Nekromanti Psykiska sjukdomar etc

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Jo, många bollar i luften blir det. Just nu är jag mer inne på att komma på ett vettigt sätt att komma igång med Post Libertates (aka 1984-wannabe-rollspelet) och där ska en ganska stor del av spelet bestå av psykisk press och psykiska sjukdomar.

Det jag behöver hjälp med i den här tråden är inte regler för hur man ska få dem (ifall ni inte har några ypperligt bra förslag) utan hur man ska lösa det rent gelemässigt när man väl fått dem. Ett tidigare förslag var att ha ett system liknande Västmarks. Varje gång man får en psykisk sjukdom så får man +1/-1 i sjukdomen. Till exempel "psykopat +1". Man kan få flera sjukdomar och när de är på nivå ett så är de inte så allvarliga, men vid nivå fyra eller fem så är man "knäckt" och ens rollfigur är ospelbar.

Ovanstående är en variant, lite kort beskrivet, men finns det fler varianter som kan användas?

(Detta är för övrigt 2000nde tråden på makarforumet. Helt sjukt bra! :gremlaugh: )
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Rent gelemässigt:

"Det jag behöver hjälp med i den här tråden är inte regler för hur man ska få dem (ifall ni inte har några ypperligt bra förslag)"

Jag vill inte påstå att jag har ett ypperligt bra förslag, men en unik idé har jag allt, och det är att göra psykiska sjukdomar till en del av sinnets försvars- och överlevnadsmekanismer. Alltså; det vanliga är ju att det funkar som i CoC eller DoD: Psykisk ohälsa är en sorts skador, mentala sår och något alltigenom dåligt. Det tycker inte jag är så kul, utan ett tecken på en rätt trist och gammal människosyn. (Men så står jag ju också alltid på de svagas sida) Jag är mycket mer förtjust i tanken på att psykiska "sjukdomar" inte alls är något sjukligt utan istället utslag av överlevnadsmekanismer. Om en människa konfronteras med något verkligt farligt så kan hon försöka behandla den skräcken genom att utveckla en fobi för något annat som hon en gång varit rädd för, men lärt sig att överkomma.

Alltså: De flesta människor kan som barn bli rädda för höga höjder och trånga utrymmen. Det ligger i vår natur att känna obehag för dessa ting, men den skräcken kan vi behandla och sedan växa ifrån. När vi sedan konfronteras med ett läskigt monster (eller något annat som man kan bli rädd för i verkligheten) så står det mänskliga sinnet inför ett svårt val: Ska jag vara paniskt rädd för det jag nyss mött, eller ska jag försöka behandla upplevelsen så att jag kan skydda mig nästa gång? Det mänskliga sinnet är en fantastisk överlevnadsmaskin och väljer därför att sopa bort den läskiga upplevelsen och koppla den till något vi har varit rädda för tidigare men överkommit. Höjder, trånga utrymmen, ormar, spindlar, sådana saker. Så skapas fobier.

En människa med en fobi kanske kan ha problem med nerverna, vara manisk eller på annat sätt verka "sinnessjuk" med vår tids skeva människosyn, men i själva verket är denna person inställd på ett nytt möte med det läskiga hon nyss har kommit i kontakt med. Hon är mentalt starkare än hon var förut, även om hon är sämre lämpad för vardagliga prövningar.

Jag har egentligen inga bevis för den här teorin, men jag känner inte till några bevis mot den heller, och framförallt är den mycket häftigare än regler som spottar sinnessjuka i ansiktet och dömer ut dem som "defekta". Med mitt perspektiv blir de inte sämre än några andra, utan blott annorlunda.

I teorin funkar det dock ganska bra. Jag vet att schizofrena (stavning?) personer klarar av hallucinogena droger som LSD mycket bättre än vanliga människor, och upplever myyycket sällan någon form av paranoia eller obehagskänslor. Där kan man snacka om en sinnessjukdom som faktiskt skyddar sinnet för upplevelser som kan överväldiga "friska" människor och få dem att riskera sin hälsa i panikattacker.

---

"hur man ska lösa det rent gelemässigt"

En blandning av vinbärsgelé och mintgelé tror jag blir bäst. :^)

Regelmässigt skulle jag nog föredra om man jobbade med stora variablar som Nervositet och Perception och sedan lät psykiska åkommor ha olika symptom såsom fobier, manodepressivitet och schizofreni, m.m. Dessa behöver man inte rangordna, utan beroende på ens mentala hälsa för tillfället så bryter de olika symptomen ut i varierande styrka. Om allt är lugnt och man lever ett kontrollerat, behagligt, rutinfyllt liv så klarar man sig rätt bra oavsett vilken diagnos man har. När man däremot blir stressad eller rädd så bryter de olika symptomen ut och tar över ditt beteende helt och hållet.

