Nekromanti Qadosh och polyteism

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Om man läser i Religioner: Gudarnas kamp (som förresten inte säger särskilt mycket om den nämnda kampen...) på sidan 37 står det att "Det är relativt vanligt att bönder dyrkar både Jordmodern och Dibuk. I Asharina tillbes Jordmodern parallellt med den samoriska läran." Det borde ju innebära att man om man vill kan höja sin qadosh dubbelt så mycket genom att tillbe båda tillräckligt fromt. Hur skulle det egentligen fungera? Skulle det gå att bli aktiv Troende inom flera olika religioner (Dibuks barn tillber ju Dibuk men jobbar för Kristallorden, t.ex.) och få qadosh från båda?

Sen undrar jag om någon annan funderat på hur oerhört obalanserad ceremonin Välsignelse är; med hjälp av den kan man utan problem upphöja valfri person från gatan till samma helighet som en överstepräst utan överdriven ansträngning, och använda den till att gradvis förvandla en hel liten kult till människor med monsternivåer av qadosh (alla har ju lika mycket som den som har högst, och alla ökas genom Välsignelse så fort någon får mer qadosh). Var det ingen som funderade på det visa i att göra det möjligt att ge en nyanställd novis 23 i qadosh på två dygn, eller är det helt enkelt ingen som orkar använda ceremonierna?
 

Cheron

Veteran
Joined
17 May 2006
Messages
17
Intressant kommentar om en person som tillber två gudomar parallelt, det borde vara upplagt för intern, personlig konflikt när lärorna går isär...

Vad gäller ceremonin välsignelse kanske snarare man skall se att det är gudomen som ger qadosh-höjningen, ceremoniutövaren kanske bara är ett medium för den högre makten?

/C
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Har tänkt på detta också, men har inte kommit fram till något bra svar, eller någon bra lösning rättare sagt. Funderade på om man kunde ha någon sorts relativ Qadosh emot olika gudar? Kanske? Så om du är Samorian och Jordemoderntillbedjare så tillber du Aurias, Pelias och Jordemodern, alltså kan du ha tre olika qadosh. Blir dock knepigt som 17. Aja, en tanke bara, hoppas någon kan spinna vidare på den eller nåt :p
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Självklart kan man inte tillbe motsatta läror; monoteistiska religioner som Daaktro lämnar inte så mycket utrymme. Samorismen och Jordmodern har dock i grunden liknande budskap gällande beteende, och Jordmodern-Dibuk förklaras som en balans mellan liv och död som är mycket vanligt inom vissa föreställningar; du tillber Jordmodern för att få liv, och Dibuk för att undvika död. Även om de kanske inte gillar varandra...

Vad gäller ceremonin välsignelse kanske snarare man skall se att det är gudomen som ger qadosh-höjningen, ceremoniutövaren kanske bara är ett medium för den högre makten?
Vad blir den speltekniska skillnaden? :gremtongue:
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Enligt mig så skulle nog guden straffa den medlem som utdelar qadosh såsom Jesus delade ut bröd och fisk... Samt straffa dem som mottog qadoshen genom att helt sonika sänka deras qadosh.
Detta är ju något som guden redan kan göra utifall man bryter mot något tabu, så jag tilldelar gudarna ingen extra makt genom mitt påstående heller.

Vad gäller polyteism... Jadu. Så länge man tillber alla gudar så mycket man behöver så tycker jag att man får slå extra många förbättringsslag. Det är dock jobbigt att be 1 timme om dagen för varje gud för att höja qadoshen efter 1 år.
 

Hartland

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
384
Location
Umeå
Det är enkelt egentligen. Hur många bönder har quadosh? Okej, det kan bli rätt många men hur många har mer än ett?

Min tanke är att så länge religionen inte har problem med andra gudar (som tex daak-kyrkan) så kan man ha 1 i quadosh mot sin huvudreligion, i våra bönders fall jordemodern eller den samoriska läran. Jag tror att få aktivt tillber dibuk utan bara gör det i tider av död och elände och kan knappast räknas som ett aktivt deltagande i religionen.
Så mitt svar är nej, man kan inte vara aktivt troende inom flera religioner och samtidigt ha quadosh för samtliga. Att man kan arbeta för en religion men tro aktivt på en annan ser jag däremot som en möjlighet men inte till quadosh ökning.

