Jag älskar M:UA, framförallt för världens skull samt för att spelet inbjuder till att skapa intressanta och underhållande rollpersoner. Men jag vette fasen om jag gillar BRP-systemet som används nu när jag kommít i kontakt med lite andra typer av system. Jag har efter att jag köpt Fantasy! vart inne på sagagames.com och laddat ned Parallel Worlds och gillar att det är så enkelt och att allt som behövs är 2T6. Är det någon som försökt sig på att använda PW till mutant? Jag har suttit och spånat lite på det annars och kommit fram till följande:
Identiteter och färdigheter borde kanske fungera annorlunda. Gör man något som har med ens identitet/yrke att göra så får man +1 på slaget (t.ex. en kunskapare som ska reparera ett fornfynd). Färdigheterna får bli lite fler, kanske 4-5 stycken. Gör man något som har direkt med färdigheten att göra får man +2 (t.ex. att identifiera ett fornfynd med hjälp av "fornfyndskunskap" eller "teknologi") gör man något som indirekt har med färdigheten att göra får man +1 ("fornfyndskunskap" kan t.ex. ge ett visst tekniskt kunnande även när det gäller standardteknologi i mutantskandinavien). Färdigheter kan sedan höjas i nivå där varje nivå ger ytterligare +1, för säg 10 ET eller något. Reglerna om färre kontra fler färdigheter tar jag bort helt.
Klasserna:
IMM får 20 poäng att sätta ut på egenskaper och kan max ha 7 från början (de andra får 16 poäng och max 6). De får också talanger precis som vanligt.
MD och MM får 4 mutationer som de får inhandla för mutationspoäng (samma värde som SP i mutantboken), säg att de kanske får 10 sådana? Att slumpa på tabellen kostar 2 poäng.
MMD och PSI får köpa PSI-mutationer på samma sätt. De kanske också får starta med ett högre värde i närvaro om de vill (8?). När man ska övervinna någons närvaro så blir svårighetsgraden kanske 8+offrets närvaro? Man får sedan slå 2T6+sin närvaro+eventuellt värde i mutationen. PSI-mutationer fungerar som färdigheter men de ger +0 på första nivån istället för +2/+1.
Jag hade inte tänkt låta någon spela robot så jag orkar inte fundera över det.
När det gäller vapen kanske skarprättarpistol motsvaras av en Derringer, fast med mag 1. Skarprättargevär är kanske Sharps modell 1855 och den mullerska hagelbrakaren är naturligtvis en dubbelpipig kaliber 12.
Sen tänkte jag helt enkelt konvertera mutationer och liknande när det behövs. Några tankar?
Identiteter och färdigheter borde kanske fungera annorlunda. Gör man något som har med ens identitet/yrke att göra så får man +1 på slaget (t.ex. en kunskapare som ska reparera ett fornfynd). Färdigheterna får bli lite fler, kanske 4-5 stycken. Gör man något som har direkt med färdigheten att göra får man +2 (t.ex. att identifiera ett fornfynd med hjälp av "fornfyndskunskap" eller "teknologi") gör man något som indirekt har med färdigheten att göra får man +1 ("fornfyndskunskap" kan t.ex. ge ett visst tekniskt kunnande även när det gäller standardteknologi i mutantskandinavien). Färdigheter kan sedan höjas i nivå där varje nivå ger ytterligare +1, för säg 10 ET eller något. Reglerna om färre kontra fler färdigheter tar jag bort helt.
Klasserna:
IMM får 20 poäng att sätta ut på egenskaper och kan max ha 7 från början (de andra får 16 poäng och max 6). De får också talanger precis som vanligt.
MD och MM får 4 mutationer som de får inhandla för mutationspoäng (samma värde som SP i mutantboken), säg att de kanske får 10 sådana? Att slumpa på tabellen kostar 2 poäng.
MMD och PSI får köpa PSI-mutationer på samma sätt. De kanske också får starta med ett högre värde i närvaro om de vill (8?). När man ska övervinna någons närvaro så blir svårighetsgraden kanske 8+offrets närvaro? Man får sedan slå 2T6+sin närvaro+eventuellt värde i mutationen. PSI-mutationer fungerar som färdigheter men de ger +0 på första nivån istället för +2/+1.
Jag hade inte tänkt låta någon spela robot så jag orkar inte fundera över det.
När det gäller vapen kanske skarprättarpistol motsvaras av en Derringer, fast med mag 1. Skarprättargevär är kanske Sharps modell 1855 och den mullerska hagelbrakaren är naturligtvis en dubbelpipig kaliber 12.
Sen tänkte jag helt enkelt konvertera mutationer och liknande när det behövs. Några tankar?