Nekromanti Qadosh för vanligt folk

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Hur mycket qadosh borde en normal tilbedjare ha det vill säja en ganska religös person som inte är med i prästerskapet
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Man får väl ett poäng Qadosh när man blir invigd i en religion (finns någon ceremoni för detta), sen har de kanske plockat in några poäng för troget kyrkobesökande osv minus att ingen är perfekt så att de säkert begår en och annan synd/brott mot förpliktelser så att de inte bara stiger. 1-3 poäng, 4-5 för en riktigt gudsfruktig vanlig tillbedjare som dock inte hör till prästerskapet.

Phelan, höftar
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
1 för att vara med i en religion, 1 för att vara gift och antagligen -1 till 1 för olika synder och välsingnelser
så ungfär 1-3
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Så den heliga krigare jag gjorde för ca ett år sedan (kommer inte ihåg vilken religion då det var enda gången jag spelat EON) är FRUKTANSVÄRT helig med sina 13 i qadosh... det var helt regelenligt med tärningsslag och sådant... vad innebär eg. en hög quadosh för en troende (en i prästerskapet här)
 

Alharra

Warrior
Joined
21 Mar 2003
Messages
221
Location
Halmstad
Jag har faktiskt också en RP med 13 i qadosh. Han är professor i Faliska vid Marek Pomians Universitet, och har 19 (!) i tro, efter diverse resultat som Helig med mera.

Och för att få så hög qadosh så måste man ju leva helt enligt religionen, och för att bry sig om det är nog hög tro på sin plats. Ett samband mellan Tro och Qadosh finns alltså. Heliga typer är alltså mycket gudsfruktiga och skulle inte få för sig att synda. Kan tänka mig att om Haramelo hamnar hos den jargiska inkvisitationen så skulle han kunna utstå vilken tortyr som helst utan att svika Cirza.

Efter personer med högre qadosh står närmare sin gud är det troligare att de får uppenbarelser, gudomlig intervention med mera - vilket kanske ligger i linje med din krigarprästs intressen? Dessutom så åldras man ju långsammare.

Om man tittar i EON-boken (II) sida 250 så beskrivs Roglari den Upplyste som en helig präst med hög qadosh, han har 8.
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Jag var spelledare åt 2 över troende tempelriddare/bröder som hade 13-14.
Men dom var otroligt religösa!
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Ang. Qadosh:iga rollpersoner [OT]

Har en rollperson som nyligen (typ något halvår sedan) hade -11 i Qadosh... hon är magiker (och sanarialv) och har startat ett eget gille. Det är för övrigt min.. andra rollperson jag någonsin gjorde.

Fast senare gick hon och vart troende och efter en lång tid hade hennes Qadosh ökat aningen. Nu ligger hennes Qadosh på runt -7 eller så, sitter på skolan och har inte henne här. Det är synd :gremwink:..

Edit - kanske ska tillägga att det är ganska OT
Edit2 - För övrigt anser jag att Gastano och KraggenOog bara upprepade vad Phelan sade =/
Ni lade inte till något nytt killar, bara upprepade - jag tror vi förstod då Phelan sade det första gången.
 

Alharra

Warrior
Joined
21 Mar 2003
Messages
221
Location
Halmstad
Re: Ang. Qadosh:iga rollpersoner [OT]

Hmm? Hur går det till egentligen? Hon kan ju inte vara med i någon religion när hon har under 0 i qadosh? Och den enda metoden som fungerar för att få tillbaks qadosh när den är negativ är ju att inte bruka magin?
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Re: Ang. Qadosh:iga rollpersoner [OT]

"Hon kan ju inte vara med i någon religion när hon har under 0 i qadosh? "

Visst kan hon vara med i en religion, men hon lär inte bli gillad av anhängare av den religionen. I detta fall var det Xinu har jag för mig, om det inte var Dibuk... näe, ganska säker att det var Xinu.

"Och den enda metoden som fungerar för att få tillbaks qadosh när den är negativ är ju att inte bruka magin?"

Bland annat, men det finns ju även ceremonin Välsignelse som man kan klämma ur någon präst här och där - eftersom de har (med 99,99% säkerhet) över negativt 11 i Qadosh...
 

Alharra

Warrior
Joined
21 Mar 2003
Messages
221
Location
Halmstad
Re: Ang. Qadosh:iga rollpersoner [OT]

Visst kan hon vara med i en religion, men hon lär inte bli gillad av anhängare i den religionen.

Citerar EON II regelboken, s 242:

"Om Qadosh sjunker under noll kan en rollperson inte längre vara initierad i en religion. Detta medför i sin tur att det inte går att höja Qadosh genom de olika religiösa metoderna."