Ceremonier har jag inte så bra koll på men skulle säga att guden slutar ge filament till ceremonin när den vill, troligen rätt tidigt. Ceremonin tror jag endast används för att ta in nya personer i religionen eller för att viga präster samt en del symboliska ceremonier. (Exemeplvis typ dop, nattvard, mm anser jag är ceremonier som höjer quadosh)

/Hartland - tror på att gudarna finns i mudana
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Välsingnelse är väl till för att inte missbrukas. Dessutom så kommer medlemmarnas synder sänka deras quadosh ifall de inte får regelbunda välsingnelser.

/Marcus fritt ur minnet.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Tack, jag har funderat på något liknande, men ville gärna ha lite andra åsikter också... det roliga med ceremonin var bara att den begränsas av ceremoniledarens qadosh (vilket tyder på ett undantag från den annars mycket hårt effektbundna ceremoniuppbyggnaden), men ändå (enligt reglerna) skulle kunna användas in absurdum på någon annan (vilket tyder på att man gått efter effekter istället för logiskt resonemang). Det kändes lite motsägelsefullt...
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Har för mig att man inte kan höja Qadosh mer än en gång med välsignelse?
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Sen undrar jag om någon annan funderat på hur oerhört obalanserad ceremonin Välsignelse är
Jo, först och främst... Vem vill upphöja en vanlig bonde till heligheten av en överpräst...
Då förlorar ju den överprästen all sin nödvändighet, han behövs knappt, för alla andra är lika heliga... Makt helt enkelt...

Sedan säg att konfrimationen är kristendomens "välsignelse"... Hur många gånger skulle du konfrimera dig för att bli superhelig? :p
Herre gud, hur kul är det att gå igenom samma ceremoni om och om och om och om igen??
Lyssna på samma saker, göra samma ritualer...

Nej skräp... Jag säger, använd "common sense", hade en RP i min grupp fått för sig att göra så, så hade jag låtit gudarna sparka ut RPn ur religionen och alla som höjts till monsternivå... Efter att alla ceremonier var klara, såklart...
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Står inget om det i regelboken vad jag vet, bara att man inte kan höja den över ceremoniledarens qadosh...
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Hur många bönder har quadosh? Okej, det kan bli rätt många men hur många har mer än ett?
Jag skulle säga att många bönder har mer än qadosh ett. De flesta ligger nog mellan 1 och fem. Två borde vara ett vanligt tal för de bönder som inte är tillräckligt aktiva i sin gudsrelation för att höja qadosh varje år, ettpoäng för invigningen och ett för äktenskapet.

/Ceram, underskattar inte bönders helighet.
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Nej skräp... Jag säger, använd "common sense", hade en RP i min grupp fått för sig att göra så, så hade jag låtit gudarna sparka ut RPn ur religionen och alla som höjts till monsternivå... Efter att alla ceremonier var klara, såklart...
Qadosh beskriver ju hur religiös och andligt sinnad en troende är (definition från regelboken), varför skulle en gud inte vilja ha sådana dyrkare? Anledningen i spelvärlden är ju knappast att personerna vill bli regeltekniskt bra utan att de vill komma närmare sin gud, något gudadyrkan går ut på. Att en gud sparkar ut hängivna anhängare känns totalt bakvänt måste jag nog säga. Om en spelare gör ceremonin upprepade gånger är det ju dock såklart för att utnyttja reglerna men då ändrar jag hellre reglerna än att ha en lösning som inte riktigt känns logisk i spelvärlden.

Då är makt en mycket bättre anledning att hålla nere det, även om jag nog skulle knyta ceremonin till något som händer väldigt sällan i de berörda religionerna. Om religionen själv säger att det ska hända sällan är iaf det jag tar upp ovan ett brott och då blir det väl mer rimligt.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Visserligen...
Men om du är en bonde som inte bryr sig mer än "medel-bonden", visst dyrkar du det gudomliga och sådär... Men om du plötsigt har en Quadosh på 15 kanske, så är något fel... Tycker jag, du har inte jobbat för det, du jobbar inte för det... Varför ska guden då belöna dig genom att ge dig teotropiska filament när du begär det? Ge dig gudomlig intervetion när du ber om det??

