Nekromanti puzzles och riddles

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
Hej!

Det finns mycket tankenötter av olika slag om man googlar på det. Men många av dem är inte tillämpbara i rollspel utan målgruppen är nog människor som gillar tankenötter i största allmänhet.

Jag undrar om det finns någon databas för puzzles och riddles som är anpassade för rollspel?

När behöver man riddles och puzzles i rollspel?
- för att öppna lönndörrar
- en test som man får av en SLP för att visa att man är värdig, som kan bidra till fördelar av olika slag
- för att desarmera fällor
- för att få extra ledtrådar

I en tidning fick jag en gång med ett sorts pussel i 12 bitar, som tillsammans ska bilda en cirkel. Men bitarna saknade motiv så enda sättet att lägga pusslet var att känna till den geometriska formen. Det var precis lagom svårt och detta har jag lyckats implementera i rollspel genom att låta rp lägga pusslet samtidigt som taket sakta men säker sjunker ner över dem. Beroende på gruppens intelligensslag så fick de längre betänktetid på sig.

Ett annat kul pussel fann jag i brädspelet Mansion of Madness.

Det kanske är ett dåligt exempel men jag personligen tycker att Indiana Jones filmerna visar på hur puzzles och riddles kan användas. Men vad som fungerar i film fungerar inte alltid i rpg. Man måste hela tiden ha i beredskap vad som händer om rp inte klarar av pusslet eller gåtan. Det måste alltid finnas en plan B utan att för den skull dumförklara spelarna.

Jag använder aldrig pussel/riddles som kritiska element för att klara ett äventyr, utan istället ger en lyckad lösning på en gåta eller ett pussel en form av belöningar, både i XP, rykte, anseende, föremål och även i viss mån ledtrådar som kan hjälpa RP att klara äventyret på ett odramatiskt/icke konfrontativt sätt. Men det ska alltid finnas ett alternativ till ett pussel.

Men som sagt, har ni några bra tips på databaser för puzzles och riddles för rollspel så skulle det vara toppen.

/Eagle
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,588
Location
Rissne
Eagle said:
När behöver man riddles och puzzles i rollspel?
Inte alls, är nog mitt svar. Gåtor och pussel av det slaget brukar:
- Stanna upp spelet
- Tilltala någon enstaka spelare medan resten inte har något att göra
- Riskera att ta upp alldeles för lång tid
- Upplevas som oerhört krystat. (Varför i helvete kan man bara öppna den här dörren om man löser en rubiks jäkla kub? Hade det inte varit enklare med ett kodlås? Och vem fan lägger ut ledtrådar till hur man öppnar låset? Nån som vill bli bestulen, men bara av smarta tjuvar?)


Men; om jag bara ville klaga så skulle jag inte skrivit. Jag vill istället säga, att man i rollspel för att få samma känsla av problemlösande/pussel behöver hitta ett sätt att bygga pussel som passar sig för att lösas av flera personer tillsammans. Sudoku och rubiks kub, liksom geometriska pussel etc, är liksom gjorda för att lösas av en enda person.

(Och gåtor är egentligen bara till för att huvudpersoner i böcker ska kunna verka smarta...)


Nå; ett exempel på gåta som funkar så är den klassiska deckargåtan. Man har ett antal misstänkta, en död kropp, och en hoper ledtrådar att upptäcka. Alla rollpersoner kan hållas aktiva, gåtan vävs in i spelandet mer organiskt, och den sortens gåta funkar bättre att lösa tillsammans, med framkastande av teorier etc.

Ett annat exempel är drömlabyrinter, eller "ologiska labyrinter" som de också kallats. Platser som man måste räkna ut hur de fungerar. "Okej, när vi gick baklänges längs den där korridoren gick klockan på väggen baklänges; jag undrar om det finns något annat som går baklänges samtidigt?" Återigen kan hela gruppen hållas aktiva.

"Sitta still och fundera"- pussel tycker jag fungerar väldigt dåligt i rollspel.

Gåtor ska vi inte ens prata om.


//Krank, tre ben på kvällen
 

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
Hej!