Jag är osäker på om Välsignelse räknas rill de olika religiösa metoderna, men tydligt är iaf att man inte kan vara initerad i någon religion, och att använda Välsignelse borde inte gå då. Eller övertolkar jag bara?
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Qadosh [OT]

"Jag är osäker på om Välsignelse räknas rill de olika religiösa metoderna, men tydligt är iaf att man inte kan vara initerad i någon religion, och att använda Välsignelse borde inte gå då. Eller övertolkar jag bara? "

Som det står i Eonboken... "inte längre vara initierad i en religion." Hon kan fortfarande vara troende inom religionen, men hon lär (som sagt) inte bli gillad. Det är i alla fall så jag tolkade regeln... ingen kan väl tvinga henne att inte tro på guden.

[Sidospår]
Och Välsignelse bör fungera trots att man då inte är troende, hur ska det annars gå för Ateister/Agnostiker. De är inte troende, kan de inte få negativ (eller positiv) Qadosh då?
[/sidospår]
 

Alharra

Warrior
Joined
21 Mar 2003
Messages
221
Location
Halmstad
Re: Qadosh [OT]

Som det står i Eonboken... "inte längre vara initierad i en religion." Hon kan fortfarande vara troende inom religionen, men hon lär (som sagt) inte bli gillad.

Jag tolkar det som att hon gott och väl kan tro på sin gud, men jag jämställer inte att tro och att vara med i en religion. Regeln säger i princip att hon inte kan initieras i religionen, att hon inte kan tas med i de troendas brödraskap, att hon inte kommer accepteras.

Om man ser på qadosh som ett mått på helighet gentemot guden så tror jag knappast att den genomsnittlige guden skulle vilja lägga krafter på en person med negativ qadosh - dvs en overklig person, därmed inte sagt att guden nekar henne hennes tillbedjan, men att tas upp i religionen kräver ritualen Välsignelse som kräver att man får ett teotropiskt filament från guden.

Jag ser på dessa "overkliga tillbedjare" som tillbedjare som inte kan ge psykotropiska filament till guden under bön, alltså är de inte värda att lägga krafterna på. Kan man inte få något själv, varför ge bort av sig själv?

ingen kan väl tvinga henne att inte tro på guden.

Hmm. Rakhori? :gremgrin:

[Sidospår]
Och Välsignelse bör fungera trots att man då inte är troende, hur ska det annars gå för Ateister/Agnostiker. De är inte troende, kan de inte få negativ (eller positiv) Qadosh då?
[/sidospår]


Om man ser på det som Ljusetsriddare så är qadoshförlust en gudomlig lag, och eftersom LoH säger "Överträdelser av de gudomliga lagarna bestraffas av gudarna genom minskning av den troendes helighet (Qadosh)" s7 så borde det stå ganska klart att även icke-troende kan straffas. Bestraffningen torde vara ganska automatisk.

Men att någon gud skulle ge bort teotropiska filament (=qadosh - ungefär) till en icke-tillbedjare finner jag något absurt. Varför skulle man göra det?

Vad gäller Välsignelse så kan man som Ateist/Agnostiker få den. Men det kräver att man har 0 i qadosh, vilket alla icke-magiker ganska säkert har, och medför att man går med i en religion och får 1 i qadosh. Och poff, man är inte längre agnostiker.
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Re: Qadosh [OT]

"Jag tolkar det som att hon gott och väl kan tro på sin gud, men jag jämställer inte att tro och att vara med i en religion. Regeln säger i princip att hon inte kan initieras i religionen, [...], att hon inte kommer accepteras. "

Det känns som om de inte har mina roll-papper :gremwink:

"[...] men att tas upp i religionen kräver ritualen Välsignelse som kräver att man får ett teotropiskt filament från guden. "

Då hon har vart en trogen dyrkare utav religionen länge, och att inte de dära minusen kom på en enda smäll så tror jag att Xinu nog har lite överseende.
Jag kan uttrycka mig oklart och vissa saker skriver jag inte ens ned :gremtongue: Jag är väldigt dålig på att förklara saker.. samt att få fram vad jag egentligen menar... brukar mest bli en massa svammel - som nu.
 
Joined
28 Feb 2003
Messages
105
Location
The Middle of nowhere
Ja en vanlig tillbedjare tycker jag ska ha, uppemot en 3-4 i Quadosh, men en som aktivt förespråkar sin guds ord, han kan ha mer, men har man 15 - 16 i quadosh, så är det förmodligen snudd på gudastatus..=)
Och, ni som läser detta, tro MIG det är det...:)

//Cavalles Aralion Ravathon av Jargien......=)
 
Top