Pulsklocka för den fyrkantige latmasken?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Min läkare vill att jag ska få in mer pulshöjande aktivitet i mitt veckoschema. Det här är såklart ett problem, eftersom jag trots att ha testat många olika aktiviteter fortfarande mest känner att fysiska aktiviteter är att hälla tid ner i ett hål. Jag förstår såklart att det finns en långsiktig vinst – men på kort sikt är det verkligen bara jobbigt och tråkigt. Jag får ju inte ens några endorfiner av att träna, eller om jag får dem så lyckas de inte påverka mitt mående eller mitt humör nämnvärt. Jag är rätt avundsjuk på er som får träningsendorfiner. Och på er som har något slags tävlingsinstinkt, så ni kan engagera er i sport. Och på er som tycker att löpning är trevligt.

Men, jag startade inte tråden för att gnälla. Eller inte bara för att gnälla. Jag får ju helt enkelt suck it up och börja hälla en halvtimme om dagen ner i ett svart hål på något sätt.

Eftersom jag är en ganska fyrkantig jävel så tänker jag att jag vill mäta saker. Eftersom det är pulshöjande aktivitet jag är ute efter, och en viss mängd mer dag eller vecka, så tänker jag att det jag behöver är något som mäter min puls medan jag gör saker. Helst tror jag att jag skulle vilja ha något som:
  • …jag kan plocka ut data och mätningar från; underförstått att den har historik. Helst ska datan inte bli instängd i någon proprietär app.
  • …kan säga till mig när jag ligger på "måttlig" respektive "hög" intensitet, eftersom det är de trösklarna som avgör hur mycket jag behöver hålla på. Om den inte kan räkna ut nivåerna själv så tänker jag att det skulle räcka om jag får skriva in egna trösklar. Helst skulle jag då kunna på något sätt ställa in ett "träningsläge" där den varnade mig om jag kommer under en tröskel, eller så. Så jag vet att jag då behöver göra vad-det-nu-är mer intensivt.
Så… Någon som har ett tips på en mackapär som man kan ha på sig och som täcker mina behov men helst är väldigt liten och portabel utöver det? Jag behöver alltså ingen stor display eller GPS eller annat larv; jag vill ha något minimalt. Jag tycker redan det är obehagligt med saker på handleden; jag behöver inte ha något klumpigare än nödvändigt.

Det här är inte tänkt som tråden där ni rekommenderar fysiska aktiviteter ni tycker är roliga. Jag är nästan helt säker på att jag hört och/eller testat dem alla, och just nu lutar det åt att jag försöker hitta något som antingen kan äga rum i eller nära hemmet. Troligen raska promenader med ljudbok i öronen, under förutsättning att jag kan raska på tillräckligt för att uppnå "måttlig nivå".

Raska promenader mer ljudböcker och dyl. i öronen är toppen. Men då kan säkert en pulsklocka vara på sin plats för att se till att pulsen kommer upp tillräckligt.

Annars tycker jag det är väldigt kul att styrketräna. Det är förvisso inte så värst pulshöjande om man gör det rätt ä, såtillvida man inte lyfter väldigt tungt.

Annars tycker jag det är väldigt kul att styrketräna. Det är förvisso inte så värst pulshöjande om man gör det rätt ä, såtillvida man inte lyfter väldigt tungt.

Jag hatar att styrketräna, själva aktiviteten alltså. Eller, det är skönt att belasta framför allt armarna, det har hjälpt mig få bort en del långvariga småsmärtor i t.ex. axlarna. Men det är verkligen urtråkigt.

Men – det går att göra samtidigt som man gör något vettigt, t.ex. ser på en tv-serie eller så. 2021 köpte min lillebror mig en sån här kalender. Dess grejer är rätt lagom för mig – aktivitet i typ 2-10 minuter, men det är varje dag. Så när december det året var över så… fortsatte jag bara. Så nu har jag åtminstone gjort nånting 24 dagar per månad i flera år. Det är det enda träningsrelaterade jag lyckats hålla uppe under en längre tid; allt annat jag testat har hållit max ett par månader. Löpband, träningscyklar osv.

Så ja, raska promenader är det jag tänkt försöka börja med. Ska hitta en bra pulsklocka bara…

Last edited:
Lite googlande för mig till en Fitbit; de är minimalistiska och deras "heart rate zones" verkar ge mig typ den funktionalitet jag önskar mig. Däremot vet jag att jag tycker sådana plastarmband är väldigt obekväma… Men det kanske är nåt jag får vänja mig vid. Det verkar också gå att exportera sin data, även om man får göra det via deras app. Mestadels verkar folk nöjda med sina Fitbit Inspire 3, men i dagens läge är det ju helt omöjligt att navigera recensionsdjungeln på internet.

