Nekromanti [Pyssel] Gör din egen Spelledarskärm

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Min senaste fascination är Classic D&D i diverse former. Jag gillar generellt en spelstil med öppna tärningar och reference sheets som hjälp vid spelbordet; men det är ändå något jag gillar med att kunna dölja anteckningar, minis och annat man helst vill överraska spelarna med. Därmed uppstod ett behov av en DM Screen.

Den som skall komma till Labyrinth Lord är inte ute ännu, och när den kommer vet jag inte ens om jag får tag i den. Kort sagt, dags att göra en egen!

Allt material köpte jag på Svanströms (närmare bestämt den vid Hötorget i Stockholm).

Steg 1 - Förbered material

Jag har här en sax, penna, sudd, ett packe 300 grams kartongpapper, utskrivna tabeller, textiltejp, limstift, utskrivna bilder till framsidan och en öl av bättre sort.


Steg 2 - Klipp ut och pussla tabellerna

Klipp ut alla tabeller du är intresserad av att ha med, och börja sedan pussla ihop dem på pappret.


Steg 3 - Limma fast tabellerna

Det var först efter pusslandet som jag bestämde mig för att köra med tre A4 i liggande format. Då kunde jag limma fast tabellerna jag klippt ut.


Steg 4 - Limma fast bilden på framsidan

Till slut valde jag den här klassiska bilden som framsidebild, och nöjde mig med att ha bara 1 (jag gillar att hålla det lite enkelt).


Steg 5 - Tejpa ihop de olika sidorna



Textiltejp är starkt, väldigt flexibelt och limmar fast väldigt bra i papper. Jag tog en lite längre bit till ena sidan och en lite kortare bit till insidan.


Klart!







Jag kapade även ena sidan med några millimeter så att det blev lite lättare att vika ihop den för transport.

Jag blev rätt nöjd med resultatet faktiskt, och ser mycket fram emot att använda den i spel! (Death Frost Doom på Repetikon 2 blir förhoppningsvis premiären).

Hoppas ni tycker det verkar vara en kul idé och gör era egna skärmar!
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,746
Eksem said:
Den som skall komma till Labyrinth Lord är inte ute ännu, och när den kommer vet jag inte ens om jag får tag i den. Kort sagt, dags att göra en egen!

[…]

Hoppas ni tycker det verkar vara en kul idé och gör era egna skärmar!
Kickass! Mycket verkstad och lite snack. Hatten av för det. :gremsmile:

Jag måste nog ta mig en riktig funderare och som om jag ska pyssla eller inte. Dungeon Alphabet och Vornheim i all ära, men nog vore det bättre med en riktig skärm!
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Awesome! Härlig tråd och det är som andra sagt skittrevligt med just lite verkstadspilleri.

Jag minns inte till vilket spel det var, men jag gjorde en gång en spelledarskärm på ungefär samma sätt. Förövrigt vill jag minnas att jag då stoppade varje del i en plastficka, vilken jag sedan i sin tur klistrade igen. Så någonstans ska jag ha en egenhändigt tillverkad, inplastad spelledarskärm. Ska se om jag kan hitta den någon dag.

Edit: Minns att det var ett helvete att tejpa ihop alla delarna till en skärm, och att få det snyggt - tror med andra ord inte att det blev så snyggt. Det bästa vore nog om man kunde få tag i ett stort, helt ark som man sedan kunde vika, istället för att sätta ihop flera stycken. ... Det finns ju en massa ark och kartongtyper som arkitekter och liknande brukar ha - vi använde sådant en del på konstlektioner när jag pluggade animation. Sådana lite tjockare och tåligare papperstyper som förövrigt kommer i stora ark vore nog passande.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag minns inte till vilket spel det var, men jag gjorde en gång en spelledarskärm på ungefär samma sätt. Förövrigt vill jag minnas att jag då stoppade varje del i en plastficka, vilken jag sedan i sin tur klistrade igen. Så någonstans ska jag ha en egenhändigt tillverkad, inplastad spelledarskärm. Ska se om jag kan hitta den någon dag.
Hittade den snabbt så det var inga problem. Tyvärr är den dock rejält sugig och tråkig och inte ens en fjärdedel så trevlig som Eksems skärm. Saknar ju framsida... Bara den detaljen blir X antal minuspoäng. Plastfickekanten är ju också väääldigt snygg. xD
... Men tja, plasten skyddar!

Tydligen är bakstyckena av gamla baksidor till kollegieblock. Därmed består den av tre utskrivna A4 fastklistrade på tre baksidor tillhörande kasserade kollegieblock, tre plastfickor och en del genomskinlig packtejp.

Skärmen ser förövrigt ut att vara gjord till En Garde!, andra utgåvan, vilken jag aldrig spelade och förövrigt sålde vidare för länge sedan.

 

Attachments

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag funderade på att köpa ett större ark först (Svanströms hade 300g kartongpapper i... A2? Stort var det i alla fall!), men textiltejp är mer flexibelt och hållbart samt gör skärmen lättare att vika ihop. Det var väldigt enkelt att tejpa också.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Eksem said:
Jag funderade på att köpa ett större ark först (Svanströms hade 300g kartongpapper i... A2? Stort var det i alla fall!), men textiltejp är mer flexibelt och hållbart samt gör skärmen lättare att vika ihop. Det var väldigt enkelt att tejpa också.
Ja, Edit: A2 är stort, det är ju två A3 - tror jag det blir.
Min tanke var mest den att det blir snyggare. Tejpskarvarna är ju inte så vackra. Däremot kan jag tänka mig att det är mycket, mycket svårare att få till raka, fina vikningar. Iof kan man vika efter linjal och så men jag tror ändå att det kräver tålamod och snits. Plus att pappret tar stryk av att vikas flera gånger och säkerligen kommer att gå av med tiden. Så tja, textiltejp var en riktigt bra idé. Det hade aldrig jag tänkt på, vilket skulle ha resulterat i en sämre, styvare tejp.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,947
Svinhäftigt! Grymt bra val av "omslagsbild" också.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Jävligt ballt. Jag funderade på att göra något liknande tills jag överföls av den hemska besten Lathet och köpte Savage Worlds customisable GM screen istället.


Storuggla, en stark drivkraft
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,746
Debbie klipper och klistrar

Nu har jag pysslat lite också. Varning för svammel! :gremsmile:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/Nvreer3aQT8"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/Nvreer3aQT8" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Debbie klipper och klistrar

Kärlek. Så jävla bra, det var förövrigt intressant det med med fibrerna i pappret. Ingenting jag direkt kände till sedan innan. Tack för upplysningen. :gremlaugh:

Edit: "Med vad fan, det... Bilden är typ sned i sig så att..." är bästa bortförklaringen hittills. :gremwink:
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,746
Debbie har (nästan) klistrat klart

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/6JLEq4EpIjA"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/6JLEq4EpIjA" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Warlock's Digest of Dungeon Dwelling Denizens (som jag nämner och visar i videon) hittar man här! Statsen är till Swords & Wizardry egentligen men det innebär bara att allt man behöver till Labyrinth Lord och lite till finns med.
 
G

Guest

Guest
Re: Debbie har (nästan) klistrat klart

Pure gold, DeBracy, pure gold.

Fyfan vad mäktigt med den där fickan.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Debbie har (nästan) klistrat klart

Så jävla läckert! Spelledarskärm med en ficka för smått och gått. Det är fan rediga grejer det. :gremlaugh: Fina saker du själv knåpat ihop där.
 
Top