Re: förvirrad...
Så du tror inte på gud men ger honom ändå skulden? Du är en hård kritiker, minsann
Saken är den att det spelar ingen roll om gud finns eller inte. Det är ändå i guds namn många krig har förts och fortfarande förs. Mycket av det som händer i mellanöstern nu är ju religöst ankrat, muslimer blev förföljda och beskyllda för att vara terrorister efter 11 september till exempel, bara för att en muslimsk grupp utfört dåden. Många krig har utförts i guds namn, både från kristna, judar och muslimer. Vad spelar det då för roll om han finns eller inte? Korstågen är ju helt i gudsnamn för att ge ett exempel... Och kyrkans makt har sannerligen missbrukats, i guds namn. Bär inte gud (oavsätt om han finns eller inte) någon skuld då?
Jag ser ingen mening med ett resonemang som "om det inte funnits några religioner hade det varit färre krig". Sanningen är att det funnits – och finns – religioner och att det funnits – och finns – krig. Man kan ofta se samband mellan religioner och krig, men det betyder inte att om det aldrig funnits några religioner så hade det aldrig funnits några krig. Det går helt enkelt inte att säga någonting om hur det skulle ha varit i en värld utan religioner, eftersom vi inte känner till någon sådan värld. Resonemanget fungerar helt enkelt inte.
Jag förstår dig... Och sannerligen tror jag inte att det inte skulle finnas krig om inte det fanns någon religion. Okej sådant resonemang kanske är lite fånigt. Jag tycker dock fortfarande att man kan ge (en förmodad) gud skulden för de krig som utkämpats i hans namn.
Är det här dåligt rollspel?
Ja. Man borde kunna spela att man tror på gud även om man inte gör det i verkligheten.
Jag själv tror inte på gud men har inte problem med att göra det i rollspel. Men det är väl inget större fel, om han inte är präst förståss.
Vad är det egentligen för fel på gud nuförtiden? Så fort någon nämner gud här på forumet skyndar de sig att tillägga något i stil med "men jag tror ju inte på gud, förstås". Är det så farligt om någon skulle råka få uppfattningen att det finns en möjlighet att du tror på gud? (det här är alltså inte bara riktat till dig, så du behöver inte svara om du inte vill)
Men jag vill ju svara!

Varför gjorde jag så då?
Jo, jag vill inte att folk ska få en uppfattning om mig som inte är sann. Det kanske inte är det värsta i världen att någon på internet tror att man tror på gud. Men jag vill inte sprida osanningar om mig själv (jag skulle ju kunna säga att jag är 20 om jag skulle vilja men det gör jag inte...) hur oviktiga de än är. Nu tykte jag att man kunde uppfatta min formulering som man att jag trodde på gud och jag hade inte tid att omformulera mig (det hade nog varit det bästa) så jag skrev in det i signaturen istället... den enda anledningen, jag tycker inte direkt illa om folk som är troende eller så.
Edit: Jag ville bara påpeka att jag inte är säker på att världen skulle vara bättre utan religion, som jag kanske fått vissa att tro. Det är en
möjlighet men absolut inte en säkerhet. Färre krig skulle
förmodligen ha utkämpats men religionen ger ändå massvis med människor (och har alltid gjort det, kanske till och med i större utsträckning än idag) hopp om ett bättre liv och om överlevnad och hopp om massor med saker. Ja den har kanske till och med gett människor något att leva för och säkert en hög andra saker jag inte kan tänka eller föreställa mig. Och det har den gett även om gud finns eller inte. Jag kan dock inte tro på att det finns en gud och därför kan jag inte med gått samvete ansluta mig till en religion... Och förmodligen missar jag någonting.
/Balderk