Pudelpoäng eller Hur jag lärde mig uppskatta SL som paternalistisk auktoritetsfigur

därför anser jag att man ofta bör undvika att baka in eller använda mekaniker för att belöna "bra rollspel", för det finns nog ingen andvändbar definition av "bra rollspel" utanför om man själv och ens medspelare hade skoj eller inte.
Jag tänker iofs att det är just den definitionen man tänker ska användas. Gjorde du spelet roligare för resten av gruppen? Varsågod, du får en poäng.

(Jag vill fortfarande inte ha det så.)

Jag tänker iofs att det är just den definitionen man tänker ska användas. Gjorde du spelet roligare för resten av gruppen? Varsågod, du får en poäng.

Ja, men då skall det som minst vara hela gruppens beslut.

Men jag vill heller inte ha det så, jag slipper helst bedömningar på deltagarnas insatser helt och hållet.

Intressant nog tolkar jag Motel Dragonfly (eller, den bristfälliga googleöversättning jag har) som att det också har såna pluppar som jag tänker på med sina markörer för +|=|- . Aiki i TBZ är kanske inte långt från ”=” / ”+”, med skillnaden att de har ytterligare regeleffekter i ett mycket mer svulstigt system. Åtminstone som jag uppfattar de båda.

(Sen kan man förstås ha åsikter om hur mycket hejarop man vill ha från sina medspelare under ett spel, jag kan tänka mig att i den lågmälda tonen jag förstått MD spelas kastar inte publiken massor med ”=”-lappar över spelarna när de gjort något ballt. Jag gillar ju som bekant komik, skratt, hejarop och annan yttre bekräftelse, vilket inte riktigt matchar.)

Back