Du har ju inte gjort något för guden, förutom i några dagar suttit och lyssnat när en präst mässar och kastar en ceremoni på dig...
Hade jag vart en gud hade jag definitivt velat att mina anhängare låg på en helighetsnivå som de förtjänade, inte som de fått sig tilldelat...

Så tänker jag iallafall, hade jag varit gud hade jag velat ha äkta dyrkare... Inte ett massproducerat gäng. Tänk på att det tar på krafterna att manifestera sig och alstra en massa filament åt folk hela tiden. Jag ser inte en bonde som hängiven bara för att han under några dagar utsatts för överanvändningen av en ceremoni...
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Men att öka i qadosh är ju att stiga i aktning hos sin gud så enligt definitionerna är det ju helt korrekt enligt guden att "missbruka" ceremonin eftersom han blir imponerad av det.

Jag skulle nog lösa det med att ceremonin slutar ge qadosh när den används för mycket, just pga att guden inte blir tillfredställd av samma sak hur många gånger som helst under en viss tid. Problemet ligger ju bara i att det inte finns någon begränsning. Sedan bör man ju förstås upplysa spelaren om hur ofta det är rimligt att genomföra ceremonin eftersom det naturligtvis är kunskap hans rollperson besitter.

Själva utnyttjandet/missbruket av ceremonin tycker jag dock inte kan bestraffas av guden då det inte alls fungerar att applicera spelarnas eventuella regelutnyttjande på rollpersonerna och den övriga befolkningen i Mundana. De som utnyttjar ceremonin ofta anstränger sig ju uppenbarligen för att vara sin gud till lags, något som karaktäriserar en hängiven person, de försöker inte skaffa sig någon mer regelmässig fördel än de som biktar sig i katolska kyrkan.

Att man inte gjort något för guden tycker jag inte fungerar som argument. Varför ger då ceremonin någon qadosh över huvud taget om guden inte tycker man gjort något? Uppenbarligen är ceremonin något guden har fördel av och därför stiger alla som bemödar sig att delta i aktning hos honom.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Det är ju så att det är prästen som gör något...
Den som tar emot det gör ju knappt någonting för det...

Dessutom tycker jag det är en bättre lösning att straffas för missbruk just genom att en spelares RP straffas än att lösa det på ett annat sätt...

Var det ingen som funderade på det visa i att göra det möjligt att ge en nyanställd novis 23 i qadosh på två dygn
Som tråden handlade om, jag vet inte om man kan kalla en nyanställd novis. Som varit med i en kult i ettpar dagar för hängiven bara för att han är med i en ceremoni om och om och om igen... Skulle jag varit gud skulle jag nog inte anse att två dagar är nog för att visa speciellt mycket hängivenhet... "Anstränga" (läs: "sitta och se på när en annan går och gör en ceremoni") sig i två dagar är inte speciellt hängivet enligt mig iallafall...

Att man inte gjort något för guden tycker jag inte fungerar som argument. Varför ger då ceremonin någon qadosh över huvud taget om guden inte tycker man gjort något? Uppenbarligen är ceremonin något guden har fördel av och därför stiger alla som bemödar sig att delta i aktning hos honom.
Att delta en gång, då har man gjort något... Att bli massutsatt för ceremonin, då har man inte gjort något... Oftast används ju ceremonin för initiering i religioner och sådanna viktiga saker... Ungefär som konfrimation... Skulle du konfrimera dig 10-15 gånger på två dygn och känna att du kom närmare Gud? Skulle man vara hängivnare för det? Nja, snarare galen...
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Jag tycker du ser på det hela från fel håll. Det är ju definitionsmässigt så att guden tycker det är bra att göra ceremonin en massa gånger eftersom qadosh ökar och det är en direkt mätare över hur bra guden tycker man är. Ceremonin är definierad som något som höjer ens status hos sin gud varje gång på samma sätt som det är definierat att 1+1=2. Med det i åtanke är ju problemet att ceremonin är dåligt gjord, inte att någon utnyttjar den. Annars är det ju som att säga att en spelare som köper ett svärd som är bättre än alla andra gör fel, trots att felet självklart ligger i att det svärdet finns med i spelet öht. Men jag kan ta det bit för bit...