Jo jag förstår hur du menar och jag kan delvis hålla med dig om. Kanske beror det på hur många spelare som deltar och vad dessa spelare har för preferenser. Somliga uppskattar att få mysterier och problemlösning av olika slag. Andra gör det inte. Själv så tycker jag om det, men jag har också varit med om jättemånga gånger när ett svårt pussel bidragit till att äventyret kört fast, då spelledaren gjort pusslet så viktigt för att driva handlingen frammåt - och tagit för givet att spelarna ska förstå. Gör pusslet svårt, men gör det frivilligt. Kanske även att man kan klura på pusslet under äventyrets gång samtidigt som man gör annat.

Syftet med min tråd var inte att fråga huruvida gåtor i rollspel var bra eller dåligt, utan om någon visste om det finns en databas med en samling av pussel/gåtor som man kan använda sig av i rollspel och kanske som inspiration för att komma på egna?

Men som sagt. Jag håller med dig om faran med gåtor/pussel. Men vill använda mig av det i allafall då min spelgrupp uttryckligen har bett om den sortens äventyr, då de är analytiska ingenjörer allihop.
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Min nuvarande spelledare i en kampanj har gett oss gåtan "vi skall finna världens största ädelsten", fast kanske inte ordagrant. Detta är en bra typ att gåta tycker jag då det är uppenbart att vi inte ska kunna lösa det med en gång utan att vi måste ha det i huvudet under de uppkommande spellningarna för att inte missa ledtrådar. Detta gillar jag, och det är även spelledar vänligt, då det bara kräver mer kunskap om världen/sagor/kulturer för att gå att lösa. Alltså är den relativt enkel för dig som spelledare att komma på då du har all kunskap som inte spelarna har. Med denna typen av gåtor så behövs ju inte någon databas, eller det är inte möjligt att använda någon, då det är så förankrat i spelet. Jag personligen tycker inte att det brukar behövas någon databas för flera anledningar, först och främst så skulle jag bli förtvivlad om någon googlade fram svaret mellan mötena, och för det andra så behövs oftast bara någon enstaka gåta på ett par månader.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Eagle said:
Syftet med min tråd var inte att fråga huruvida gåtor i rollspel var bra eller dåligt, utan om någon visste om det finns en databas med en samling av pussel/gåtor som man kan använda sig av i rollspel och kanske som inspiration för att komma på egna?
Kanske lite långsökt, men Kodboken av Simon Singh är en riktigt bra läsning. Riktigt bra bok faktiskt, intressant. Den går igenom kryptering genom historien. Med förståelsen den ger kan man skapa egna krypton, eller sno autentiska om man spelar i en historisk miljö. Dessutom får man och få en uppfattning av hur man kan anpassa svårigheten, t.ex. genom att ge delar av nyckeln (lösningen) i förväg.

Personligen tycker jag krypton är ganska tråkigt, men jag skulle t.ex. definitivt kunna tänka mig att dechiffrera ett i en längre scen där min rollperson inte är närvarande.
 

Hrimfar

Veteran
Joined
23 Aug 2010
Messages
124
Location
Skåneland
Gåtor eller pussel är alltid svårt att väva in på ett bra sätt i ett äventyr. Ofta blir det bara en rollperson som tar sig an pusslet, då dennes spelare tycker om klurigheter. Att i stället ha ordgåtor eller symbolgåtor à la Fångarna på Fortet kanske skulle kunna vara en idé. Flertalet ledtrådar vilka efter diskussion leder fram till en lösning.

Och såklart, det ska vara lika intressant att misslyckas med gåtan som att lyckas!
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Jag kan iofs hålla med om att det kan stanna upp spelet och att det förmodligen inte engagerar hela gruppen samtidigt.

Men de sakerna är bara stora problem om gruppen är homogen och ointresserad av sånt.

Med erfarenhet av att spela i en mycket heterogen spelgrupp där i stort sett varje spelare hade sin egen motivation. För flera var striderna exakt samma sak - de stoppade upp spelet och engagerade dem inte så mycket.

Så då och då var det alldeles utmärkt att stoppa in den typen av uppgifter som engagerade andra i gruppen.
 
Top