Nekromanti PsykosPoäng

Darth Apoc

Veteran
Joined
29 May 2000
Messages
132
Location
Göteborg
Min grupp(med mig inkluderad) anser att man får alltför lätt psykospoäng i strid...
Det som är lite löjligt är att om inte spelledaren har en 'killcount' på en typ elitsoldat som varit i krig så får han lika lätt psykos som en t.ex. tekniker som ahr typ 0 i stridsvana...
Detta fann vi absurt och mitt förslag(som jag använder) är att om du dräper en kille så ska man slå mot stridsvana (svårigheten är något som SL får komma på beroende på omständigheterna...) Är detta ett bra sätt...
om inte vad är bättre? att låta det vara??? fördubblingsregeln anser jag inte vara tillfredställande p.g.a. resonemanget ovan. tacksam för svar

//Gunnar

Watashi aku ryuujin desu
 

Jools

Veteran
Joined
29 May 2000
Messages
136
Location
Halmstad, Sverige
Jag tycker personligen att 'avtrubbnings' systemet funkar bra... det blir mycket kryss ibörjan men sen får man knappt några alls =), jag menar 1,2,4,8,16,32 osv. Jo visst det kanske att det svider efter 4 'kills' men det är väl ganska naturligt. Du går ju inte ut på gatan och skjuter folk utan att det affekterar dig...
'Mina' rp har varsin 'killcount' och det funkar väldigt bra, förutom att de blir mer och mer våldsamma ju längre de haft karaktären =)

If ignorance is bliss, why do we seek knowledge?
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Jag instämmer med Jools. Avtrubbningssystemet tycker jag alldeles utmärkt ser till att man kan ha mördarmaskiner. I vilket fall tycker jag att mördarmaskiner/elitsoldater/dylikt ändå ska ha en kasse psykospoäng, de lär inte vara mentalt friska någon av dem.

/RipperDoc - älskar psykosreglerna

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Darth Apoc

Veteran
Joined
29 May 2000
Messages
132
Location
Göteborg
klart men jag menar att om en kille börjar spela som en 45 årig krigsveteran och en annan som tekniker på 28 bast..
18 i stridsvana kontra 5...
ingen koll på antalet dödade innan...
och bägge skjuter lika många...
blir det inte lite skevt då?
eller ska man hitta på en killcount...
jag vet inte om det är så hälsosamt att hålla koll på antalet dödade... (Vi provade det en gång och vi började bråka om vem som dödat mest) det ger en för stor våldsproportion av N2 och jag försöker undvika detta
klart det kanske funkar på vissa ställen

//Gunnar

Watashi aku ryuujin desu
 

Jools

Veteran
Joined
29 May 2000
Messages
136
Location
Halmstad, Sverige
Brukar faktiskt köra med att rollpersoner med 'icke våldsamma' yrkesperioder/händelser bakom sig får några extra kryss i början, runt 1t6+2 för dödandet osv...
Detta för att inte RP ska bli oense när kryssen börjar ramla in: 'varför får min elitkommandosoldat lika många tärningar som hans tekniker'...

If ignorance is bliss, why do we seek knowledge?
 

Darth Apoc

Veteran
Joined
29 May 2000
Messages
132
Location
Göteborg
poäng där...
Ska kolla annars inför jag nog det..
en 'första-gången regel' hmmm bra idé...
har dock inte sett den...

//Gunnar

Watashi aku ryuujin desu
 

Jools

Veteran
Joined
29 May 2000
Messages
136
Location
Halmstad, Sverige
"har dock inte sett den..." kan bero på att den är 'hemmagjord', den kom till efter att alla RP körde företagsmän eller vilka det nu är som kan få snuskigt mycket 'deg' från början. Dessa gjorde de sedan om till riktiga dödsmaskiner fullproppade med chip och cybertech... de fick därför 1t6+2 vid dödande och även genom hela avtrubnings proceduren... de är till skillnad från soldater inte psykiskt 'tränade' att döda, (enligt mig)

If ignorance is bliss, why do we seek knowledge?
 

Joham

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
92
Location
Boden
Är det inte mer realistiskt om en Legosoldat får några extra kryss och kills från start?

