer". Negativ qadosh är när avståndet till verkligheten ökar. Man existerar alltså "mindre". Alltså skulle kanske guden även existera mindre när dennes dyrkare "drar" qadosh från den, men jag tror att både guden och individen drar ömsesidigt och att båda blir starkare. 1+1=3 så att säga.
det skulle även förklara varför gudarna inte vill ha något att göra med folk med negativ qadosh, eftersom att guden skulle förlora kraft.
 

Archelon

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
137
Location
Varberg och Göteborg
Duncan said:
Hehehe. Du är inte spelledare längre, så tyvärr får du INTE bläddra i L&H!

Och det du tänker på är nog ondskans märkning. Det är en regel som säger att varje gång man sänker sin quadosh under noll så ska man slå på en tabell och modifiera slaget med sin negativa quadosh.

För er som inte har boken så betyder det att om man får mycket i negativ quadosh kan saker hända med din kropp till exempel att karaktärens ögon blir svarta och att alla som ser in i dem får 3 nivåer svårare på tur det följande dygnet.

Är inte det för nekromanti där man sysslar med avgrunden?
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Hur menar du?

Varför skulle man existera mer genom att vara religiöst hängiven?


/Persson - som tycker "verklighetens folk" fått en ny innebörd.
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Eftersom att guden också existerar, "mer" än vad en människa gör, så kan en människas existens öka genom samexistens med guden, som då tjänar kraft från sin troende.
(Att säga att dom existerar mer är ett dåligt uttryck så jag ska försöka komma på ett bättre sätt att uttrycka det.)
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Hypotes:

Hög quadosh kan ge aposteos. Att bli upphöjd till gud (eller helgon) innebär att din existens fortsätter efter din materiella existens, på så vis är din existens "mer" än en vanlig köttslig existens. Högre former av aposteos innebär att du får del av tillbedjares kraft och kan använda dig av gudomliga krafter, som bör innefatta skapande och direkt påverkan på det materiella mundana i högre grad än vad som är normalt möjligt för en materiell existens.

Om alla individer på mundana är eldflammor som bildar en enorm själslig sol där gamla själar brinner ut och ersätts av nya, (eller formar om sig, om man tror på reinkarnation.) så kan gudar liknas vid ett solsegel som fångar upp energi från de som riktar sin energi mot guden, tillber den. Genom att rikta mycket energi, tillbedjan, till sin gud får man en reflektion av gudens kraft tillbaka, högre quadosh.

Drömmaren skulle då kunna liknas vid en själslig Dysons Sphere, som fångar upp alla tings energi och delger dem existens i utbyte. Tillbedjan av drömmaren sker indirekt genom att man existerar. Dock, om man genom magi avskärmar sitt energiflöde så kommer drömmaren inte kunna delge samma nivå av existens till en. Därmed får man sänkt quadosh. Om man stryper sin "utgående energi" helt, så tonar man bort, då kontakten med drömmaren, som ger en individ sin existens, försvinner.

//Tele spårar.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Nej, det där är en svag överdrift av en möjlig effekt från negativ qadosh (de reglerna har jag dock mycket svårt att se några poänger med, om man inte medvetet kör epic dark fantasy med lite sagokänsla eller något liknande). Står på sista sidan av första kapitlet i L&H.

Avgrundssysslande leder dock ev. till andra "roliga" effekter.
 

Ecleptomania

Veteran
Joined
13 Apr 2009
Messages
55
Location
Haninge, Svea Rike
Tack, det där var det ända inlägget som faktiskt hade med min fråga att göra, och det lät faktiskt troligt och bra.

Men då är det ju lite tråkigt att "Grisbönder" inte kan få sänkt Qadosh på egen hand, utan måste vara magiker eller liknande.
De får helt enkelt ta och stjäla massa med Kongelat, typ 6+ och slå dessa mot varandra och hoppas att skapa en magisk storm. :gremtongue:
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Roligt att du gillade inlägget, och jag är glad att det var till hjälp!

Men då är det ju lite tråkigt att "Grisbönder" inte kan få sänkt Qadosh på egen hand, utan måste vara magiker eller liknande.
Alltså... det här handlar liksom om att mer eller mindre slita sönder sin själ, så jag tycker att det är bra att det inte bara sker hipp som happ.

Men en liten anställning som städare hos traktens magiker fixar det nog, om man nu verkligen är ute efter det. Och magiska stormar kan med lite tur och dålig timing uppstå av sig själva; läs igenom det lilla som finns om dem i regelboken och utöka lite på eget bevåg (M&M valde ju att helt ignorera det och flera andra magiska fenomen ur regelboken...)
 
Top