Nekromanti Psykopater och seriemördare

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Tjoflöjt! Nu var det ju ett jävla tag sedan jag egentligen postade häromkring, så jag kommer med en enkel fråga: När det kommer till att porträttera seriemördande psykfall i Eon, i stil med
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ed_Gein
Hur mycket fokus skulle ni lägga på att göra det "övernaturligt"? Liksom, låta killen även ha lite nekromanti-kunskaper, dyrka Dibuk och få kraft därifrån etc.

Om vi tar exemplet Ed Gein. Killen hade själv gjort en skål utav en människoskalle, hade skallar upphängda på sina sängposter, samlade avskurna vulvor från ruttnande lik i en skolåda och höll på att sy sig en dräkt av döda kvinnors skinn.
Det är ju, om man tänker lite, precis så man (jag) vill ha en riktigt rubbad nekromantiker. Men är det nödvändigt? Är han inte obehaglig och skräckinjagande nog UTAN magi?

TL;DR: Ska seriemördare ha magi i Eon, eller behövs inte det?
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Varför begränsar du frågan till endast eon?

Och jag röstar på NEJ, de ska inte behöva magi, jag anser som spelledare att det är svårare att göra någon krypa under skinnet läskig om saker kan skyllas på magi.

TL;DR stalkers är läskigare när de inte förföljer på distans genom någon kristall kula.
 

Hrimfar

Veteran
Joined
23 Aug 2010
Messages
124
Location
Skåneland
Jag tycker inte att onda mördare och psykopater ska ha tillgång till magi à la magiker, magiker är ofta inte speciellt mystiska och läskiga i fantasyrollspel.

En person som tankarna dock dväljs vid är Padan Fain i Wheel of Time, där har vi en riktig rugging. Inte direkt magikunnig, men något mystiskt är det. Annars går det ju att hitta trevliga ondingar à la Call of Cthulhus avlagda spelarkaraktärer, de har sett så mycket onaturligt, vedervärdigt att de fått en skärva av detta i sig, en fruktansvärd spillra som driver dem till de allra omänskligaste handlingar...
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Ger man karaktären övernaturliga egenskaper så tar man bort mycket utav människan bakom.
Att en människa helt utav sig själv har möbler av människodelar och äter hjärna och dricker vin är imho bra mycket mörkare än om han utöver detta är dibuk/xinu/evil-troende och nekromantiker.



/Poseur
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Oh Padan Fain är så sjukt jävla läskig faktiskt.
Har starka idéer på att ha med en liknande kille i min nuvarande kampanj.




/Poseur ger tummen upp för Fain
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Danke för svaren, och medhåll finns.
Poseur said:
Ger man karaktären övernaturliga egenskaper så tar man bort mycket utav människan bakom.
Att en människa helt utav sig själv har möbler av människodelar och äter hjärna och dricker vin är imho bra mycket mörkare än om han utöver detta är dibuk/xinu/evil-troende och nekromantiker.
Fast, det är ju inget fel med att vara Dibuk-troende. Det är ju faktiskt ganska okej och roligt att spela på. Det som inte bör hända är att guden ger honom massa förmågor och skit. Däremot om han skriker ut svamlande böner till huvudet han hängt upp på väggen i tron att Dibuk lyssnar på honom genom det... Det ser jag inget fel med.

Förutom att det är ganska psykat, då, men det är poängen. :gremlaugh:
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Ja precis, galenskap är ju bara galenskap så länge som det inte är sanning.
Så vara troende helt okej, få saker och förmågor pga det är det inte okej.


/Poseur
 

Hrimfar

Veteran
Joined
23 Aug 2010
Messages
124
Location
Skåneland
Kraetyz said:
Danke för svaren, och medhåll finns.
Poseur said:
Ger man karaktären övernaturliga egenskaper så tar man bort mycket utav människan bakom.
Att en människa helt utav sig själv har möbler av människodelar och äter hjärna och dricker vin är imho bra mycket mörkare än om han utöver detta är dibuk/xinu/evil-troende och nekromantiker.
Fast, det är ju inget fel med att vara Dibuk-troende. Det är ju faktiskt ganska okej och roligt att spela på. Det som inte bör hända är att guden ger honom massa förmågor och skit. Däremot om han skriker ut svamlande böner till huvudet han hängt upp på väggen i tron att Dibuk lyssnar på honom genom det... Det ser jag inget fel med.

