Nekromanti [Public domain & US Army] Bilder, upphovsrätt?

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,117
Location
Ereb Altor
Vi har påbörjat arbetet med att layouta mitt krigsspel, The Fog of war. Jag skulle gärna vilja ha bilder med, riktiga bilder. Eftersom det handlar om amerikanska krig passar det väldigt bra med de bilder som US Army delat med sig av. Många av dessa tycks vara public domain, men vad är det egentligen som gäller då? Hur hanteras det av svensk lag?

Exempel:
http://commons.wikimedia.org/wiki/Fi...ietnam-War.jpg

Någon som vet?
 

eldilon

Veteran
Joined
20 Sep 2003
Messages
96
Location
Göinge
Jag påstår inte att jag har så mycket koll på det här, men om jag har förstått det rätt så är alla bilder som offentliga (i varje fall federala) myndigheter producerar i USA public domain. Jag kan inte tänka mig att något i svensk lag kan ändra på det. Det finns ju ingen här som kan hävda att de har rätt till de bilderna. Men samtidigt, det finns andra som vet mer om det här.
Troberg said:
Det är så jag också har uppfattat det.

Det sagt, du har inte funderat på att ändra temat till "Frog of war"? Det kunde blivit ett suveränt krigsspel med fabeldjur!
Måns said:
Haha, nej, det har jag faktiskt inte funderat på alls :)
Troberg said:
Det borde du.

Tänk dig Vietnams djungler, men med grodor som flyger in i med helikoptrar för att slåss mot tunnelgrävande möss! Bepansrade bältor som slåss mot ökenråttor i Irak!

Krigsspel har gjorts förr, men hardcore fabelkrigsspel är något helt nytt.

;)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,117
Location
Ereb Altor
Nej, det är min uppfattning med, men jag vill dubbelkolla med er här först.

Så här står det. Kan jag använda, eller inte? Vill ju inte bli stämd av amerikanska armén... :)


This work is in the public domain in the United States because it is a work prepared by an officer or employee of the United States Government as part of that person’s official duties under the terms of Title 17, Chapter 1, Section 105 of the US Code. See Copyright.

Note
: This only applies to original works of the Federal Government and not to the work of any individual U.S. state, territory, commonwealth, county, municipality, or any other subdivision. This template also does not apply to postage stamp designs published by the United States Postal Service since 1978. (See 206.02(b) of Compendium II: Copyright Office Practices). It also does not apply to certain US coins; see The US Mint Terms of Use
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,182
Efter en snabb sökning på nätet så ser det ut att kunna vara lite krångligare än det först verkar.
Först och främst så kan man konstatera att ett givet verk kan ha olika status i olika länder angående om det är upphovsrättsligt skyddat eller inte. Det händer inte så ofta nuförtiden som det gjorde förr, men det kan inträffa.

Den delen av amerikansk lag som säger att verk som skapats av federala myndigheter/tjänstemän är i public domain gäller bara i USA. I andra länder gäller andra lagar.

Så det är fullt möjligt att här i Sverige, enligt svensk lag, så ägs upphovsrätten till bilden i fråga av amerikanska staten, medan i USA, enligt amerikansk lag, så är den public domain, och därmed inte upphovsrättsligt skyddad alls.

Om amerikanska armen sedan faktiskt skulle stämma dig för att du använder dig av bilden är en annan fråga som jag inte vet svaret på. (Jag misstänker att de inte skulle bry särskilt mycket, men det är bara en gissning.)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,117
Location
Ereb Altor
Efter att ha läst på en del om Public Domain och svenska förutsättningar känner jag mig helt säker på att det är fritt fram att använda bilderna hur som helst. Det enda undantaget jag har hittat gäller reklam (men exakt hur vet jag inte, och det är inte heller relevant) och att upphovsmannen, om någon sådan finns, måste återges i verket.
Måns said:
Ok, det finns lite mer restriktioner, men så länge man håller sig på rätt sida av våra lagar så ska det inte vara någon fara.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,296
Location
Örebro
Nu blev jag lite nyfiken på vad du menar med "mer restriktioner" och "håller sig på rätt sida av våra lagar". Har du lust att utveckla?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,117
Location
Ereb Altor
Robert Jonsson;n4125 said:
Nu blev jag lite nyfiken på vad du menar med "mer restriktioner" och "håller sig på rätt sida av våra lagar". Har du lust att utveckla?
Som jag förstod det är det inte svårare än att länder kan ha lagar om hur upphovsrättskyddat material får hanteras, typ att det inte får förvanskas eller användas med typ brottsligt uppsåt. Men så länge verken används inom ramen för lagen verkar det inte vara
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag vet att när vi ville använda material som var public domain i USA i ett svenskt projekt behövde vi ändå betala för rättigheter då det var nåt italienskt bolag som hade rättigheterna i europa. Det var dock ett reklamprojekt. Jag fick i alla fall uppfattningen från dåvarande reklamförbundets jurister att public domain inte gäller här, men de lät å andra sidan som att de svarar nej på allt och inte lade särskilt mycket energi på att svara på mina frågor.
Måns said:
Jo, som jag skrev ovan: "Det enda undantaget jag har hittat gäller reklam (men exakt hur vet jag inte, och det är inte heller relevant)"

:)
Troberg said:
Jurister talar gärna om vad man inte får göra, men de är väldigt rädda för att säga vad man får göra...
 
Top