Det är ju så att det är prästen som gör något...
Den som tar emot det gör ju knappt någonting för det...
Guden håller de facto inte med dig för om du har rätt skulle inte qadosh öka.

Dessutom tycker jag det är en bättre lösning att straffas för missbruk just genom att en spelares RP straffas än att lösa det på ett annat sätt...
Vad är det i spelet som säger att man inte får/ska använda ceremonin ofta? Det är ju bara din (och min också förvisso) åsikt och det är inte rätt att straffa någon som följer reglerna. Då ska reglerna först ändras och sedan ska bestraffningen komma om spelaren inte följer dessa. Jag skulle absolut inte uppskatta om en SL helt plötsligt bestraffar mig för något spelet säger är okej och han inte ändrat på det. Det skulle bara vara oerhört inkonsekvent.

Som tråden handlade om, jag vet inte om man kan kalla en nyanställd novis. Som varit med i en kult i ettpar dagar för hängiven bara för att han är med i en ceremoni om och om och om igen... Skulle jag varit gud skulle jag nog inte anse att två dagar är nog för att visa speciellt mycket hängivenhet... "Anstränga" (läs: "sitta och se på när en annan går och gör en ceremoni") sig i två dagar är inte speciellt hängivet enligt mig iallafall...
Återigen, varför ha en regel som tydligt säger att guden tycker att det är imponerande i så fall? Sätt begränsningar på hur mycket guden imponeras av det istället för att skapa några bestraffningar som inte är logiska mot de nuvarande reglerna.

Att delta en gång, då har man gjort något... Att bli massutsatt för ceremonin, då har man inte gjort något... Oftast används ju ceremonin för initiering i religioner och sådanna viktiga saker... Ungefär som konfrimation... Skulle du konfrimera dig 10-15 gånger på två dygn och känna att du kom närmare Gud? Skulle man vara hängivnare för det? Nja, snarare galen...
Även här är det din åsikt och reglerna bör ändras så guden delar dem innan bestraffningar kommer.

Man skulle inte konfirmera sig flera gånger eftersom det är en ceremoni som bara ska göras en gång i livet. Ceremonin vi pratar om har ingen sådan begränsning så då måste en sådan först läggas till om man vill ha det så.

Däremot går många kristna på gudstjänst varje söndag, vilket också är en typ av ceremoni. Här gör de alltså detta upprepade gånger eftersom de "vet" att det är att tjäna gud (för det säger prästerna). Alltså är det inte ett dugg konstigt att upprepa en ceremoni ofta för att vara sin gud till lags.

Den främsta lösningen är att sätta in ceremonin i ett sammanhang i religionens utövande. Dvs tydliggöra när ceremonin ska uföras och hur ofta. Gör man detta har man ett tydligt regelverk som en rollperson kan och ska följa. En regel som gör det möjligt att utnyttja systemet är inte bra så man bör också begränsa hur mycket man kan stiga i qadosh med denna ceremoni.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Mina spelare vet att utnytjande av reglerna leder till någon form av åtgärd...
Eftersom de vet att om man utnytjar ett "kryphål" i reglerna på ett helt ologiskt sätt, så får det en konsekvens så blir de inte sura om deras RP blir straffad för något som är rätt enligt reglerna, men helt enkelt dummt i spelvärlden... Ingen kastar Välsignelse 10 gånger på ettpar dygn, det är ologiskt...

Att göra straffet till en in-game grej är nog lugnt enligt mina spelare. Jag menar, visst går det att kasta ceremonin flera gånger på samma person i rad...
Men varför får gudar inte ha en egen vilja och tycka olika saker om det? Varför får inte de tycka att det är onödigt eller överdrivet?

