Nekromanti Psykotropi, hemmasnickrat inkl dissipationstabell

Nirbulas

Veteran
Joined
8 May 2011
Messages
148
Jag gillar att psykotropins situationsmodifikationer är beroende av personligheten hos den som alstrar kraften, det är coolt. Stridsinriktade psykotroper som lättare drar kraft då de är uppspelta verkar bli väldigt mäktiga krigarmagiker och lugna psykotroper blir ju bättre på ceremonier i de flesta fall. Kanske kan behöva testas i spel för att se så att krigarmagikern ifråga inte spöar upp allt med lätthet med sin magi, å andra sidan måste ju inte allt vara balanserat.
I eon 3 gick det inte att skapa psykotropiska kongelat "i den fysiska världen" och jag vet inte om det har ändrats till fyran, men det är en bra beskrivning av kongelatet ändå och jag kan tänka mig att slänga in lite psykotropiska kongelat till psykotropen som springer omkring i en solokampanj jag kör.
 

fabianlund

Veteran
Joined
24 Feb 2007
Messages
158
Ja situationsmodifikationerna var sjukt kluriga, det är svårt att strömlinjeforma dem då det beror så mycket på hur personen är. Och ja, kanske behöver det stridstestas.
Konsulaten hade jag faktiskt inte koll på.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
De riktlinjer som vi använt för de andra aspekternas situationsmodifikationer är ungefär så här:
  • Först, bestäm hur variabel/instabil aspekten är när det kommer till tillgänglighet, dvs i vilken grad det är svårt att få tag på aspekten på olika ställen på Mundana. Ett exempel är kronotropi som är konstant på hela Mundana (även om det säkert finns några få anomalier). På motsatt sätt är pyrotropi väldigt variabel och återfinns i väldigt olika mängd över Mundana. Detta avgör om aspekten har situationsmodifikationer på max +1T6, +2T6 eller +4T6.
  • Det andra är att man försöker matcha dessa situationsmodifikationer mot hur man tänker sig högmagiska och lågmagiska platser, dvs en plats som man tänker sig är högmagisk ska konstant kännas som en situationsmodifikation på +1T6.
  • Det sista är balans och då främst i relation till de aspekter som ligger nära (transformeringsvägen). Ett exempel där är pyrotropi och termotropi som båda ligger väldigt nära varandra (+2) vilket då behöver innebära att situationsmodifikationerna för dessa aspekter måste ligga ganska nära varandra.
 

fabianlund

Veteran
Joined
24 Feb 2007
Messages
158
Kaigon;n171069 said:
De riktlinjer som vi använt för de andra aspekternas situationsmodifikationer är ungefär så här:
  • Först, bestäm hur variabel/instabil aspekten är när det kommer till tillgänglighet, dvs i vilken grad det är svårt att få tag på aspekten på olika ställen på Mundana. Ett exempel är kronotropi som är konstant på hela Mundana (även om det säkert finns några få anomalier). På motsatt sätt är pyrotropi väldigt variabel och återfinns i väldigt olika mängd över Mundana. Detta avgör om aspekten har situationsmodifikationer på max +1T6, +2T6 eller +4T6.
Så, om en situations är vanlig = +1T6, är den väldigt ovanlig, +4T6? Har jag förstått det hela rätt då?
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Kanske lättast att ta exempel från magiintroduktionen:
+1T6, en typiskt högmagisk plats
Biotropi: En sprudlande skog (Sjungande trädgården), en folkfest, en födsel, eller en hjord av boskap.
Kosmotropi: Nära polcirkeln i mitten av december eller januari, eller befinner sig bredvid en celestial.
Nekrotropi: Omgärdad av sjukdom eller nyligen offrade individer.
Pyrotropi: Eldstad i närheten, nära ett större bål.

Man kan alltså konstatera om det rör sig om särskilda situationer som knyter an till aspekten men som i sig själva inte är övernaturliga. Att som rollperson skapa denna situationsmodifikation kräver åtminstone lite jobb. Kosmotropin är ju lite speciell men har istället balanseras upp den bonus som fås av lågt Välmående.

+4T6, en extremt högmagisk plats
Biotropi: Finns ej.
Kosmotropi: I intighetens centrum.
Nekrotropi: En massiv slakt av liv på över tusen individer, där kropparna har varit intakta, har skett i samma scen.
Pyrotropi: I mitten av en stad i inferno.

Här ser vi att Biotropi är en sådan aspekt som inte anses så variabel eller instabil utan finns i relativt lika hög dos överallt på Mundana. Kosmotropi har en liknande situation då aspekten inte egentligen hör hemma på Mundana så här ges istället en poetisk beskrivning av situationen (man skulle kunna göra detsamma för biotropi).
För Nekrotropi och Pyrotropi ser vi däremot att det rör sig om extrema situationer som innefattar stora områden och dessutom är väldigt destruktiva.
 

fabianlund

Veteran
Joined
24 Feb 2007
Messages
158
Intressant! Tack för feedbacken. Jag skall omarbeta modifikationerna lite och på så vis blir aspekten också mer balanserad. För at komma ifrån vad Nibulas talade om. För det känns som något som snabbt och lätt skulle misstolkas.
 

Röde Baron

Veteran
Joined
29 Jun 2010
Messages
34
Jag har en gammal version av Word och för mig blir dokumentet 182 sidor med en mening på varje sida... Vill gärna läsa det så om du har möjlighet att spara det utan "extra lull lull" ex i rtf hade jag varit tacksam!
 

fabianlund

Veteran
Joined
24 Feb 2007
Messages
158
Jag har sneglat lite på schamanismen men inte skapat något därav än, mest pga tidsbrist.
 

fabianlund

Veteran
Joined
24 Feb 2007
Messages
158
Tack! Ja. Jag är helt klart nöjd. Det finns fortfarande möjlighet till variation och påverkbarhet men kräver lite ansträngning.
 
Top