Nekromanti Punkter att täcka när man skapar en by/stad

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,938
Location
Ludvika
Jag gillar checklistor. men har också märkt att om de blir för detaljerade kan de bli oöverskådliga.

jag skulle vilja sätta ihop en liten checklista över vilka saker man borde fundera över, vilka "behov" man bör se till att täcka, när man ska hitta på en ny by eller stad. Kanske till och med en enda gård!

En del av de här kommer säker vara rätt specifika (smedja), medan andra är mycket mer öppna och odefinierade (handel), men jag tänker att det är för att vissa grundläggande behov blir ganska specifika.

Jag ser det inte heller som en nödvändighet att allt på listan _måste_ finnas med, men jag tänker då att man i alla fall borde fundera över varför just de behovet inte behöver täckas i just den här "bosättningen".


Vattenkälla (nånstans behöver man få vatten ifrån, en brun, en flod eller en sjö)
Matproduktion (Åkrar, djurhållning, jakt, fiske, etc...)
Bränslekälla (till värme, matlagning, produktion i exempelvis smedjan)
Byggmaterial (vad bygger man husen av)
Transport (hur tar man sig själv och varor från en plats till en annan, så som vägar eller floder)
Handel (var får man tag på sånt man inte producerar, och blir av med överflödet)
Smedja (alla behöver saker av metall)
Annan tillverkning (vad gör man av resurserna man har)
Religion (vem tar hand om själarna, och var?)
Mystisism (Vem sörjer för invånarnas mystiska behov)
Gravplats (var gör man av sina döda)
Styre (vem bestämmer?)
Ordning (hur ser man till att lagar följs och ordning hålls?)
Mötesplats (Var träffas folk för fest, rådslag eller marknader?)
Inackordering (var går resenärer för ett mål mat och en säng för natten)

Nu har jag angett en del exmepel på de olika huvudpunkterna, mest för att försöka förklara hur jag tänker. Jag är inte så intresserad av mer exempel på varje sak, utan mer om jag har glömt någon huvudpunkt som man borde fundera över när man skapar en bosättning.

Tanken är att oavsett om jag försöker hitta på en gård ute i vildmarken, eller en by för äventyrarna att starta i, så kan jag plocka fram den här listan och börja ticka av varje punkt för att se om jag täckt in allt. För mindre bosättningar som gårdar kanske ett par av punkterna inte är relevanta, för större städer finns det säkert flera sätt att täcka in varje punkt på.

Men dels vill jag att listan skall täcka allt sådant som spelarna kan vara intresserade av (finns det ett tempel vi kan gå till för helning? Vem kan identifiera våra magiska föremål? Var kan jag köpa en bättre rustning?), Dels vill jag att den ska täcka sånt som får bosättningen att kännas "trovärdig" och levande. Som en faktisk , levande plats. Jag vet att en del här tycker sånt är fullkomligt irrelevant, och om det inte är coolt eller relevant för en äventyrare så ska man skita i det. Men det är viktigt för mig, så den synvinkeln tar vi ingen hänsyn till här =)
 

Trockel

Veteran
Joined
24 Sep 2019
Messages
47
* jag vet inte, det kanske går in under matproduktion/djurhållning (eller t.o.m. inackordering) men jag tänkte på stall för dragdjur.

Jag vet att en del här tycker sånt är fullkomligt irrelevant, och om det inte är coolt eller relevant för en äventyrare så ska man skita i det.
Avträde?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,776
Location
Göteborg
Sajten verkar ha försvunnit, men jag hittar den på Wayback Machine: https://web.archive.org/web/20060613020108/http://www.io.com/~sjohn/demog.htm

Detta gäller för medeltida bosättningar, men kan säkert användas för postapokalyps och lite annat, också.

Betänk att i mindre samhällen finns kanske inte vissa speciliseringar. I en liten by kanske det inte finns en smed, utan en av bänderna kan lite om smide, eller så förlitar man sig på kringvandrande arbetare (kittelflickare!).
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,229
Överkurs för många bosättningar i en fantasymiljö men:
Utbildning - var samlas kunskap?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,000
Location
Ett häxkräl
Sjukvård (magisk helning, vanliga bensågare, mediciner).

Är inte Religion och Mysticism samma sak? I det här sammanhanget, menar jag.

Och är inte Ordningsmakt och Försvarsmakt värt att skilja på?

