Nekromanti Qadosh och Dissipation

Siljestam

Veteran
Kollade på reglerna för Qadosh i Eon 3 och försökte snickra ihop något för Eon 4!

Tänkte att Qadosh skulle kunna vara som en omvänd Avtrubbning som går från 0 till -25 med fem rutor där varje ikryssning ger -5.
Mindre dissipationer skulle inte påverka Qadosh negativt.

Varje gång Qadosh sänks slår man Självkontroll mot svårigheten för att inte tyna bort till icke-existens (så svårighet 5 på första slaget och 25 på sista, om man kommer så långt!). I teorin kan man få mer än -25 Qadosh genom att lyckas med dessa slag.

Man åldras lika med sin negativa Qadosh och får verklighetsabnorma förändringar som i Eon 3:
Qadosh
0 till -10: Ingen förändring
-15: Mindre förändringar
-20: Stora förändringar
-25: Kraftfulla förändringar
-30 eller lägre: Extrema förändringar

Som husregel skulle jag lägga till att man får +1 på alla alstraslag för varje -5 Qadosh man har, som liten bonus :)

Dissipation för Psykotropi:
Intensiteten är lika med magins filament, dra av resultaten från Harmoniseraslaget och avläs tabellen för Efterverkningar nedan:

0: Inget händer.
1-5: Mental överbelastning (1 Smärta), Spöklikt anlete (-2T6 för Sociala slag under en scen).
6-10: Mental trauma (-1 Välmående), Hallucinationer (Kan endast utföra reaktiva handlingar under en scen), samt alla lägre resultat.
11-15: Magisk överbelastning (-5 Qadosh), Hemsökning (Spöken och andar skapar oreda under en scen), samt alla lägre resultat.
16-20: Magiskt trauma (Slå på Störningstabellen), Besatt (Ett spöke eller ande kontrollerar magikern under en scen), samt alla lägre resultat.
21+: Själaskador (-2 Självkontroll), Vilsen i andevärlden (Slå Självkontroll mot Efterverkningsgraden för att återvända till kroppen), samt alla lägre resultat.

Hikage

Veteran
Spontant gillar jag det.

Det hela kräver ju någon typ av regelmässigt åldring också men det ser ju rimligt ut. Om man vill sprida ut det kan man ju ge flera små sänkningar men att effekter bara träder i kraft vid sina nivåer.

Jag antar att omvänt skulle fungera för positiv qadosh också och att präster skulle få + i någon form för böner?

Siljestam

Veteran
Hikage;n205630 said:
Spontant gillar jag det.

Det hela kräver ju någon typ av regelmässigt åldring också men det ser ju rimligt ut. Om man vill sprida ut det kan man ju ge flera små sänkningar men att effekter bara träder i kraft vid sina nivåer.

Jag antar att omvänt skulle fungera för positiv qadosh också och att präster skulle få + i någon form för böner?

Ja precis! Det skulle ju passa att när man har närmre kontakt med sin gud så får man +1 på sina böner per grad (per +5 Qadosh).

Samt att man skulle åldras 5 år senare per +5 Qadosh (man blir alltså inte yngre utan fördröjer bara åldrandet).

Siljestam

Veteran
Anpassade åldringstabellen från Eon 3 till de nya attributen!

Effekter av att åldras samt vad som inträffar då attributet når noll.
Slag görs varje år efter rollpersonen fyllt 35 år.

1-4: Ingen effekt
5-16: Styrka -1, Rollpersonen drabbas av slaganfall.
17-28: Tålighet -1, Rollpersonen blir sjuk och dör med kraftiga hostattacker.
29-40: Rörlighet -1, Kroppen tynar bort, musklerna förtvinar, rollpersonen blir hjälplöst sängliggande och dör inom kort.
41-52: Uppfattning -1, Rollpersonens sinnen försämras så kraftigt att rollpersonen i praktiken blir blind och döv.
53-64: Vilja -1, Rollpersonen tappar viljan att leva och slutar att äta.
65-76: Psyke -1, Tynar snabbt bort efter att ha drabbats av sinnesslöhet och glömska.
77-88: Visdom -1, Drabbas av vanföreställningar och förlorar kontakten med verkligheten.
89-100: Utstrålning -1, Rollpersonen förlorar talförmågan och blir likgiltig inför världen.

Hikage

Veteran
Jag tror det dock skulle vara enklare att ändra åldringstabellen så att den bara påverkar Härledda Attribut.

Typ något

5-20: Förflyttning -1, Kroppen tynar bort, musklerna förtvinar, rollpersonen blir hjälplöst sängliggande och dör inom kort.
21-36: Kroppsbyggnad -1, Rollpersonen drabbas av slaganfall. Rollpersonen blir sjuk och dör med kraftiga hostattacker.
37-52: Självkontroll -1, Rollpersonen tappar viljan att leva och slutar att äta.
53-68: Intryck -1, Rollpersonen förlorar talförmågan och blir likgiltig inför världen.
69-84: Reaktion -1, Rollpersonen drabbas av kraftiga skakningar och ledvärk. Dör inom kort.
85-100: Vaksamhet -1, Rollpersonens sinnen försämras så kraftigt att rollpersonen i praktiken blir blind och döv.

Copy-paste på det jag kände passade någolunda. Vet inte hur man dör av noll Reaktion dock. :p

Siljestam

Veteran
Hikage;n205685 said:
Jag tror det dock skulle vara enklare att ändra åldringstabellen så att den bara påverkar Härledda Attribut.

Typ något

5-20: Förflyttning -1, Kroppen tynar bort, musklerna förtvinar, rollpersonen blir hjälplöst sängliggande och dör inom kort.
21-36: Kroppsbyggnad -1, Rollpersonen drabbas av slaganfall. Rollpersonen blir sjuk och dör med kraftiga hostattacker.
37-52: Självkontroll -1, Rollpersonen tappar viljan att leva och slutar att äta.
53-68: Intryck -1, Rollpersonen förlorar talförmågan och blir likgiltig inför världen.
69-84: Reaktion -1
85-100: Vaksamhet -1, Rollpersonens sinnen försämras så kraftigt att rollpersonen i praktiken blir blind och döv.

Copy-paste på det jag kände passade någolunda. Vet inte hur man dör av noll Reaktion dock. :p
69-84: Reaktion -1, Rollpersonen drabbas av kraftiga skakningar och ledvärk. Dör inom kort.

Siljestam

Veteran
En tanke kring vad man dör av.
Varje gång man sänker ett sekundärt attribut som är på 1T6 så minskas Livskraft med 1 istället.
När Livskraft når 1T6 dör man nästa gång den ska minskas.

Hikage

Veteran
Det känns väl visserligen som ett rimligt användande av Livskraft. Fast det drar dock ut på döden lite mer skulle jag tro eftersom man inte kommer sänka Livskraft kommer den vara relativt hög när man når sitt första 1T6 härledda.