Förutom att det är ganska psykat, då, men det är poängen. :gremlaugh:
Men det är bra mycket läskigare om personen i fråga skriker ut böner till Aurias och Pelias och tror att dess två står bakom hans handlingar än någon "ond" gudom som Dibuk eller Xinu. Det är i alla fall den känslan jag får.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Hrimfar said:
Men det är bra mycket läskigare om personen i fråga skriker ut böner till Aurias och Pelias och tror att dess två står bakom hans handlingar än någon "ond" gudom som Dibuk eller Xinu. Det är i alla fall den känslan jag får.
... Mycket, mycket sant. Vanhelgande är nästan alltid roligare än helgande. Gawsh, jag börjar få ihop en väldigt rolig idé till en rubbad deckarhistoria med det mest störda slutet någonsin. När mina nuvarande spelare räddat världen (jag kanske avrättar deras karaktärer, som belöning) så ska jag börja leka mer med det här...
 

Fahnen_UBBT

Veteran
Joined
22 Nov 2006
Messages
171
Location
Linköping
Beror väl på vad du är ute efter och sedan hur man porträtterar det. Att magi och övernaturlighet skulle göra psykopaten mindre läskig eller ta bort människan bakom håller jag inte med om. Det är ju ändå seriemördarens handlingar och uppförande som skrämmer. Angående nekromantin så är poängen med den att ha en rubbad nekromantiker eller förstärka det rubbade?
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Fahnen said:
Angående nekromantin så är poängen med den att ha en rubbad nekromantiker eller förstärka det rubbade?
Hm, bra fråga. Det beror nog lite på, självklart, vad man är ute efter. Om jag har en nekromantiker i Eon, till exempel, så vill jag förmodligen att det ska finnas en bra, ÅTMINSTONE halvrubbad anledning att han vill leka med döda kroppar. Om jag däremot har en rubbad människa i allmänhet, så är nekromantin kanske mer ett sätt att förstärka att "helvete, den här killen är ett psykfall".

PROBLEMET med att förstärka hans psykiska skada genom nekromanti är för att... Magi tas inte seriöst nog. Tror jag. Om jag har en psykopat som mördar människor "bara för att" (även om han har en "anledning", egentligen), så tas det bort lite av det om det kan förklaras med "Ohlol han är nekromantiker". Det blir liksom lite larvigt, hur seriöst och mörkt det än är.

Så känner jag lite, i alla fall. Magin tar bort en del av människan, tror jag det var Poseur som sade. Kanske att jag har fel och bara underskattar hur starkt man kan porträttera magi.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Kraetyz said:
PROBLEMET med att förstärka hans psykiska skada genom nekromanti är för att... Magi tas inte seriöst nog. Tror jag. Om jag har en psykopat som mördar människor "bara för att" (även om han har en "anledning", egentligen), så tas det bort lite av det om det kan förklaras med "Ohlol han är nekromantiker". Det blir liksom lite larvigt, hur seriöst och mörkt det än är.
Jag tror du har rätt och jag tror att det ofta beror på att i filmer/böcker tenderar skurkar som kan (mörk) magi ofta definieras av just sina magiska färdigheter och ofta lämna mycket av övrig karaktär att önska. Det samma tenderar att hända i rollspel.

En nekromantikerskurk tenderar att bli just, nekromantikern och jag tror att det har mycket att göra med hur man porträtterar ondingen.
I Warhammer Fantasy Roleplay har jag en ärkeskurk som är just nekromantiker, men ingen i gruppen refererar till honom som "nekromantikern", just för att de inte lärde känna honom som en ond trollgubbe. Utan först lärde känna en småspeciell doktor som framstod som något rubbad. Han råkar kunna mörk magi, hade ett par skelett i garderoben (bokstavligen) vilket mina spelare lärde sig den hårda vägen senare, men det är inte det som definierar honom och det är inte magi han tar till som medel för att nå sina mål i första hand.

Så jag tror ofta att det handlar om inställning och bakgrund. Men det kan vara svårt att komma ifrån stereotyperna, speciellt med onda trollkarlar och det blir lätt "jasså, han var nekromantiker, då förstår vi ju varför han mördar och äter människohjärtan".
 

