Nekromanti Pyrotropi = onödig aspekt?

android_iv

Warrior
Joined
17 Feb 2009
Messages
304
Location
Stockholm
En kort fråga/anmärkning.De pyrotropiska effekter som finns (har bara grundreglerna + mystik & magi, så vet inte vad som står i övriga moduler) är:
Eld
Eldharmoni
Kontrollera Salamander

Är det inte lite torftigt med tre effekter? Är inte pyrotropi en helt onödig aspekt (när "eld" egentligen bara är en effekt av värme, dvs. termotropi (där de flesta effekterna också finns))?

Visserligen finns det väl en del egentolkningar av effekten Eld och hur den kan användas, men känns ändå lite torftigt.
Idéer på vilka fler effekter som kan läggas till, eller hur Pyrotropi kan modifieras?

//vattnig
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Eld kräver mer än värme. I alla fall enligt vad jag lärde mig i högstadiefysiken för sisådär nästan 30 år sedan (arrgh!) (bränsle och syre)

Självklart kan man lägga till fler effekter. Grejen är bara att effekten "Eld" räcker nästan till allt.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Håller med i det CJS skrev iochmed att 'Eld' funkar för det mesta, då pyrotropin är "eld" men dom där 3 effekterna känns så lite. Plus att pyro är svårt att alstra i normala situationer. Du behöver liksom eld för att skapa mer eld...
Liksom det finns fler helt onödiga aspekter än pyro, krono, ataxa(om man inte spelar improvisatör) dom är också helt överflödiga nästan. Ataxa har viserligen många effekter, men spelar man något som inte är improvisatör då är den nästan värdelös att skaffa sig, är man improvisatör,ja då klarar man sig inte utan den.
Kronotropin tror jag drar det kortaste effektstrået med två effekter. Och båda är temligen obrukbara i allmänhet.
Kryotropin har inte heller alltför många effekter så.

Nej det jag försöker säga till allmänheten är således, fler effekter till Eon IV. Gärna 10-15 stycken till varje aspekt(lite mycket kanske men). Eller helt enkelt förklara att man kan med lite list och tålamod skapa liknande saker med olika aspekter.
Tex Teleport=ataxa. Eller Teleport=krono, effekten gör att tiden dras åt "sidan" för ett kort moment kring magikern och skickar han till en annan plats i samma tid.

Eller, det är helt enkelt för få effekter.
Och det behövs en ny religionsbok, där också teotropin förklaras ingående.
 

android_iv

Warrior
Joined
17 Feb 2009
Messages
304
Location
Stockholm
Ja visst, det behövs mer än värme. Men eld är ändå en produkt av värme (varken jord, vatten eller luft är en produkt av ett annat fenomen på samma sätt (eller ja, man kan prata om molekylsammansättning och att luft innehåller vattenånga etc. men det sätter ju magin i eon i en lite knepig situation)).

Kanske behöver man inte modifiera Pyrotropi alls. Men i sånna fall slutar det som en relativt "tunn" magiaspekt. (även om att kunna frammana eld "ur tomma intet" verkligen inte är fy skam).

Observera att det inte är "antalet effekter" som stör mig (och jag är inte intresserad av en massa hopkokade, dåligt påhittade, eldeffekter). Men jag tycker det känns som att pyrotropi hamnat lite utanför. Aspekten känns lite överflödig.
 

android_iv

Warrior
Joined
17 Feb 2009
Messages
304
Location
Stockholm
Om man inte sysslar med improvisation eller ritualmagi kan man klara sig utmärkt på bara en alstringsfärdighet (möjligtvis två för att i fastna på "svåra transformeringar") och ataxatropi är ju relativt lättalstrad.

Håller också med om att det är en bunt aspekter som inte riktigt kommit till sin rätt.
Kanske ska man inte stirra sig blind på det när man väl skapar en magiker utan istället tänka "vilken typ av magiker" man vill ha. Sedan kan man tillsammans med SL diskutera vad man vill att herr trollkarl ska kunna utföra och helt enkelt skapa nya besvärjelser/effekter som man tycker att t.ex. en ashäftig kryomantiker borde kunna.

För övrigt borde kanske "livsförlängning" och "ungdomlighet" vara kronotropiska effekter. Åtminstone den förstnämnda.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Eld är helt enkelt ett utav de fyra elementen. det har folk vetat sen de gamla grekerna här i världen och förmodligen lika länge om inte längre imundana.

Och ska man hårddra det så är väl eld heller inte värme utan ljus.

Pyrotropin är således bara tunn effektmässigt vad du kan göra med den egentligen, men som jag sagt tidigare och som CJS sa, Eld är Eld. Det funkar gott och väl till det mesta.