Slutligen saknar din lista ett barnperspektiv. Då menar jag inte bara Utbildning som redan lyfts fram utan också - var leker barnen/ungdomarna? Vad gör de och var gör det de?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,702
Location
Värnhem, Malmö
Genesis;n334279 said:
Sajten verkar ha försvunnit, men jag hittar den på Wayback Machine: https://web.archive.org/web/20060613020108/http://www.io.com/~sjohn/demog.htm

Detta gäller för medeltida bosättningar, men kan säkert användas för postapokalyps och lite annat, också.

Betänk att i mindre samhällen finns kanske inte vissa speciliseringar. I en liten by kanske det inte finns en smed, utan en av bänderna kan lite om smide, eller så förlitar man sig på kringvandrande arbetare (kittelflickare!).
S. John Ross "Medieval Demographics Made Easy" är populär och en bra resurs i grunden, men har vissa fel som kan leda till märkligheter. För ett tag sedan gjorde någon "Medieval Demographics Done Right", som går igenom hur man kan göra saker lite mer rätt:
Del 1
Del 2

Poängen om kringvandrande hantverkare är också bra. Samma sak gäller för flera andra yrken man inte behöver hela tiden utan bara då och då: musiker, exorcister, med mera. Ofta kan detta ge upphov till särskilda sociala grupper som existerar utanför den bofasta befolkningens kontext, något som ger upphov till misstanke mellan de två grupperna. Här i Europa associerar vi lätt till romer och resandefolk, men samma fenomen finns på många platser; kolla bara på den här listan på kringvandrande grupper i Indien.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,524
Jag vill veta:

-Vem har den formella makten?

-Vem har den informella makten?

-Vilka lagar riskerar jag att bryta?

-Vem är snuten?

-Vem kan anställa mig till att äventyra?

-Vem kan jag sälja stulna grejer till?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,938
Location
Ludvika
Skarpskytten;n334281 said:
Är inte Religion och Mysticism samma sak? I det här sammanhanget, menar jag.
Det skulle absolut kunna vara samma sak. Många av spelen jag själv spelar gör dock ganska tydlig åtskillnad på "präster" och "magiker" (magi hade kanske varit ett bättre ord än mystisism så här i efterhand) och vad dessa kan erbjuda för tjänster, antingen rent regelmässigt eller också i själva settingen.

Religionen har även lite andra implikationer tänker jag mig, än just vad för mystiska tjänster de kan erbjuda. Vilken gud som dyrkas säger ju en del om högtider, invånarnas generella disposition (dyrkar de en ond eller god gud, etc...) och allt sånt. Har man ett stort tempel eller en liten helgedom eller inget alls?

Skarpskytten;n334281 said:
Och är inte Ordningsmakt och Försvarsmakt värt att skilja på?
Hmm... för mig är de två nästan alltid samma sak =) För även om man hade haft två eller fler grupper med lite olika inriktning så håller de ju alla på med ordning, även om en del fokuserar på den interna ordningen och de andra på den externa.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,938
Location
Ludvika
Genesis;n334279 said:
Sajten verkar ha försvunnit, men jag hittar den på Wayback Machine: https://web.archive.org/web/20060613020108/http://www.io.com/~sjohn/demog.htm

Detta gäller för medeltida bosättningar, men kan säkert användas för postapokalyps och lite annat,
Svarte Faraonen;n334283 said:
S. John Ross "Medieval Demographics Made Easy" är populär och en bra resurs i grunden, men har vissa fel som kan leda till märkligheter. För ett tag sedan gjorde någon "Medieval Demographics Done Right", som går igenom hur man kan göra saker lite mer rätt:
Del 1
Del 2
Lite för detaljerat för det här ändamålet kan hända, även om uppföljningensartiklarna ser mycket intressanta ut och kommer att lusläsas senare ikväll! (Medival demographics made easy är annars en gammal favorit jag ofta refererar till).

Alla former av hanterverkare täcks ju av smejda och anann tillverkning, där svaret på på båda punkterna mycket väl kan vara "finns inte i byn, utan täcks av kringvandrande specialister/handel med andra byar".

Det här är mer tänkt som en snabb koll efter att man suttit med alla dessa andra resurser. "Har jag funderat över hantverkarsituationen i byn? Nej? Okej, det borde jag kanske få ett grepp om innan jag släpper in rollpersonerna".

Om jag sen inte checkat av varje sepcifik form av hantverkare ser jag som mindre viktigt, så länge jag har koll på om det faktiskt finns hantverkare i byn, eller om var och en löser sådant själv genom en blandning av händighet och handel.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,938
Location
Ludvika
Trockel;n334278 said:
* jag vet inte, det kanske går in under matproduktion/djurhållning (eller t.o.m. inackordering) men jag tänkte på stall för dragdjur.
Jo, jag tror sånt huvudsakligen täcks in av både djurhållning, matproduktion och även transport.


