Nekromanti Psykosframkallande stridsmedel?

seinet

Swashbuckler
Jag tänkte tidigare ikväll på något som skulle vara helt förfärligt i exempelvis krig, nämligen det jag nämner i rubrikraden: Psykosframkallande stridsmedel.
Jag antar att de flesta har sett filmen Batman Begins och hur skurken där lyckas ta fram en gas som framkallar hallucinationer hos de som utsätts för gasen. Om man vill använda något liknande i Neotech, hur skall man då beskriva det både storymässigt och regelmässigt.

Storymässigt kan det vara att det utvecklades som ett led i stridsmakternas satsning på icke-dödande stridsmedel med hjälp av läkemedelindustrins psykofarmika-forskning för att snabbare framkalla skräckkänslor hos offren och därmed paralysera fienderna (dock kan vissa bieffekter vara hjärtattack från skräckchocken eller självmord då offret inte står ut med hemskheterna).

Kan det vara några långvariga effekter av detta hypotetiska stridsmedel och hur nytt är det i neotechs värld?

Jag vill inte själv gå in på några regler då det var år sedan jag hade neotech-boken öppen ens och ännu längre sedan jag spelade neotech (och neotech var det senaste rollspel jag spelade).

/Seinet Wintermute - Sitter och lyssnar på Brighter Than A Thousand Suns från Maidens senaste platta, skön låt!

nordan

Swordsman
Verkan och efterverkan

Jag skulle kunna tänka mig att effekten går mellan en mild effekt vid liten exponering och en mycket hög effekt vid stor exponering, men att det ändå finns ett tak för hur mycket du påverkas vid ett tillfälle. Detta för att det bara kan finnas en viss mängd av ämnet (hormonet? gasen? viruset?) i kroppen och framförallt hjärnan samtidigt. Dödlig överdosering borde inte vara möjligt om vapnet skapats för att vara icke-dödligt... om forskarna nu lyckats skapa det de var ute efter förstås.

En rolig effekt vore om man efter flertalet exponeringar byggde upp en resistens mot vapnet, och samtidigt löpte viss risk att få permanenta biverkningar.
Säg att vapnets "verkan" går mellan 1 och 10 på en skala där 1 är en viss förvrängning av sinnesintryck och 10 är totalt förlorad kontakt med omvärlden där man befinner sig i någon sorts mardrömshallucination. Då kan man tänka sig att någon vid sin första exponering av en ordentlig "dos" kan nå upp till de högre skalorna (8-10?) men efteråt inte ha några biverkningar. Har man varit med om vapnet ett antal gånger kanske samma dos bara ger effekter av 5-7 någonting på skalan, men det finns en viss risk att man får permanenta biverkningar på nivå 1. Är man en riktig veteran kan dosen bara ge 3-4 eller liknande, med risk för biverkningar på nivå 2 eller 3. Osv.

Tänkbar regelformel om man vill använda min ett-till-tio-skala

Fastställ hur stark dosen är, svagast dos 1, starkast 10.
Dra bort styrkan av offrets tidigare kvarvarande effekt från dosen.
Kvarvarande dos är lika med effekten som drabbar offret.

Exempel:
John har blivit utsatt för vapnet under flera tillfällen och har en permanent effekt (PE)på 2, vilket innebär att hans sinnesintryck ofta förvrängs. Det handlar dock inte om hallucinationer utan bara om förstärkning, bortfall och kaotisk förvrängning (ljud blir konstiga, till exempel omväxlande knarriga, pipiga, dova, etc.)
John utsätts under något äventyr för en dos av vapnet (Dos 6). Då drabbas han av effekt 4 (dos 6 - Johns PE 2) vilket innebär att hans sinnesintryck blir ganska svåra att tyda och att han då och då inbillar sig ta emot synintryck som egentligen är fragment ur hans undermedvetna.
Johns kollega Max som inte har utsatts för vapnet tidigare drabbas omodifierat av dosen, alltså effekt 6. Detta innebär att han måste anstränga sig ganska ordentligt för att skapa sig en verklighetsbild och att han ständigt plågas av mardrömsliknande hallucinationer.

Regler för hur de permanenta effekterna uppstår återstår att klura på... sen har jag inte heller tillgång till neotechs system, man kan säkert hitta stöd i regler för droger och beroenden samt psykoskapitlet.

/Nordan, inspirerad.