Christoffer;n176848 said:Problemet med detta är att den stora grejen är ju att sätta stake kring vad som verkligen står på spel. Att också ha det tydligt uttalat gör att den som vinner berättarmakten också vet exakt vart friheter finns och vart de inte finns. Vad som står på spel ska så långt det bara går handla om karaktärerna och deras issues.
Klassiska exemplet: Slutet på första stjärnornas krig-rullen. Vad som står på spel är inte om dödsstjärnan sprängs eller ej utan om Luke vågar förlita sig på kraften eller ej. När konflikten är vunnen och vi vet att jag som Luke vann konflikten, förlitade mig på kraften till fullo så är det helt upp till dig som vann berättarmakten att avgöra dödsstjärnans öde och saker runt omkring.
Christoffer;n176852 said:Ett annat sätt att se på detta är som en sätt att kommunicera kring vad vi i spelgruppen uppskattar att se i spel, helt enkelt att fördjupa det som jag som individ gillar med att synliggöra vad övriga kring spelbordet peppar igång kring.
Jag har aldrig sett det funka på det sättet. Det behövs inga pluppar för detta; det är nästan alltid tydligt när folk gillar vad man säger. Om det finns behov av att kommunicera vad vi vill se i spel så måste det finnas mycket bättre verktyg att tillgå.Christoffer;n176852 said:Ett annat sätt att se på detta är som en sätt att kommunicera kring vad vi i spelgruppen uppskattar att se i spel, helt enkelt att fördjupa det som jag som individ gillar med att synliggöra vad övriga kring spelbordet peppar igång kring.
RasmusL;n177452 said:Men stejxen syns ju inte och är väldigt sällan uttalade i film? Jag _är_ ju en sucker för play after play så kanske är aningen partisk men jag ser inget fel i att varje spelare skapar en egn bild som vi sedan kan jämföra och sammanföra senare. Då bibehålls stringensen i filmiskheten och tolkningen blir upp till åskådaren.
Genesis;n177486 said:Jag har aldrig sett det funka på det sättet. Det behövs inga pluppar för detta; det är nästan alltid tydligt när folk gillar vad man säger. Om det finns behov av att kommunicera vad vi vill se i spel så måste det finnas mycket bättre verktyg att tillgå.