Och magiteoretiskt i eon så är ett stort fyrbåk ett hopkok av aspekter som intrigerar med varandra och transformeras till olika aspekter, främst pryo,termo,ataxa och fototropi.
Samma ask med luften, den är en sammansättning av pneumotropi och hydrotropi, hur mycket av varje beror ju således på lokala variationer i fältsamansättningen.
Solens strålar belyser oss inte bara med heliotropin utan även med fototropin, samma sak med månens ljus fast med selenotropi/fototropi(lite svagare dock).

Helt enkelt den vetenskapliga synen att eld är en kemisk reaktion medans luft, vatten och jord är olika substanser finns således inte i eon. Där finns de fyra(5) elementen.



/poseur vill inte diska
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Jo som vanlig besvärjare funkar det underbart med bara en aspekt eller som du säger två för att inte fastna i svåra transformeringar. Fast jag skulle hellre te en annan lättalstrad aspekt,nomo, för den är lättare att dissipiera än ataxa :gremgrin:
(rent in game, hur fan man lär sig taxatropi funkar inte för mig, man lär ju vara fullvärdig magiker uinnan man börjar lär sig den och har ett sjuhelvetes förhållande med transformering)

Jo men så ser jag också effekterna i M&M som "de vanligaste" effekterna i mundana. Och håller helt och hållet med om , vill någon spela en cool kryomantiker med "glacial spikes" och "blizzard" besvärjelser a lá diablo så får dom väl det, efter att ha pratat igenom det med SL.
Och om mina spelare läser det jag skrivit, glömm allt som har med diablo att göra. Det kommer aldrig hända sålänge jag är SL.
Fast normalt sett brukar mina spleare inte vilja spela magiker så jag har oftast inte det problemet heller.

Njae man kan tycka det till en början men det förklaras så underbart i det här inlägget så jag länkar istället .


/poseur vill fortfarande inte diska
 

Archelon

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
137
Location
Varberg och Göteborg
FIRE

Här nedan presenterar jag en uppdelning av effekten "Eld" till 3 separata effekter. En för att skapa den lugna lågan att substituera facklan eller lägerelden. En den offensiva delen där man är helt ute efter att skada motståndaren. En där man vill tända eld på nått utan att gå omvägen genom att skapa en egen eld och hoppas att den antänder det man är ute efter.

Låga

Pyrotropi: 2, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Temporär*

* Effekten kan inte göras permanent.

"Skapar en eldslåga som är het nog att tända eld på de flesta brännbara material. Eldens som skapas ger Ob1T6 poäng Trauma och Ob1T6 poäng Smärta och har ett antändningsvärde på 4." -M&M, sid.113

Helt enkelt där magikern nuddar med pekfingret skapas en eldslåga. Elden slutar inte brinna av sig självt fören magin som upprätthåller den slutar verka. Den går dock att släcka som vilken annan eld som helst. Elden kan inte placeras(limmas/klistras) på något levande, varken träd eller människa. En död gen går dock bra.
Om elden är på ett vapen så ger den bara halv skada per vapenträff. (Om inte vapnet fastnar eller liknande). Skadan tillkommer i slutet av rundan, eller efter att alla i alla fall har haft chansen att flytta sig ur elden under rundan som man utsätts för elden.

Eld

Pyrotropi: 2+, Räckvidd: Avstånd, Varaktighet: Momentan*

* Effekten kan inte göras temporär, provisorisk eller permanent.

Ett utbrott av eld skapar ett inferno på platsen som försvinner lika plötsligt som det kom. Alla inom området tar Ob1T6 Trauma och Ob1T6 smärta. Elden har ett antändningsvärde på 4. För varje filament man förstärker effekten med så ökar trauma skadan med Ob1T6 och antändningsvärdet med 2.
Måste kombineras med minst en ökning av areaeffekt.

Det finns igentligen två varianter av denna, en som påverkar alla inom en cirkulär radie från den punkt besvärjelsen vävs, och en som går koniskt utifrån magikern och påverkar alla som konen träffar framtill sitt maxavstånd. Vilken variant bestäms vid formaliseringen om man inte är improvisatör då kan man göra som man känner för.

Gnista

Pyrotropi: 1+, Räckvidd: Avstånd, Varaktighet: Momentan*

* Effekten kan inte göras temporär, provisorisk eller permanent.

Något som har förmågan att fatta eld måste slå ett slag mot ett antändningsvärde motsvarande 4 per filament som används till denna effekt.


