Punk i antropocen

verlandes.

rollspelskollektivet
Här tycker jag att farbror @krank har fått till estetiken nästan ferpekt i just Rotsystem. Med en fullt rimlig historia om varför det är så i världen dessutom.
Bryter ut detta från en diskussion om cyberpunk från en tråd om Fria ligans IP (you're welcome admin).

Jag tänker på Rotsystem som antropocpunk, snarare än cyberpunk. Och överlag är antropocen ett begrepp som jag tror borde ploppa upp oftare i rollspelssammanhang, tror det är ett ord som kan öppna upp diskussion om genre och uttryck. Vilka andra spel som utspelar sig i antropocen har vi? Jag tänker också Symbaroum som ett sådant, där människans påverkan på miljön är central.

Last edited:
Det är ett begrepp som vissa forskare vill använda för att beskriva vår geologiska era (motsvarande Krita-perioden osv). Betyder "människans tid" och kännetecknas av vår påverkan på klimat och natur.
Så det är åt solarpunk-hållet?

Hm, det var i sin tur ett nytt begrepp för mig.
Men sinnebilden för antropocpunk för mig är typ Station Eleven (boken och tv-serien). Troper är överväxt bebyggelse och kvarlämnad teknologi, men med betoning på klimatkatastrof.

Last edited:
Hm, det var i sin tur ett nytt begrepp för mig.
Men sinnebilder för antropocpunk för mig är typ Station Eleven (boken och tv-serien). Troper är överväxt bebyggelse och kvarlämnad teknologi, men med betoning på klimatkatastrof.
Så typ.. räknas Shannara in där då?

Kan vara jag som har noll koll men är inte solarpunk generellt nån sorts utopistisk/optimistisk spin på cyberpunk där allt går bra och maskinerna är våra vänner?

I övrigt, relaterat till @verlandes. ursprungsfråga:

Är inte den klassiska mänskligt skapade postapokalypsen a la Mutant, Fallout, Gamma World, Mad Max ungefär just detta?

Det är ett begrepp som vissa forskare vill använda för att beskriva vår geologiska era (motsvarande Krita-perioden osv). Betyder "människans tid" och kännetecknas av vår påverkan på klimat och natur.

Du menar antropocen

Är inte den klassiska mänskligt skapade postapokalypsen a la Mutant, Fallout, Gamma World, Mad Max ungefär just detta?
Jo men det kan man säga, jag tror mest att ett skiftande i begreppsapparatur kan öppna upp synen på denna genrers särart (jäklar vilken skitnödig mening, men ni fattar).

Jo men det kan man säga, jag tror mest att ett skiftande i begreppsapparatur kan öppna upp synen på denna genrers särart (jäklar vilken skitnödig mening, men ni fattar).

Jag tänker att någon sorts central konflikt som skulle kunna utgöra -punk delen av "anthropocenepunk" kan beröra saker som exempelvis ursprungsbefolkningars kamp mot koloniserande storbolags omvandling av deras livsmiljö, så som när ursprungsamerikaner kämpar mot oljebolag eller samer mot gruvdrift.

Eller tänker du på något helt annat?

Antropocen är ju nu, så punk i antropocen är Sex Pistols och Ebba Grön? Och eventuellt lite andra kulturella motståndsrörelser under all mänsklig civilisation om man försöker bredda punkbegreppet lite.

Jag tänker att någon sorts central konflikt som skulle kunna utgöra -punk delen av "anthropocenepunk" kan beröra saker som exempelvis ursprungsbefolkningars kamp mot koloniserande storbolags omvandling av deras livsmiljö, så som när ursprungsamerikaner kämpar mot oljebolag eller samer mot gruvdrift.

Eller tänker du på något helt annat?
Kanske att punk-suffixet gör det förvirrat? Jag började tankegången som ett sätt att särskilja just Rotsystem från cyberpunkgenren, men antropocen har nog fler och andra ingångar än så.

Jag fattar inte alls. Om Antropocen är nu (men även för 100 år sedan?) så är väl Rotsystem helt fel? Det är ju inte alls som nu. Eller för 100 år sedan.
Om det är så om 100 år kan vi inte svara på, men det finns ju gott om skildringar om vad som kan tänkas hända om 100 år och jag förstår inte vad som skiljer Rotsystems överväxta ruiner från Mad Max öknar jämfört med antropocen.
Och Symbaroum förstår jag ännu mindre vad den har kopplat till vår nutid.

Jag fattar inte alls. Om Antropocen är nu (men även för 100 år sedan?) så är väl Rotsystem helt fel? Det är ju inte alls som nu. Eller för 100 år sedan.
Om det är så om 100 år kan vi inte svara på, men det finns ju gott om skildringar om vad som kan tänkas hända om 100 år och jag förstår inte vad som skiljer Rotsystems överväxta ruiner från Mad Max öknar jämfört med antropocen.
Och Symbaroum förstår jag ännu mindre vad den har kopplat till vår nutid.
Jag tror all otydlighet kommer ur mig!
Jag menar antrocopen som koncept, snarare än som faktisk historisk era. Så i Symbaroum hade det varit den spelvärldens antropoc. Vad gäller Rotsystem så kommer gissningsvis även den framtiden kunna räknas som antropocen, geologiska eror brukar mätas i massvis av år.

Jag menar antrocopen som koncept, snarare än som faktisk historisk era. Så i Symbaroum hade det varit den spelvärldens antropoc. Vad gäller Rotsystem så kommer gissningsvis även den framtiden kunna räknas som antropocen, geologiska eror brukar mätas i massvis av år.
... Så det är ett begrepp för vad som än är nutid för den kampanjen? Där "nutid" av någon anledning inte duger? Nästan alla kampanjvärldar har väl ett "nu" om vi håller oss inom en geologisk era och då är alla kampanjvärldar designade för antropocen?

Vad ska man ha det begreppet till då?

Om jag tolkar dig rätt så menar du alltså en punk som utgör ett motstånd mot mänsklig påverkan på planetens ekosystem?

Jag tycker nog att det fortfarande är vanlig antikapitalism. Kapitalismens grundläge är att utvinna värde ur planeten utan hänsyn till långsiktiga konsekvenser. Om suffixet -punk bara är proletariatets tillvaro i den verkligheten så är antropocen-punk allt från dagens klimatflyktingar till blade runner (där nästan alla djur på jorden dött ut: -"Do you like our owl?" -"It's artficial?" -"Of course").

Det är väl en fråga om hur man beskriver världen ifall motståndet ser ut som Ulrike Meinhof eller Greta Thunberg. Att prata om antropocenpunk tycker jag blir för brett oavsett. Det blir som att prata om civilisationspunk.

Last edited:
Ett annat lämpligt namn hade väl kunnat vara ekopunk? Punk som fokuserar på att kämpa mot etablissemangets miljöförstöringar. Skulle inte kännas helt fel att kalla Törnetronen för en ekopunk kampanj.

Back