Nekromanti Psykoskryss vid RP generation.

Odde

Veteran
Joined
20 Jun 2000
Messages
13
Jag och mina spelare har ett problem med alla psykoskryss som man drar på sig under genereringen av nya RP:s. Det gäller främst de som kommer vid installation av cybertech men även alla de händelser som man råkar ut för. Alla spelare är mer eller mindre psykotiska då de möter spelvärlden. Som systemet är nu verkar det som att man utgår ifrån att all cybernetik installeras precis efter sista sysselsättningsperioden. Bör man inte kunna dra av vissa av dessa psykoskryssdå RP:na kan genomgå t ex terapi eller bara låta saken bero under ett par år?

Några bra lösningar där ute i landet?

En annan fråga rörande samma ämne. Avtrubbning, borde inte RP:s med sysselsättningsperioder som t ex soldater, torpeder eller solos redan ha en del avtrubbning (mindre psykoskryss vid dödande) från "början"?

Tacksam för svar och funderingar!

/Odde, malen i malörten.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Jag gjorde en RP som var en renodlad ghetto...person. Spellederan använde sitt sunda förnuft så jag fick börja med ett antal kills (är jag ensam om att föra "killcount"?) bara för att jag var galen /images/icons/smile.gif

Använd bara ditt sunda förnuft, är man en skitdålig lönnmördare som med nöd och näppe får fortsätta med den sysselsättningen kanske man får Ob1T6-3 kills att börja med - är man däremot erfaren och jättebäst så får man eventuellt kanske möjligtvis börja med cirka Ob1T6+3 istället...

*jättelycklig över att slippa psykoskryss på denne tidigare nämnda karaktär* Spelledaren sa att jag gör så jävla sjuka saker och är för dum för att få psykoskryss - det vill säga han klassar RPn som en sinnessjuk jävel och man behöver helt enkelt inte ge honom mer psykos (ingen skillnad) /images/icons/laugh.gif

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red>, [color:green]kik ass</font color=green>.
 

Mr spelledare

Veteran
Joined
15 Jun 2000
Messages
82
Location
Ängelholm
Jag har gjort så att jag inte låter mina spelare inhandla cybertech innan spelet startar. Detta för att inte spelare med pengar ska "boosta" upp sig med massor av cybertech. Det blir också roligare på detta sätt eftersom man kan änvända cybertech som belöning eller liknande i äventyren.

MVH "Gud"
 

Odde

Veteran
Joined
20 Jun 2000
Messages
13
MEn om en spelare har jobbat låt oss säga 10 år som soldat, är det inte ganska givet att han då har viss cybernetik? Samma sak då det gäller poliser. (Läse precis i Avalanche att ALLA poliser har cybertech).

Under tiden vi ej löst detta problem går mina spelare runt som en psykos waiting to happen. :)
 

Mr spelledare

Veteran
Joined
15 Jun 2000
Messages
82
Location
Ängelholm
Med tanke på detta kan man ju alltid låta spelaren ha lite cybertech som passar bara det inte blir för mycket. Dock kan man även säga nej där också dvs inte låta spelare ha cybertech och helt enkelt säga att hans rollperson har klarat sig bra utan cybertech.

MVH "Gud"
 

Mmm

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
623
Location
Månen
(är jag ensam om att föra "killcount"?)

Närå! Jag tycker det är väldigt roligt att föra någonslags historia över vad ens rollperson råkar utför, inkl vilka han tagit kål på. Något som också är roligt att föra statistik över är något som jag kallat för Löpskada. Det är alltså en klumpsiffra för alla typer av skador som jag lägger till på hela tiden. På så sätt kan man se hur mycket stryk ens rollperson råkat utför under äventyren, med lite räkning kan man sedan räkna ut ens dödslag om man fick alltihop på en gång =) Man kan också använda Löpskada som grund till att bestämma hur mycket ärr en RP har (då kan man göra en sådan där 'snyggast ärr' tävling som Mel Gibson och Rene Russo har i Dödligt Vapen 4), om RPn har permanenta sviter av skador och annat kul.

//Mmm
-Allt brunt är inte choklad
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Cybertech som är upp till 10 år gammal, inte så skoj precis. Slitet, glapp, strömslukande (drar fetmycket kraft från batterier, se exempelvis moderna telefoner, laptops, md osv jämfört med lite äldre). Omoderna funktioner och standarder (har du en seriel mus? USB skall det ju vara nu.) Men bortsett från det så håller jag med dig.


Snow
Dead, but still walking around
 

Odde

Veteran
Joined
20 Jun 2000
Messages
13
Hey, good point!

Man kanske skall vara lite taskig och inte låta spelarna få tillgång till cybertech med motivation om tidigare sysselsättningar, den kanske inte ens fanns 2045. Bra tack, med mindra cybertech så löser sig problemet mer eller mindre automatiskt.


Kvarstår gör problemet med alla psykkryss från olika händelser. Men detta borde väl anpassats av NeoGames då dessa händelser endast kan inträffa under ljust gammla sysselsättningar.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Mitt förslag:
Psykoskryss från cybertech skall betraktas som resterna av det man fick när man upplevde det. Alltså det antalet man har kvar efter terapi och allt..
Cybertech har någon aldrig velat köpa innan karaktären är klar...

/RD

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 
Top