Nekromanti Punisher

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag såg den senaste filmatiseringen av Punisher i helgen, något som jag verkligen ångrar. Den var dålig, riktigt dålig trots att just Punisher har potential att bli en riktigt spännande antihjälte. Serierna tilltalar mig men filmen var en halvkass ordinär actionrulle med vissa komiska inslag som kändes rätt pinsamma. Någon annan som har sett filmen? Vad jag förstår så bygger handlingen och vissa av bipersonerna delvis på en specifik serie (och med detta menar jag alltså någon specifik story i Punisher-serien), någon som vet mer om detta?
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Ja jag har sett filmen, vet inte om jag skall klösa ut ögonen ännu, men gör jag det kan ju jag inte läsa mitt rollformulär! Den var HORRIFIKT dålig :gremfrown:
Tyvärr kan jag ej svara på dina frågor då jag endast läst ett album nångång för massa år sedan.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Defender of Punisher

"Den var dålig, riktigt dålig trots att just Punisher har potential att bli en riktigt spännande antihjälte."

Jag har inte läst serierna, men jag tyckte Punisher-filmen var helt okej. Nästan bra. Bra mycket bättre än många andra av de där superhjältefilmerna. Enligt mig krossar den Spindelmannenfilmerna med hästlängder, Hulken och Batman åker på råpisk och X-men-filmerna börjar jag ju gråta av... Tja, och varför tycker jag det? Vet inte riktigt, kanske är det för att jag tycker det är skönt att slippa trikåer och andra superhjältemanér. Punisher är liksom... Rätt mycket Die Hard och Die Hard (ettan) är ju rätt okej. Typ.
Med andra ord... Jag håller inte med dig. :gremsmile:
 

Magnum_UBBT

Warrior
Joined
21 Dec 2000
Messages
258
Location
Norrköping (Jämte i hjärtat)
Re: Defender of Punisher

*phu*

Tur att den fick lite bra betyg iaf. Gillar Punisher (serietidningsversionerna dvs) och blev lite nervis efter ´den dåliga kritiken.
För övrigt anser jag att trikåer och kroppstajt ska sitta på tjejer, inte filurer med blå kroppstrumpa och dom röda kalsongerna utanpå.

/Magnum
*slangar som bäst hem filmen i fråga, inte utan viss förväntan*
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,917
Location
The Culture
Någon annan som har sett filmen? Vad jag förstår så bygger handlingen och vissa av bipersonerna delvis på en specifik serie (och med detta menar jag alltså någon specifik story i Punisher-serien), någon som vet mer om detta?
Jag kan tänka mig att den delvis bygger på Garth Ennis och Steve Dillons miniserie (ja, det är skaparna bakom Preacher). I alla fall är några av bifigurerna hämtade därifrån. Serien är småkul om man gillar extremvåld, men knappast någon av duons mer minnesvärda prestationer. Den finns samlad och ser ut såhär.

(Nej, jag har inte sett filmen eller läst speciellt mycket Punisher förutom den miniserien.)

/tobias
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Defender of Punisher

Så du menar att den är bättre än Tim Burtons Batman filmer?

Jag har inte sett Punisher, men jag har svårt att tro det. Särskilt efter allt skit jag har hört om den.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Länken

Är det bara jag som får upp... ingenting... på den där länken? Står att sidan är färdig, kommer inte upp något felmeddelande, utan den är bara helt blank.
 

Suvarin

Veteran
Joined
18 Feb 2004
Messages
38
Location
Norrköping
Problemet med filmen är att de hade element av tre filmer i den:

1) Punisherfilmen som borde gjorts
I vissa delar är filmen mörk, cynisk och överdrivet teatralisk. Det är rätt. Det så Punisher ska vara. Det kanske inte är realistiskt men det är rätt. Grejen är att få projicera sina frustrationer mot en 90 minuter lång orgie av orealistiskt våld. Katharisis. Genom att se Punisher hämnas blir vi fria från vårt behov att hämnas.

2) Snutactiondramat vi kan vara utan
I vissa segment är filmen typiskt amerikanskt actiondrama. Det luktar snutfilm lång väg. Plötsligt ska karaktärer vara djupa och mångfacetterade. Det fixar inte skådisarna och de får alldeles för många minuter att visa det på. Dessutom hör det inte hemma i filmen. Det behövs inga mångfacetterade karaktärer i en film om Punisher. Varje person ska representera en idé och en känsla. Bara Punisher får bestå av flera nivåer av störd vrede.

3) Batman & Robin anno 1962
Delar av filmen har klassisk serietidningskänsla. Alltså vad någon producent som senast läste serietidningar på 60-talet tror publiken förväntar sig av en film baserad på en serietidning. Det är överdrivna biroller med otidsenlig kostymering. Jag kan smälta det, jag såg ändå Marvelloggan i början av filmen. Huvudsaken är att det är teatraliskt.

