PvP mekaniker, vad är det?

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,386
Location
Uppsala
Läser och hör ibland att det nämns att spel har specifika PvP mekaniker, men jag kan inte minnas att jag själv har stött på det.
Vad är det som skulle skilja det från vanliga PvE mekaniker?
Vilka spel har det och förför anser de spelen behöva ha det?
 
Det är helt centralt i The Shadow of Yesterday/Solar System och derivat av dem. (Den Yttersta Domen har samma stil, men det är ju inte släppt än så jag skall inte svära hur reglerna ser ut i texten.) Liknande tendenser finns i Burning Wheel/Burning Empires, men inte riktigt lika centralt där.

Äventyren handlar mer om hur rollpersonerna interagerar med varandra när det händer saker omkring dem, än hur de agerar mot omvärlden när det händer saker. Så reglerna blir väldigt fokuserade på hur rollpersonerna regelmässigt påverkar varandra. Man kan ha ett enklare system när rollpersonerna ger sig på sin omvärld, för det är inte lika viktigt.

Det är mitt favoritsätt att spela.
 
Tja. Skall man dra saken till sin spets så borde väl Dragonbane vara ett sådant spel. Monster och fiender följer ett system i strid och rollpersonerna ett annat, och skulle rollpersonerna vända vapnen mot varandra så blir det ju PvP-regler istf de vanliga. Typ? :-)
 
Just rena mekaniker så gav ju Wilper ett bra svar. Vill man bredda det lite och se även agendor så har man tex Alien i sina cinematic äventyr. Där vill spelet uppå spänning genom att ge de olika karaktärerna olika slutmål med äventyret som ofta står i rak kontrast mot varandra. Detta tvingar spelarna att agera mot varandra vilket (oftast) leder till våldsamheter som sedan följer de vanliga reglerna.
 
Tänker att de spel där konflikt inte bara sker mot regelsystem ("slå under/över X") utan faktiskt är ett spel mot motspelaren har detta. Spel där en använder kort eller dylikt för att deklarera handlingar dolt, där det finns tydligt taktiska utmaningar, där en faktiskt kan besegra spelaren/spelledaren, där anser jag att det finns system för pvp.
 
Läser och hör ibland att det nämns att spel har specifika PvP mekaniker, men jag kan inte minnas att jag själv har stött på det.
Vad är det som skulle skilja det från vanliga PvE mekaniker?
Vilka spel har det och förför anser de spelen behöva ha det?

Skulle nog inte dra in PvE som en aspekt här. Även om vissa spel fokuserar på osäkerheter och konflikter mellan de som har rollen som spelare i runt ett bord och som Wilper säger att interaktionen mellan deras karaktärer ÄR en stor del av vad allt går ut på, så tycker jag det lite grumlar upp vad som sker. Om vi tar ett sådant rollspel så är ju vad som är viktigt karaktärer och deras interaktioner, osäkerheter i deras interaktion och kanske direkta konflikter mellan dem och andra karaktärer. Detta kan ju vara precis lika viktigt men mellan spelares karaktärer och mellan spelledarens karaktärer, samma interaktion och drama kan ju utspela sig oavsett vem som ansvarar för karaktärerna.

Vad jag tänker åsyftas är nog två saker:

Först, spel eller tillfällen av spelande som inte ryggar tillbaka eller rent av uppmuntrar oss att rikta våra spelares viljor och agendor gentemot varandra. Att jag som spelare av Sam inte ska spela en lydig liten valp bredvid husbonden Frodo, utan kanske tvärt om en trädgårdsmästare med egen vilja, kanske vill jag ha ringen själv? Kanske vill jag inte att Frodo ska leda oss den vägen han fått för sig utan en annan? Att inte rygga tillbaka från sådant här utan bara uppmuntra det och att den osäkerheten som kommer av det är en stor grej av vad rollspelandet är.

Sen, att vi ibland har regler som specifikt klickar i när jag som spelare gör en sak som skapar en osäkerhet eller konflikt i relation till en annan spelares karaktär och om det hade varit en spelledares karaktär så hade det sett annorlunda ut.

Att det öht är en grej är väl för att någonstans har någon fått för sig att detta skulle vara problematiskt och uttryckt sitt ogillande och det blivit en sanning precis som att vi måste spela ett party som hänger ihop hand i hand så är det dysfunktionellt om samma party bråkar med varandra. Men hur många berättelser har vi inte som är stora och fantastiska just på grund av att huvudpersonerna har konflikter sinsemellan?

Men, jag skulle som sagt inte dra in PvE här för det rör till det rätt mycket, en spelledares karaktärer är ju lika mycket dennes rollpersoner som den använder för att påverka spelet som en spelares karaktär är dennes rollperson och sätt att påverka och interagera med. Och bägge kan ju vara precis lika levande, fulla av viljor och agendor, drömmar och önskningar.
 
Back
Top