Min läkare vill att jag ska få in mer pulshöjande aktivitet i mitt veckoschema. Det här är såklart ett problem, eftersom jag trots att ha testat många olika aktiviteter fortfarande mest känner att fysiska aktiviteter är att hälla tid ner i ett hål. Jag förstår såklart att det finns en långsiktig vinst – men på kort sikt är det verkligen bara jobbigt och tråkigt. Jag får ju inte ens några endorfiner av att träna, eller om jag får dem så lyckas de inte påverka mitt mående eller mitt humör nämnvärt. Jag är rätt avundsjuk på er som får träningsendorfiner. Och på er som har något slags tävlingsinstinkt, så ni kan engagera er i sport. Och på er som tycker att löpning är trevligt.
Men, jag startade inte tråden för att gnälla. Eller inte bara för att gnälla. Jag får ju helt enkelt suck it up och börja hälla en halvtimme om dagen ner i ett svart hål på något sätt.
Eftersom jag är en ganska fyrkantig jävel så tänker jag att jag vill mäta saker. Eftersom det är pulshöjande aktivitet jag är ute efter, och en viss mängd mer dag eller vecka, så tänker jag att det jag behöver är något som mäter min puls medan jag gör saker. Helst tror jag att jag skulle vilja ha något som:
Det här är inte tänkt som tråden där ni rekommenderar fysiska aktiviteter ni tycker är roliga. Jag är nästan helt säker på att jag hört och/eller testat dem alla, och just nu lutar det åt att jag försöker hitta något som antingen kan äga rum i eller nära hemmet. Troligen raska promenader med ljudbok i öronen, under förutsättning att jag kan raska på tillräckligt för att uppnå "måttlig nivå".
Men, jag startade inte tråden för att gnälla. Eller inte bara för att gnälla. Jag får ju helt enkelt suck it up och börja hälla en halvtimme om dagen ner i ett svart hål på något sätt.
Eftersom jag är en ganska fyrkantig jävel så tänker jag att jag vill mäta saker. Eftersom det är pulshöjande aktivitet jag är ute efter, och en viss mängd mer dag eller vecka, så tänker jag att det jag behöver är något som mäter min puls medan jag gör saker. Helst tror jag att jag skulle vilja ha något som:
- …jag kan plocka ut data och mätningar från; underförstått att den har historik. Helst ska datan inte bli instängd i någon proprietär app.
- …kan säga till mig när jag ligger på "måttlig" respektive "hög" intensitet, eftersom det är de trösklarna som avgör hur mycket jag behöver hålla på. Om den inte kan räkna ut nivåerna själv så tänker jag att det skulle räcka om jag får skriva in egna trösklar. Helst skulle jag då kunna på något sätt ställa in ett "träningsläge" där den varnade mig om jag kommer under en tröskel, eller så. Så jag vet att jag då behöver göra vad-det-nu-är mer intensivt.
Det här är inte tänkt som tråden där ni rekommenderar fysiska aktiviteter ni tycker är roliga. Jag är nästan helt säker på att jag hört och/eller testat dem alla, och just nu lutar det åt att jag försöker hitta något som antingen kan äga rum i eller nära hemmet. Troligen raska promenader med ljudbok i öronen, under förutsättning att jag kan raska på tillräckligt för att uppnå "måttlig nivå".