Nekromanti Publicering online/print on demand

nominesine

Veteran
Joined
7 Apr 2010
Messages
159
Företaget jag jobbar på till vardags (Eskilstuna-Kuriren) håller just nu på att lansera ett nytt publiceringsverktyg på sin sajt. Den låter privatpersoner bygga upp en egen webbshop, där man kan ladda upp pdf:er, bilder, ljudfiler, eller vad man nu vill sälja. Länk kommer här: http://ekuriren.se/digishop

Jag har inte hunnit prova det själv ännu, men gissar att detta kan vara en bra modell för hemmasnickrande spelmakare att ge ut sina alster, utan att blanda in ett förlag.

Det är ett företag som heter Menyou.com som står bakom tjänsten. Vill man inte gå omvägen via tidningen kan man använda deras redskap helt själv (men då måste man nog ha en egen sajt att marknadsföra sig på).

Så till min fråga. Jag tror att digishop skulle bli bättre om det fanns ett print-on-demand-alternativ knutet till den. Men det tycks det inte göra i dagsläget. Någon som känner till andra företag, som erbjuder både webbshop och print on demand samtidigt? Jag har noll koll på denna marknad.
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
fria ligan använder sig av Publit , som jag tror är ett svenskt företag som syslar med lite sånt. Jag har inte heller någon erfarenhet av marknaden, men jag tror att den växer, så snart blir det nog inte svårt att få tag på riktigt bra print on demand tjänster eller workshops.

det finns en uppsjö av "print on demand" företag som pratar om hur man kan publicera sin egen bok. Vulkan , BoD , Bokmaskinen , Podium och så vidare och så vidare. Som sagt, det är en växande marknad.

EDIT: Saga games, som publicerat Fantasy! använer en internationell sajt som hete "lulu.com". Vet inte om detaljer, men den kan också vara värd att undersöka.

Jag har altså, för att förtydliga, ALDRIG själv gett ut en bok eller använt mig av någon print tjänst. Jag delar bara med mig av sökresultaten på google.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,939
Location
Nordnordost
drivethrurpg.com och lulu.com är väl de största som erbjuder både filnedladdningstjänster och boktryckeri.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,661
Location
Rissne
Bassejr said:
fria ligan använder sig av Publit , som jag tror är ett svenskt företag som syslar med lite sånt. Jag har inte heller någon erfarenhet av marknaden, men jag tror att den växer, så snart blir det nog inte svårt att få tag på riktigt bra print on demand tjänster eller workshops.

det finns en uppsjö av "print on demand" företag som pratar om hur man kan publicera sin egen bok. Vulkan , BoD , Bokmaskinen , Podium och så vidare och så vidare. Som sagt, det är en växande marknad.

EDIT: Saga games, som publicerat Fantasy! använer en internationell sajt som hete "lulu.com". Vet inte om detaljer, men den kan också vara värd att undersöka.

Jag har altså, för att förtydliga, ALDRIG själv gett ut en bok eller använt mig av någon print tjänst. Jag delar bara med mig av sökresultaten på google.
Generellt kan man säga att det i stort sett saknas sådant företag som kombinerar bra POD med webbshop. Publit är trevliga, men har man inte eget förlag och F-skattsedel samt egen webbutik är det ganska begränsat. De erbjuder en html-"widget" man kan lägga på sin sida, men har inget ställe där de säljer alla böcker de trycker eller så, som t.ex. Lulu har.

Vulkan är de jag antagligen kör på till More than Human. Lite mindre slipat och automatiserat, mer inriktat på okunniga privatpersoner som vill "prata med en riktig människa", men de har åtminstone distribution till webbokhandlar typ Adlibris via Bokrondellen och kan även sälja direkt till andra ställen. De har en ganska ful och dålig webbutik: https://www.vulkan.se/Books.aspx

De borde verkligen se över sina webblösningar; det här med att både ha vulkan.se (med dåligt fungerande meny etc) och vulkanmedia.se funkar inte...
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
krank said:
Vulkan är de jag antagligen kör på till More than Human. Lite mindre slipat och automatiserat, mer inriktat på okunniga privatpersoner som vill "prata med en riktig människa", men de har åtminstone distribution till webbokhandlar typ Adlibris via Bokrondellen och kan även sälja direkt till andra ställen. De har en ganska ful och dålig webbutik: https://www.vulkan.se/Books.aspx

De borde verkligen se över sina webblösningar; det här med att både ha vulkan.se (med dåligt fungerande meny etc) och vulkanmedia.se funkar inte...
En fråga, i vilken kategori hade du tänkt placera "more than human" i deras butik? Jag hittar varken någon spelavdelning, eller hobby eller någonting.
 

nominesine

Veteran
Joined
7 Apr 2010
Messages
159
Ok. Tack för alla tips på sajter. Jag börjar med att titta närmare på lulu.com.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,661
Location
Rissne
Bassejr said:
En fråga, i vilken kategori hade du tänkt placera "more than human" i deras butik? Jag hittar varken någon spelavdelning, eller hobby eller någonting.
Jag tänkte skita i deras webbutik och fokusera på att få ut boken till Adlibris och även försöka sälja in den hos SF-bok.

EDIT: men "annat" eller "Scifi och fantasy", antar jag. Om det klämmer.
 
Top