Joham -Håller inte reda på antalet frags hans spelare tar på sig
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
näe!

om man kollar lite på vad som händer om man ställer upp hundratalet människor på en linje och ger en liten, men dödlig, pistol till en helt vanlig människa som han ska ha ihjäl allihopa med sååå.. kommer han att klara av att avrätta allihop utan att få någon nämnvärd psykosvårighet (vi hotar honom till livet, om han inte har ihjäl allihopa så dör han och resten av jordens befolkning).. (1,2,4,8,16,32,64.. 1+2+4+8+16+32+64=64+63=127 (om ni läst på upphöjt i tabellen så vet ni att 2^x-1+2^x=(2*2^x)-1)
han kommer altså att kunna ha ihjäl 127 människor innan han får slå sin sjätte psykostärning. säg att han får i snitt 3.75 på alla tärningar. det skulle ge honom 6*3.75=22.5 psykoskryss. 22.5/6=3.75... nästan fyra kolumner som trunkeras neråt och ger bara tre tärningar på psykosslaget. det klarar den genomsnittlige rollpersonen.

alltså. min lilla xi chen (egentligen then zu meng) skulle altså, trotts att han är millitant vegetarian och bara dödat en endaste liten gång (fast, han vet inte om att han också dödat en polis) innan (jag har faktiskt spelat han sedan vi började med neotech /images/icons/cool.gif) ganska lätt kunna ha ihjäl 127 människor.

eller.. det kanske är normalt. det är det nog. nu ska jag ut och döda /images/icons/smile.gif så får vi la se.

just det ja, till alla små soldater som tror att de inte skulle få några psykoskryss:
gubbarna i vietnam fick fett med psykos. de kunde inte återgå till det normala samhället. i stället bildade de nån liten motorcykelförening (hells angels?) och struntade i USA's regler.
gubbarna i första och andra världskriget blev också rätt manglade. någon som hört talas om granatchock?

dessutom.. så kan en liten tekniker vara grovt mycket mer nere än en veteran. blä!

en grej till... om man blivit uppfostrad att döda folk genom att tortera ihjäl dem med rivjärn sedan man var två år gammal av nån elak gubbe så kommer man nog inte att få några som hellst psykospoäng alls. om man ger en liten unge en pistol (som man siktar åt ungen) direkt efter att ungen precis har lärt sig att greppa avancerade saker (typ muggar) och låter ungen ha ihjäl en liten människa så kommer inte ungen att förstå innebörden av sitt handlande. om man fortsätter och uppfostrar barnet så (med jämna mellanrum låter man ungen ha ihjäl en människa) kommer barnet att kunna döda folk hur mycket som hellst när det blir vuxet.
det kallas indoktrinering.. /images/icons/smile.gif

Smaffy är jag. blä.
 

Yaqobo

Veteran
Joined
27 Nov 2000
Messages
19
Location
Göteborg
En soldat är tränad att strida, inte att döda.
Om en av mina RP kör som militär några perioder brukar jag beroende på händelser ge dom "kills"(bara för att man är soldat, måste man ju inte ha krigat), om det dessutom är sent i karriären låter jag dem börja med några psykoskryss.
Sedan gäller fördubblingseffekten.
Jag anser att man får psykospoäng därför att ens RP gör saker han inte vill, som han sedan ångrar osv, psykospoängen symboliserar att RP:n har pyskiska problem som tynger honom, och som kan bli problem i pressade situationer.
Detta är skälet till att det är lättare att döda i självförsvar, man vet att man var tvungen, att det var han eller en själv.
 

Scorpion

Veteran
Joined
26 Jul 2000
Messages
161
Location
Stockholm
En enkel regel: En som har varit yrket soldat får börja med lika många 'kills' som han får yrkesenheter. Samma sak gäller för officerare.

Punkt slut.

Jag gör definitivt med avtrubningsregeln.

MVH
 
Last edited by a moderator:

Scorpion

Veteran
Joined
26 Jul 2000
Messages
161
Location
Stockholm
Granatchaock= en vanlig typ av krigsskada. Extremt vanligt i första världskriget. Speciellt i skyttegravarna mellan Frankrike och tyskland. Granatchock får man om man, under en länre tid är med om ett jävla skjutande och ser när ens kamrater dör runt omkring en.

Om du ser filmen "soldier" så får du se hur det går om man uppfostrar att döda redan från födseln.

Om du ser "Rädda menige Ryan" så för du ser hur det går om man INTE är uppvuxen med att döda och när en tekniker får dra ut i krig.