Fahnen_UBBT

Veteran
Joined
22 Nov 2006
Messages
171
Location
Linköping
Så känner jag lite, i alla fall. Magin tar bort en del av människan, tror jag det var Poseur som sade. Kanske att jag har fel och bara underskattar hur starkt man kan porträttera magi.
Jag kan inte se något rätt och fel. Det handlar ju om känsla och uppfattning. Dock tror jag nog du underskattar hur man kan använda magi. Som sagt, jag håller inte heller med om att magi tar bort människan. Allt blir vad man gör det till. Mer om min magisyn mot slutet.

PROBLEMET med att förstärka hans psykiska skada genom nekromanti är för att... Magi tas inte seriöst nog. Tror jag. Om jag har en psykopat som mördar människor "bara för att" (även om han har en "anledning", egentligen), så tas det bort lite av det om det kan förklaras med "Ohlol han är nekromantiker". Det blir liksom lite larvigt, hur seriöst och mörkt det än är.
Vem tar inte magi seriöst nog? Du och din grupp, invånarna i mundana eller båda? Eller hur menar du? :gremsmile:

Men angående "Ohlol"-ursäkten håller jag inte riktigt med, även om jag förstår den för jag har precis samma problem med alver. Men angående nekromanti, man är inte rubbad bara för man är nekromantiker. En nekromantiker kan vara hur sympatisk och mentalt frisk som helst. För mig handlar uppfattningen om nekromanti är rubbat eller ej, gott eller ont osv mer om kultur.

I en kultur där döda kroppar och det som är relaterat till dem såsom bårhus, begravningsplatser osv uppfattas som obehagliga (vår egen tex) är det ju oerhört märkligt att aktivt söka sig till sådana platser. Mina vänner blev stoppade av civilpoliser efter att ha gått på en kyrkogård när det var mörkt ute. Att jobba inom ett yrke som har med döda kroppar anses ju lite konstigt och jag tror rätt många tvivlar på obducenters mentala hälsa osv.
I gammaldags svensk folktro är döda som går igen (gengångare, gastar, mylingar etc) i regel något otrevligt och farligt. Det finns gott om historier om hur spökväsen sprider sjukdomar, olycka och död omkring sig. Av vad jag läst är det inte heller ovanligt att de som går igen påstås ha varit i förbund med någon ond makt (djävulen tex), varit elaka eller syndfulla i livet osv. Platser som var scen för spökerier ville ju hederligt folk hålla sig ifrån.
I kulturer med sådana synsätt så spelar det ju ingen roll hur man är som person, söker man sig till de döda och deras sfär är ju något fel med ens mentala hälsa. Där kan "ohlol-nekromantiker"-ursäkten uppstå eftersom en nekromantiker automatiskt är mentalt rubbad men jag tror nog att om man vill kan man använda nekromantiaspekten som förstärkare av mentalrubbning. Jag har tyvärr ingen direkt svar på hur men en idé är att omgivningen tänker lite såhär: "Inte någon med att någon Ed Gein:ar, personen i fråga pysslar med farlig dödsmagi! En sådan person är ju sinnessjuk även bland sinnessjuka!" med påföljande reaktioner som involverar skräck, panik, äckel osv.

Sedan kan man vända på steken massor. I någon kultur de döda är myspysiga och man är konstig om man är rädd för dem. Nekromantiker är dock värda förakt för de skändar de döda. I en annan är det inget konstigt att ha kläder och prydnader av människodelar utan tvärtom. I en tredje är Ed Gein idealet. Etc, etc. I min kampanjvärld skulle nog nekromanti kunna förstärka rubbningen beroende på vad omgivningen tycker och tänker.

Så var det det här med synen på magi, (som är ganska ot).

Magi är både ovanlig och vanligt i min kampanjvärld. Under 8-9 års spelande har endast tre rollpersoner varit magiker vad jag kan minnas. Lättsam, slentrianmässig magi förekommer typ inte utan magi är nästan uteslutande episk, uråldrig och storslagen. Jag använder oftast magi för att förstärka en varelses eller ett föremåls makt och styrka. Magi har hittills mesta dels används av gudar, demoner, skuggfolk och andra mäktiga väsen. Kan endast komma på en vanlig dödlig slp som använt magi så rollpersonerna kunnat se det och det var inte ens i ordinarie kampanjvärld. Magi är något skrämmande och sinistert, speciellt i gemene mans ögon Dock spelar vi en episk kampanj så därför är magi ändå ganska vanlig. Jag har inte läst eons magiregler speciellt noga och kan dem bara hjälpligt. Samma sak med magiteori osv. Jag vet inte ens om den magi som förekommer går ihop med reglerna. Därtill innehåller den motsägelser och jag kan faktiskt inte redogöra exakt hur den funkar. Magi funkar för jag vill och för den fyller ett syfte, en ganska torftig magisyn ärligt talat.