Jag när ett svagt hopp om att eventuella uppföljare kan bli bättre. Tänk på det! Vi kommer slippa den klumpiga storyn om hur han spårar ur. Dessutom kommer han inte ha en personlig relation till buset. Ingen John Travolta! Punisher kommer straffa dem som måste straffas, utan att själv stå för rättvisa. Fram med en mörkare, grymmare Punisher!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Pubeshår

Jag såg den senaste filmatiseringen av Punisher i helgen, något som jag verkligen ångrar. Den var dålig, riktigt dålig trots att just Punisher har potential att bli en riktigt spännande antihjälte.
Säkert inte lika kass som när femman sände den för några år sedan och när den kom tillbaka efter ett reklamavbrott så fuckade någon på femman upp och tryckte på fel knapp, så istället för Punisher så körde de porrfilm i 10 minuter innan de upptäckte sitt misstag och växlade tillbaka.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Pubeshår

Fast den senaste Punisherfilmatiseringen är från 2004. Så femman sände knappast den för några år sedan i alla fall.

Men det var ett jävligt klantigt misstag i alla fall.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Pubeshår

Fast den senaste Punisherfilmatiseringen är från 2004. Så femman sände knappast den för några år sedan i alla fall.
Om jag minns rätt så var den jag såg rätt så kass, även utan fuckupen. Tror det var Dolph Lundgren i huvudrollen, men kan minnas fel.

Men det var ett jävligt klantigt misstag i alla fall.
Jo, jag är rätt så säker på att någon fick prata med chefen nästa dag...
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Yes, sir

"Så du menar att den är bättre än Tim Burtons Batman filmer?"

Jupp. Eller inte riktigt så. Jag menar givetvis att jag tycker att den är bättre än Tim Burtons Batman-filmer.

Jag har stor respekt för Tim Burton och många av hans filmer kan utan tvekan räknas till mina favoritfilmer, men Batman-filmerna går inte hem alls hos mig (men det är nog snarare Batmans fel än Tim Burtons).
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"I vissa delar är filmen mörk, cynisk och överdrivet teatralisk. Det är rätt. Det så Punisher ska vara. Det kanske inte är realistiskt men det är rätt. Grejen är att få projicera sina frustrationer mot en 90 minuter lång orgie av orealistiskt våld. Katharisis. Genom att se Punisher hämnas blir vi fria från vårt behov att hämnas."

Precis. Jag hade velat ha mer av "The Crow", det vill säga mörk storstad, dåligt väder, onda skurkar, korruption, inkompetens osv. Bara det att Punishers familj blev wastade i soliga Puerto Rico sabbade för mig, att de hann göra motstånd och fly var ännu värre. Hans bakgrund hade man kunnat se i form av tillbakablickar istället. Dessutom skulle hans familj avrättats skoningslöst utan en enda möjlighet att försvara sig.

"Delar av filmen har klassisk serietidningskänsla. Alltså vad någon producent som senast läste serietidningar på 60-talet tror publiken förväntar sig av en film baserad på en serietidning. Det är överdrivna biroller med otidsenlig kostymering."

Framförallt de två torpederna är som hämtade ur något dåligt avsnitt ur den gamla Batman-serien. En ond countrysångare och en gigantisk blonderad rysk sjöman!? Striden mot ryssen var opassande komisk och riktigt löjlig.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Pubeshår

Ja, den senaste är med John Travolta. Han är ju typ sämre än Dolph dock :gremwink:

Förmodligen fick nån snacka med chefen. Skulle ju ha kunnat vara någon som bara var jävligt less på sitt jobb och bestämde sig för att göra nånting åt saken.

/Balderk
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Pubeshår

Förmodligen fick nån snacka med chefen. Skulle ju ha kunnat vara någon som bara var jävligt less på sitt jobb och bestämde sig för att göra nånting åt saken.
Eller ett försök att liva upp en stendöd film...
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Yes, sir

Såhär ser jag på saken. Batman funkar inte alls utan Tim Burton. Batmanfilmen med George Clooney är ju verkligen apkass. Men med Tim Burton blir det faktiskt helt okej, eller rent utav bra. För det första har han lyckats få bra skådisar (till skillnad från resten av Batman-regissörerna) och dels är miljöerna skitsnygga, så det är väl mer det jag gillar. Sen är det ju de bästa batman historierna också.

Men såklart, de kommer ju inte upp i samma klass som t ex Big Fish, Edward Scissorhands eller Beetle Juice.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,917
Location
The Culture
Regissörer

Batman funkar inte alls utan Tim Burton. Batmanfilmen med George Clooney är ju verkligen apkass.
Problemet med de två senaste Batman-filmerna är inte frånvaron av Tim Burton utan närvaron av Joel Schumacher som förvandlade Batman till kitch som får 60-talsversionen att kännas seriös och intressant.

/tobias
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Regissörer

Jag syftade naturligtvis på de filmer som har gjorts. Om någon till bra regissör skulle få för sig att göra Batman skulle det säkert kunna funka det med. Men det finns ju få regissörer som Tim Burton i mitt tycke.

/Balderk
 
Top