Jag lyckas inte heller se i deras manual hur man ser på displayen vilken zon man är i. Är det jag som missar nåt? För mig ser det ut som tre av samma bild, med olika siffror.

1758298826493.png

Garmin sa kollegorna när jag frågade efter expertråd när sonen fyllde år och ville ha en träningsklocka. Så jag skickar vidare tipset utan att vara någon form av expert.

Själv kör jag bara gym. Inte superkul, men låter jag bli i två veckor så märks det på kroppen. Så ingen belöning utan ett hot om straff som motivering. 😀

Men nu var det puls du ville ha och då är väl gym inte förstavalet. Går det att få in cykling på schemat, om du vill hinna lite längre från hemmet än vid promenad, och hinna se nån cool natur eller nåt innan det är dags att vända?

Men nu var det puls du ville ha och då är väl gym inte förstavalet. Går det att få in cykling på schemat, om du vill hinna lite längre från hemmet än vid promenad, och hinna se nån cool natur eller nåt innan det är dags att vända?
Jag funderade på cykling men kom fram till att det kändes onödigt. Jag är ju en tråkmört som är helt ointresserad av att se natur eller… tja, se grejer överlag. Det finns ju anledningar till att jag sedan typ 10-årsåldern generellt haft en bok med mig att läsa om jag måste gå någonstans; det här var innan smartphones så man fick ta till andra medel för att slippa ha med den tråkiga världen att göra. Numera går jag och läser med E-boksläsare istället…

Men om jag ska ta "raska" promenader känns det som att jag kommer vara tvungen att titta på verkligheten. Men jag får distrahera mig med ljudbok så jag inte dör av tråkigt.

Så ja, jag vill snarare hinna så kort som möjligt. Hade cykel gett mig mer puls så hade jag kanske övervägt det, men nu känns det snarare tvärtom – man ska väl upp i rätt försvarliga hastigheter innan det börjar bli puls?

Jag har en Polar Ignite som jag tycker är bra. Enda nackdelen är att jag blir sur när jag åker till gymmet och inser att jag glömt klockan. Det går att plocka ut data i csv-format, men det är meckigt. Jag tycker Polar Flow-appen är helt ok.

Jag funderade på cykling men kom fram till att det kändes onödigt. Jag är ju en tråkmört som är helt ointresserad av att se natur eller… tja, se grejer överlag. Det finns ju anledningar till att jag sedan typ 10-årsåldern generellt haft en bok med mig att läsa om jag måste gå någonstans; det här var innan smartphones så man fick ta till andra medel för att slippa ha med den tråkiga världen att göra. Numera går jag och läser med E-boksläsare istället…

Men om jag ska ta "raska" promenader känns det som att jag kommer vara tvungen att titta på verkligheten. Men jag får distrahera mig med ljudbok så jag inte dör av tråkigt.

Så ja, jag vill snarare hinna så kort som möjligt. Hade cykel gett mig mer puls så hade jag kanske övervägt det, men nu känns det snarare tvärtom – man ska väl upp i rätt försvarliga hastigheter innan det börjar bli puls?
Du kanske behöver podd-tips till dina promenader om du landat i det som aktivitet då?

Jag rekommenderar nåt med Andrew Tate. Det borde ge lite frustrationspuls att lyssna på! 😉

Cykling är ju ett oerhört effektivt sätt att ta sig fram, dvs. motsatsen till bra träning. 😉

Med det sagt så började jag med en FitBit vilket jag tyckte var bra eftersom den var billig. När jag bevisat för mig själv att det funkade att ha den på hela tiden uppgraderade jag till Garmin.

Om jag (som numera är en löpare?) hade valt idag hade jag velat välja europeiskt (Polar?) men antagligen valt Coros eller en fräsigare Garmin.

Jag är inne på min 4:e fitbit (3 aktivitetsarmband och en klocka) men kommer inte skaffa en femte.