Håller med i det CJS skrev iochmed att 'Eld' funkar för det mesta, då pyrotropin är "eld" men dom där 3 effekterna känns så lite. Plus att pyro är svårt att alstra i normala situationer. Du behöver liksom eld för att skapa mer eld...
Jag har en husregel som säger att eld är lättare att alstra om du har en stor eld. En tärning lättare vid lägereldsstorlek, och två nivåer lättare när du har ett ordentligt bål. Det räcker att du är inom magiförnimmelse antal meter för att kunna alstra från elden.
Regeltekniskt finns den där för att ge folk en anledning att ha pyrotropi som huvudaspekt. Den där alstringförenklingen har ju också en ganska så intressant bieffekt då det får ju pyromantiker att te sig en smula pyromaniska :gremlaugh:

Magiteoretiskt så tänker jag så här. När väl pyrotropi manifesterar sig (genom en låga eller liknande) då är det mycket pyrotropi som genomsyrar den platsen. Det är mycket högre flödestäthet där helt enkelt och av samma anledning som att högmagiska platser gör det enklare att alstra gör detta det också.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: FIRE

För att svara lite snabbt så;
Jag gillar dina "nya" effekter även om jag fortfarande ser att det räcker med 'eld'. Dock tycker jag dom var lite ogenomtänkta, eller framför allt den andra och om området där man kan använda den som en konisk eld. Tror du menar annorlunda än vad texten säger.

Och sen har jag för mig att du behöver ungefär en lägereld för att alstra 2 filament och ett fyrbåk att alstra 4 eller så. Har jag för mig, kan mycket väl vara fel.

Men tycker att en stor eld är alledens för "liten" för att ge upphov till regelrätta svårighetssänkningar.
Om det inte är en statsbrand då :gremlaugh:

/poseur har alltid sett pyromantiker som pyromaner
 

Archelon

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
137
Location
Varberg och Göteborg
Re: FIRE

Jag gillar dina "nya" effekter även om jag fortfarande ser att det räcker med 'eld'. Dock tycker jag dom var lite ogenomtänkta, eller framför allt den andra och om området där man kan använda den som en konisk eld. Tror du menar annorlunda än vad texten säger.
Ja, ogenomtänkta är de nog inte, snarare som du säger klumpigt förklarade. Möjligen även så att de med flit ignorerar vissa saker som höjden på effekten Eld osv.

Får väll försöka en gång till med effekten eld då.
den första pekar ut en punkt. alla som befinner sig inom en radie från denna punkt påverkas av en eldpelare som vrålar fram från under deras fötter.
Den andra skapar en eldkastarliknande effekt, eller eldkvast om man så vill. Som utgår från magikern fram till den punkt magikern pekat ut som ligger inom maxräckvidden. Denna punkt är nu placerad i luften istället för på backen. När elden när denna punkt så har den också nått sen maxdiameter vilket är lika med arean man givit effekten.

I ett försök att vara övertydlig kan jag förstå ifall det istället blivit helt omöjligt att se vad jag menar. Om så är fallet kan jag bara säga, det är inte så komplicerat som det framstår, tänk så som det borde vara så är det så :gremsmile:

Och sen har jag för mig att du behöver ungefär en lägereld för att alstra 2 filament och ett fyrbåk att alstra 4 eller så. Har jag för mig, kan mycket väl vara fel.

Men tycker att en stor eld är alledens för "liten" för att ge upphov till regelrätta svårighetssänkningar.
Om det inte är en statsbrand då
Anledningen till att det är en husregel är för att den inte bryr sig om de officiella reglerna :gremwink:
Tycker inte man ska vara så begränsad. Tänk en drake som alstrar en 8-9 filament, om man följer den skalan ja då skulle även draken behöva blåsa en eldkvast på ladugården, vänta tills det blir övertänt, SEN kan han alsta. Känns skumt, speciellt med tanke på att det finns så många andra aspekter som inte har alls så hårda begränsningar.
-Ob2T6 i svårighet är det jag sett som max man kan få underlättat genom att alstra från en stor eld så en statsbrand kommer inte få denna regeln att skena iväg.
 

Archelon

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
137
Location
Varberg och Göteborg
Det är verkligen ett dilemma det där med pyrotropins plats bland aspekterna. Om man tar bort pyrotropi från elementaraspekterna då blir det ju estetiskt lite fel, men säg att man gör det, var placerar man Eld då? i Termotropi? Skulle då Salamader fortfarande fungera som elementar?
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: FIRE

Skillnaden är ju 1 att drakar alstrar pyro kroppsligt om dom känner för det. och 2 oftast behöver dom inte besvärja eld då det oftast räcker med lite utandning.

liksom tycker inte att "hur svårt" något är att alstra ska säga hur effektiv en aspekt är. Givetvis skall begränsade aspekter vara just begränsade om deras ursprung är "svåråtkommligt".


/poseur sjukt trött.
 
Top