Så var det den mer vanliga magin. Jag behandlar samspelet mellan gudar och medlemmar i deras kultur som någon slags magi. När någon ber, offrar, har cermonier till sin guds ära eller liknande skickas magisk kraft av något slag till guden. Guden kan sedan ge tillbaka kraft till sina troende genom att besvara deras böner. Exakt hur det funkar osv vet jag inte även om jag ibland försöker tänka fram någon förklaring. Jag nämligen inte gillar min brist på förklaring eftersom den påminner om "det är magi så det funkar"-förklaringen som jag i regel uppfattar som en dålig efterhandskonstruktion på något dåligt eller ologiskt. Ett exempel är hur ödlemännen lever på de breddgrader de gör, jag har för mig att de använder magi för att skapa tropik där det borde vara betydligt kallare istället för att bosätta sig i ett mer lämpligt klimat :gremtongue:.

Summan av det ovan: magi i mitt Mundana är läskigt. Alltså är en psykopatisk seriemördare med magi potentiellt läskigare än en psykopatisk seriemördare som inte behärskar magi.

Jag hoppas jag lyckades framföra någon poäng eller väcka någon tanke. Jag råkade snöa in på lite annat och har snickrat inlägg sedan klockan 19-20 något bara för att upptäcka att det ändå inte blev bra och inlägget redan var lite löjligt långt. Så jag råkade tappa bort mig lite när jag skrev och det kan ha påverkat resultatet :/.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
En rolig twist på magitemat kan vara att killen gärna vill ägna sig åt nekromanti (Dibuktro kan gå in som en anledning här; wannabe nekrokultist?), men inte har en jäkla aning om hur, så han ägnar sig åt att mörda folk och vanhelga deras lik i skumma ritualer (läsa böner baklänges och annat skumt) i tron att det är så man använder/lär sig nekromanti (eller åtminstone får kontakt med/välsignelser av Dibuk).

Han gör alltså som han gör för att han följer den bild han har av hur en nekromantiker ska göra, som bygger på spökhistorier löst baserade på de värsta fallen.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Jag tror att det vore lite käckt om eventuell nekromanti som omger psykopaten är spontan.

Psykopaten sprider så mycket död och ondska med sina handlingar att några av liken går igen, med huvudsakligt fokus att döda själva psykopaten, men i sin vandödhet och ilska råkar de ge sig på andra också.

Psykopaten lämnar efter sig en serie lik och några av de dödade vaknar till liv, törstande efter hämd. Psykopaten är dock lyckligt ovetande om detta. Efter ett tag blir han anfallen av de kroppar han lämnat efter sig. Rollpersonerna kanske till och med ställs inför en situation där de skyddar psykopaten från vandöda, utan att veta att det är de vandödas egentliga "skapare" som de skyddar.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Telephalsion said:
Jag tror att det vore lite käckt om eventuell nekromanti som omger psykopaten är spontan.

Psykopaten sprider så mycket död och ondska med sina handlingar att några av liken går igen, med huvudsakligt fokus att döda själva psykopaten, men i sin vandödhet och ilska råkar de ge sig på andra också.

Psykopaten lämnar efter sig en serie lik och några av de dödade vaknar till liv, törstande efter hämd. Psykopaten är dock lyckligt ovetande om detta. Efter ett tag blir han anfallen av de kroppar han lämnat efter sig. Rollpersonerna kanske till och med ställs inför en situation där de skyddar psykopaten från vandöda, utan att veta att det är de vandödas egentliga "skapare" som de skyddar.
Jaaa. o_o Samtidigt har denna högnekrotropiskt laddade individ blivit omringad av arga spöken som stör honom och driver honom ännu längre i sina sinnessjuka bedrifter.

Jag gillar detta.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Han skulle kunna gilla att ta nekrotropi till sin kropp för att uppleva sina offers dödsögonblick. Och han knarkar på deras dödsupplevelser. Detta beteende har dock sänkt hans qadosh och han orsakar verklighetsabnorma förändringar.

Eller bara att han gillar att döda.
 
Top