Här kommer både det bra och dåliga, vi börjar med det bra:
- De är enkla att använda och gör sitt jobb om man inte kräver en massa detaljer (då är det bättre med Garmin)
- Appen är användarvänlig
- Aktivitetszonerna finns där
- Aktivitetsarmbanden som du antagligen är ute efter är bekväma, klockan som jag har nu är inte bekväm

Det dåliga:
- Synkar dåligt med alla andra applikationer
- Armbanden är urusla. De går sönder stup i kvarten. Det är dock lätt att köpa nya och man kan köpa annat än plast (jag har läder nu, det var bra i början, men nu börjar den bli äcklig)
- Armbandsfästena är urusla. Alla mina aktivitetsarmband har gått sönder i fästet. Men 2 gånger inom garantin så jag har fått nya (därför har jag haft så många). Nu senast blev de trötta på mig och erbjöd mig en klocka i stället och dum som jag var så tog jag den.
- Klockan är näst intill värdelös i min mening. Så fort jag böjer handleden så kommer jag åt knapparna och helt plötsligt har jag ändrat något i inställningarna. Hur fan kan man designa något så uruselt? Varenda träningspass är det samma sak, jag har alltid hamnat långt in i menyerna och ändrat saker bara för att jag tränat.

Jag har inte testat att exportera datat. Har inte haft det behovet, i alla fall inte tillräckligt mycket. Tycker appen har räckt för mig.

Summering: De gör sitt jobb så länge man inte är ute efter detaljerar information (och det låter inte som att du är det), men var beredd på att behöva byta armbandet.

PS: Jag kommer inte att skaffa någon mer Fitbit eftersom jag vill synka till andra hälsoappar.

---

Och jag kan inte låta bli att ge dig ett träningstips även om du uttryckligen inte bad om det :). Om du ska promenera så använd en ryggsäck med vikt, då får du upp pulsen mycket enklare. Börja med 5 kg och arbeta dig uppåt. Det gör stor skillnad. Vill du ha lite mer vikt så se till att ha ett höftbälte på ryggsäcken för bekvämlighet.

Själv har jag dragit det lite åt det lite längre och använder en GoRuck Rucksack och både promenerar, joggar och tränar med den. En rask promenad med viktad ryggsäck är ett effektivt sätt att träna på.

Lycka till med träningen!

Och jag kan inte låta bli att ge dig ett träningstips även om du uttryckligen inte bad om det :). Om du ska promenera så använd en ryggsäck med vikt, då får du upp pulsen mycket enklare. Börja med 5 kg och arbeta dig uppåt. Det gör stor skillnad. Vill du ha lite mer vikt så se till att ha ett höftbälte på ryggsäcken för bekvämlighet.
Well, vi får se. Jag vill ju göra det här så oplågsamt jag vill, trots allt. Men jag kånkar ju runt på c:a 6kg ryggsäck i princip jämt, så de dagar jag tar promenaden som en omväg på väg hem från jobbet lär det ju alltså lösa sig självt =)

Om du vill ha en minimal manick med pulsmätare så kanske en TICKR fit eller en polar verity sense kan vara något? Det är pulsmätare i ett armband men utan skärm. Du får superbra batteritid, och/men behöver köra alla funktioner (som larm för pulszooner) via en app i telefonen. Det du vinner är väldigt bra batteritid och en minimalistisk grunka.

Träningscykel hemma har noll problem med det. Det har också fördelen gentemot vanlig cykel att man kan se på tv eller använda tablet under tiden. Kommer normalt med pulsmätare inbyggt också.

Träningscykel hemma har noll problem med det. Det har också fördelen gentemot vanlig cykel att man kan se på tv eller använda tablet under tiden. Kommer normalt med pulsmätare inbyggt också.
En träningscykel på ett gym har samma fördelar. Plus att man slipper ha en träningscykel hemma.

Träningscykel på gym har dock nackdelen att man behöver vara på gym – riskera att ha med folk att göra, vara i semioffentlig miljö och annat jag helst inte gör i onödan på min fritid =)

Däremot kan jag säga att träningscykel och löpband ligger på listan "saker jag testat men som fallit bort efter ett par månader". Jag har fortfarande en deskcycle som står och samlar damm här hemma… (Jag borde verkligen försöka hitta nån som vill köpa den)

Däremot kan jag säga att träningscykel och löpband ligger på listan "saker jag testat men som fallit bort efter ett par månader". Jag har fortfarande en deskcycle som står och samlar damm här hemma… (Jag borde verkligen försöka hitta nån som vill köpa den
Då tänker jag att jag att du är medveten om problemet med ”när jag skaffat pryl X så kan jag börja göra grej-jag-borde-göra”-tankesättet.

Liksom, i all välmening och eftersom jag är väl medveten om risken med att ramla i fällan eftersom jag själv gjort det flera gånger: bristen på pulsklocka är inte det som hindrar dig från att få in den här pulshöjande aktiviteten redan idag.

Back