MVH
 
Last edited by a moderator:

Devastator

Veteran
Joined
21 Aug 2000
Messages
122
Location
Linköping, Sverige
Hooooly shit!
Det betyder att man dödar 30-50 personer under sina 4 år som yrkessoldat. Needless to say, ligger inte landet i krig så får man sitta länge på hispan om man beter sig så :)
Dessutom tror jag inte att en misslyckad soldat lyckas få ihjäl 30 fiender utan att själv köpa det... Om det inte var ett tursamt vådaskott med kryssningsmissil.
Jag skulle snarare säga att om man får händelser som ger stridsvana, så har man varit i en stridssituation, inte annars. Har man inte varit i strid har man inte fått några kills. Egentligen är det bara händelse två på soldattabellen, blodiga strider, som förmodligen ger kills, och där är psykosen redan inkluderad.

Devastator

General, sir... I have no division!
-General Pickett, Gettysburg
 

Zaiber

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
100
Location
Boden, Sverige
I min spelgrupp så har vi tagit till oss ett buffertsystem baserat på hur hög ens stridsvana är. Låt mig ge ett exempel

Framför oss har vi soldaten Erik. Erik är en hård soldat och har varit med i båda det ena och det andra kriget som får vietnam att likna ett skogsexkursion. Erik har följande en stridsvana på 13.

I sitt första äventyr så skjuter han ihjäl 4 st brottslingar. I självförsvar såklart, de började. Han får alltså. 1,1,1 psykoskryss. Se reglerna för avtrubbning. För varje person man dödar så måste man sedan döda dubbelt så många för att få ett nytt psykoskryss. Alltså 1,2,4,8,16,32,64 osv. Mitt förslag är dock att lägga in en gräns. Får man lite högre upp inte ett nytt psykoskryss fören man har dödat 128 människor till så måste man redan vara ett ospelbart psykfall.

Men för att återgå till saken. Erik har nu fått 3 psykoskryss. 13-3=10, földaktigen kan han skaffa 10 psykoskryss till innan man måste börja radda upp kryssen på rollformuläret.

Zaiber - Religion är coolt.
 

BOTJER

Veteran
Joined
20 Jun 2000
Messages
40
att ha en killcount på sitt formulär skriver nörd i pannan på spelaren enligt min mening. Jag tror det var en Andy McNab som skrev att att en riktig soldat inte håller reda på hur många hand dödat(obs ej rent citat).

har du en veteran slå istället fram psykospoäng, frågan är om det ska bero på framgångsslagen, jag menar en soldat kan ju ha dödat hundratals för att sen kalla en general för getknullare och då blir ju hans karriär rättså misslyckad. jag har inte N2 och vet inte hur det funkar där. skippa killcounten på pappret, ta istället bara och slå fram psykospoäng, gör det kanske inte så kul att vara soldat längre.

jag kan bara tänka mig att en kille med lite psykiska problem sitter och ristar in streck i bössan för varje kill.

granat chock eller post traumatiskt stress syndrom som det hette i vietnam, är när nervsystemet inte pallar mer.

hells angels bildades efter andravärldskriget av flygare. Det har ändrats rätt så ordentligt sen dess.

och som någon sade tidigare en veteran som varit med i tre-fyra säsonger i krig "is a very sick little puppy*.
 

Scorpion

Veteran
Joined
26 Jul 2000
Messages
161
Location
Stockholm
Men kan jämna ut det med att säg att soldaten blir mer tränad för att döda, människans hjärna har en otrolig förmåga att anpassa sig. Hör man nån som säger: Skjut allt som rör sig, ta inga fångar..." så gör man efter fyra år som den rösten säger. Man kan altså säga att en soldat som har varit duktig på träningen men aldrig varit i riktig strid ändå kan döda utan störr problem, för han har hört under fyra år att det inte är något fel med det....
Man blir alltså lite hjärntvättad av armén....

MVH
 
Last edited by a moderator:

Scorpion

Veteran
Joined
26 Jul 2000
Messages
161
Location
Stockholm
Om du inte har N2 vet du förmodligen inte vad du snackar om. Spelaren kan behöva hålla koll på antalet döda, karaktären därimot, har (förmodligen) ingen aning om hur många han dödat....

MVH
 
Last edited by a moderator:
Top