Trockel;n334278 said:
Avträde?
Hehe! Vet inte om du bara anspelade på min formulering, men det var tidigare diskussioner (som i flera år tidigare) om ifall det är viktigt att inkludera just avträden när man designade en dungeon som jag hade i bakhuvudet =D
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,938
Location
Ludvika
Bifur;n334280 said:
Överkurs för många bosättningar i en fantasymiljö men:
Utbildning - var samlas kunskap?
Den är jäkligt bra dock, för även om skolor och annat kanske inte alltid är relevant beroende på setting, så är det en bra påminnelse om att grunna lite på vad tusan folk i bosättningen vet för något. Är de helt avkiljda från omvärlden, eller får de ständiga nyhetsuppdateringar på olika sätt.

Kanske sätta ihop det till "utbildning/information" eller så som en lite heltäckande punkt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,938
Location
Ludvika
God45;n334284 said:
Jag vill veta:

-Vem har den formella makten?

-Vem har den informella makten?

-Vilka lagar riskerar jag att bryta?

-Vem är snuten?

-Vem kan anställa mig till att äventyra?

-Vem kan jag sälja stulna grejer till?
Så styre, ordning och handel med andra ord =D

Fast både det där med lagar och anställning är bra grejer att grunna på!
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,000
Location
Ett häxkräl
Rymdhamster Jag är med. Din uppdelning är rimlig. Och borde heta magi.

Det är DnD som spökar här, alltså?

Skillnaden är ju att de har lite olika fokus och sätter sin prägel på en stad på olika sätt. En stad som ligger i en polistat med trygga säkra gränser har troligen inga befästningar, inga soldater men en stor närvaro av poliser, spioner och informatörer. En stad som ligger vid en gräns till en svag stat har kanske massiva murar, en stark garnison men bara en handfull faktiska poliser.

Jämför t ex Malmö, Växjö och Stockholm i Sverige under tidigmodern tid. Alla tre hade ytterst få poliser, i de två första fallen bara en handfull. Men Stockholm hade en garnison på ett par tusen man (plus borgargardet), Malmö på ett par hundra och Växjö inte en enda. Stockholm hade inga direkta befästningar (de låg längre ut i skärgården), Malmö massiva befästningar, Växjö en omodern borg flera kilometer från själva staden.

Överlag är min känsla att de flesta skapare som producerar psuedomedeltida fantasy kraftigt överskattar antalet soldater och krigare som de flesta historiska samhällen har kunnat bära upp. Växjö med runt 1000 invånare hade t ex på 1700-talet en stadsfiskal (deltidsanställd) och två stadsbetjänter, dvs en polis på 333 invånare. Några år efter 1850 års polisreform, som kraftigt utökade antalet poliser, hade Stockholm med nästan 100000 invånare 8 kommissarier, 20 överkonstaplar, 2 vaktmästare, 3 ordonnanser, 160 konstaplar och 200 extra (dvs deltids) konstaplar, dvs en polis på 250 invånare.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,938
Location
Ludvika
Skarpskytten;n334304 said:
Det är DnD som spökar här, alltså?
Det ska erkännas att det främst var DnD jag hade på hjärnan när jag började skriva. Men jag känner även att det gäller för Warhammer FRP. och min egen generella syn på hur jag tycker fantasy skall fugnera =D

Skarpskytten;n334304 said:
Överlag är min känsla att de flesta skapare som producerar psuedomedeltida fantasy kraftigt överskattar hur antalet soldater och krigare som de flesta historiska samhällen har kunnat bära upp.
Och samtidigt tenderar de att kraftigt överskatta i vilket utsträckning det faktiskt finns ett polisväsende =D

För mig finns det generellt nån som bestämmer. Denne person har en bunt hejdukar som ser till att det blir så som bossen bestämde. Om de sen kallas stadsvakt, millis eller armé kan för mig vara lite sak samma =D

Sen kan ju svaret på "vem håller ordning" mycket väl vara att det finns både en stadsvakt som håller koll på den innre befolkningen, och en garnison som skyddar mot yttre hot.

Precis som att "Vem bestämmer" kan inbegripa många olika personer så som "Greven skapar allmänna lagar, men det är den lokala borgmästaren som styr staden i enlighete med de lagarna. Samtidigt som kyrkan har sista ordet i allt som rör trosfrågor."

Så medan religion och magi handlar om två helt olika behov, så blir ordningsmakt och försvarsmakt egentligen bara två möjliga svar på behovet om trygghet. Även om svaret kan bli en smula mer komplext än frågan, så att säga =D
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,184
Location
Borås, Sverige
En sak att tänka på är ju även Vilka är det som träffas på de olika mötesplatserna. Går alla till lokala tavernan för en öl, eller är det bara männen? Är det bara kvinnor som besöker marknaden för handel (med ev manliga försäljare)?