Visst, guden kanske genom något medium för fram buskapet att det räcker nu och att det inte bör fortgå... Som en varning ifrån guden innan åtgärd vidtas...

Varför jag tog konfrimationen som exempel så är det för att den är mer individuell och mer en välsignelse... Att sitta i kyrkan och lyssna på prästen må vara en ceremoni, men det är inte ceremonin välsignelse... Dessutom täcker Eonreglerna sådanna företeelser med att man får slå förbättringsslag för Quadosh om man närvarar på religiösa "saker" under året...

Egentligen tycker vi ju samma sak, att den inte ska kunna användas så som står i boken. Det är bara hur vi vill lösa det som skiljer... Du vill införa en husregel, fine...
Jag försöker hitta en logisk in-game anledning till varför den faktist inte utnytjas så som den skulle kunna utnytjas... Att anledningen jag kan tänka mig kanske inte går precis hand i hand med definitionen av Quadosh är ju synd, men Quadosh har alltid varit ett lite luddigt begrepp... Tyvärr har jag aldrig sett något annat förslag på logisk in-game anledning till varför Välsigna inte utnytjas, folk har kommit med ungefär samma tanke som jag har...

Men vi har nog båda fått fram vad vi tycker...
Det kan nog vara nog med diskussion... Eftersom vi båda håller ganska hårt på det vi tycker kommer vi nog inte längre...
Tack för diskussionen iallafall! :gremlaugh:
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Men varför får gudar inte ha en egen vilja och tycka olika saker om det? Varför får inte de tycka att det är onödigt eller överdrivet?
Därför att något som gör att man ökar i qadosh per definition är något guden tycker om eftersom qadosh mäter hur aktad man är av sin gud, svårare än så är det inte.

Visst, guden kanske genom något medium för fram buskapet att det räcker nu och att det inte bör fortgå... Som en varning ifrån guden innan åtgärd vidtas...
Det fungerar inte tillsammans med faktumet att ceremonin, i sin nuvarande form, gör guden glad.

Jag försöker hitta en logisk in-game anledning till varför den faktist inte utnytjas så som den skulle kunna utnytjas...
Jag håller inte med, jag tycker bara du bestraffar något som du ogillar men ändå inte har något problem med att reglerna tillåter. Det logiska är, som jag skrev, att skapa ceremonins plats i religionen. Dvs göra dess användande lika tydligt som att konfirmation är en engångsföreteelse i kristendomen. DÅ är det logiskt enligt spelvärlden, inte annars.

Tyvärr har jag aldrig sett något annat förslag på logisk in-game anledning till varför Välsigna inte utnytjas, folk har kommit med ungefär samma tanke som jag har...
Jag har kommit med två stycken, har du inte läst mina inlägg till dig? :gremwink: Antingen låter man inte folk stiga i aktning hos guden av upprepat användande av ceremonin under kort tid (det är logiskt att guden inte blir imponerad hur länge som helst av den) eller så gör jag som jag skrev i stycket ovan. Båda två följer ett enkel logiskt mönster. Att bara säga att man inte bör använda ceremonin många gånger bara för att det är så är inte logik.

Värt att notera är att min åsikt inte bara gäller den här ceremonin. Jag tycker i allmänhet det skapar inkonsekvens att tillåta regelluckor men bestraffa de som kommer i kontakt med dem efter en godtycklig mall. Spelarna måste kunna känna samma tilltro till mundanas naturlagar som vi gör i vår värld.

Det kan nog vara nog med diskussion... Eftersom vi båda håller ganska hårt på det vi tycker kommer vi nog inte längre...
Tack för diskussionen iallafall!
Det är aldrig nog med diskussion. :gremwink: Men det var iaf trevligt. :gremsmile:
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Snackade med en av mina spelare igår, den enda som har Ceremonier (bland annat välsigna)... Han tyckte ungefär samma sak som jag...

Så antagligen funkar mitt sätt att lösa det på väl för min spelgrupp... Dessutom kommer ingen överanvända den så... Jag tror han använt välsigna en gång, vi har spelat i 1 år typ... :p

Men, men... Måste jobba vidare...
Ha de gött!
 
Top