Vad finns det för lokala sedvänjor, om hur folk skall bete sig. Var (och hur) träffas ungdomar för kurtiserande? Finns det grupper i samhället som är utstötta? Varför är de det i sådana fall (bödlar, "ladies of negotiable affection", fattiga tiggare etc)?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,126
God45;n334284 said:
Jag vill veta:

-Vem har den formella makten?

-Vem har den informella makten?

-Vilka lagar riskerar jag att bryta?

-Vem är snuten?

-Vem kan anställa mig till att äventyra?

-Vem kan jag sälja stulna grejer till?
Jag gillar det här, det är så krokvänligt! Ur synvinkeln "vad interagerar RPna med" snarare än "rent logiskt/historiskt/demografiskt, vad behöver finnas?"
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,938
Location
Ludvika
zonk;n334315 said:
Ur synvinkeln "vad interagerar RPna med" snarare än "rent logiskt/historiskt/demografiskt, vad behöver finnas?"
Ja, det är flera på forument som föredrar den inriktningen. Det var därför jag skrev tilläget:

Rymdhamster;n334275 said:
Jag vet att en del här tycker sånt är fullkomligt irrelevant, och om det inte är coolt eller relevant för en äventyrare så ska man skita i det. Men det är viktigt för mig, så den synvinkeln tar vi ingen hänsyn till här =)
Så temat för tråden är specifikt: "rent logiskt/historiskt/demografiskt" ;)

Inom rimliga gränser, så klart, jag är ingen fanatiker (i just det här ämnet) =D
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,126
Rymdhamster;n334317 said:
Ja, det är flera på forument som föredrar den inriktningen. Det var därför jag skrev tilläget:

Så temat för tråden är specifikt: "rent logiskt/historiskt/demografiskt" ;)

Inom rimliga gränser, så klart, jag är ingen fanatiker (i just det här ämnet) =D
Slarvigt läst av mig helt enkelt! Jag hade skyllt på förkylningen men sanningen är att jag är hialös även annars..
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,126
1. Offerplats. Vad finns det för offerplats, och vad offrar man?
2. Meta: Location. Varför ligger bosättningen just här? Lättförsvarat? Bra luft? Enda vattenkällan inom en dagsmarsch? En pilgrimsort på en helig meteorit? Ogre-guden tappade sin gigantiska hammare här och man utvinner fortfarande brännjärn ut den?
3. Lager, mat / boskap. Hur sparar man till den torra årstiden / perioden då grodfolkets parningstid gör fisket omöjligt / etc. På vilket sätt är lagren sårbara?
4. Utkikstorn / väktare. Mot dammoln från kentaurhorder, jättesköldpaddor, eller irrblossens skogsbränder?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,938
Location
Ludvika
zonk;n334318 said:
Slarvigt läst av mig helt enkelt! Jag hade skyllt på förkylningen men sanningen är att jag är hialös även annars..
Ååå, det är nog mitt eget fel också. Så här i efterhand var det ett allt för långt startinlägg för att inkludera den biten på slutet.

Jag hörde i förra veckan att om man vill räkna med att folk läser vad man skrivit får det inte vara längre än ett kort email. Det ligger något i det =D


zonk;n334320 said:
1. Offerplats. Vad finns det för offerplats, och vad offrar man?
2. Meta: Location. Varför ligger bosättningen just här? Lättförsvarat? Bra luft? Enda vattenkällan inom en dagsmarsch? En pilgrimsort på en helig meteorit? Ogre-guden tappade sin gigantiska hammare här och man utvinner fortfarande brännjärn ut den?
3. Lager, mat / boskap. Hur sparar man till den torra årstiden / perioden då grodfolkets parningstid gör fisket omöjligt / etc. På vilket sätt är lagren sårbara?
4. Utkikstorn / väktare. Mot dammoln från kentaurhorder, jättesköldpaddor, eller irrblossens skogsbränder?
Hmmm... de flesta av det där tänker jag täcks av Religion och matproduktion, men nr 4 var väldigt intressant. Jag reste mig lite mot Skarpskyttens tanke om att separarera ordningsmakt och försvarsmakt, men om man breddar det lite till att bara vara allmänt "försvar" (inklusive både försvarsverk och hur de bemannas) så blir det ju genast en mer relevant punkt att ha för sig.

Kanske försvar/skydd till och med, just för att täcka både horder av monster och ogästvänlig natur.
 
Top