Psykiska sjukdomar brukar i regel påverka en persons nerver, så där har vi en bra variabel som kan ökas och sänkas med tiden, och jag tror att någon sorts världsuppfattning skulle kunna vara en annan användbar variabel, eftersom många psykiskt sjuka har svårt att koncentrera sig, svårt att se andra människor i ögonen (och därför missar mycket information (=färdigheter som övertala, bluffa och förföra minskas eftersom man inte får ett givande och ett tagande med motparten) och missar mycket som sker omkring dem. När perceptionen prövas (som när man är alldeles ensammen och går i främmande kvarter, när ljuset släcks eller när man är under påverkan av droger) så kan man få utbrott av hallucinationer, föreställningar, tvångstankar och liknande.

Nerver och Perception känns alltså som vettiga variablar i mina ögon. Det finns säkert flera, men saker som "Smärta" kan man nog räkna in under nerver, exempelvis.

---

Så, jag föreslår ett system där en psykiskt "sjuk" person är spröd under normala omständigheter, och lätt ballar ut så fort som nerverna eller perceptionen försämras, men faktiskt bättre lämpad än de psykiskt "friska" på att uthärda riktigt svåra prövningar.

Ett sådant system skulle kännas sympatiskt, häftigt och fungera bra i själva spelet. En ärrad rollperson skulle visserligen bete sig lite märkligt ibland, men han skulle vara guld att ha till hands när det verkligen hettar till på riktigt. Precis så som jag tycker en ärrad rollperson skall fungera i ett äventyr.

Sinnessjukdomar som något alltigenom dåligt = blä, unken mentalnazism.

/Rising
som blev inspirerad av vad han skrev i detta inlägg och kommer använda det själv om inte du är intresserad av det.
 

walderik

Veteran
Joined
4 Mar 2002
Messages
140
Location
Jönköping
Re: Rent gelemässigt:

Visst kan det vara försvarsmekanismer och inte bara av den typ du skrev om, utan annat också. Sånt man tar till för att skydda sin egen själv bild (jag bara blir missförstådd mm), eller långvariga perioder av för stark press. Det kan vara ett sätt att klara sig bättre i vissa situationer. Alltså säger jag inte emot dig där.

Men det finns också rent fysiska psykiska sjukdomar. Det är ju inte konstigare att man kan få fel på hjärnan, som man kan få fel på vilken annan kroppsdel som helst. Speciellt med tanke på hur komplicerat det organet är.
Det kan ofta bero på kemiska obalanser. Droger har ju ofta de nackdelar att de kan leda till psykologiska skador på de som använder dem. Så blir till exemepl personer som använder hash ofta känslomässigt avtrubbade eller skadade (vill inte ha den diskutionen här, men ja, jag har vänner som förstörts på det sättet).
Andra kemiska substanser kan också leda till förändringar på psyket. De flesta känner ju till några av de effekter som kvicksilver kan ha på hjärnfunktionerna.
Vanliga sjukdomar kan leda till de mest konstiga psykiska förändringar. När jag jobbade på psyket så hade vi inne en tant som av någon anledning blev paranoid efter en hjärninflamation. Be mig inte förklara varför, för det vet jag inte.

Sedan kommer man naturligtvis till frågan om vad som är psykiska sjukdommar. I princip alla har ju någon form av neuroser. De räknas inte som sjukdommar direkt. Det blir de först när de hindrar en. En neuros kan vara hur konstig som helst.
En vän jag har är rättspsykolog. Under ett samtal vi hade menade vännen att alla som begår mord (mins inte om det gällde alla som medvetet dödade andra) på något sätt är psykiskt sjuka. Deras jobb som rättspykologer är inte att avgöra det, utan om de är så sjuka att de inte kan ta ansvar för vad de gjorde. Ungefär den formuleringen.
I sådana fall borde väldigt många av rollspelens karaktärer klacificeras som psykiskt sjuka. Tyvärr vet jag för lite för att veta hur en person som dödat många människor förändras, men jag har svårt att tänka mig att det är till det bättre.

Hur man sedan får det att funka rollspelsmässigt vet jag inte. Kanske alla borde ha en bunt fnurror som graderas från nästan obefintligt till hindrande, eller något sådant. Man kanske borde begränsa det hela till de viktigare, men inte till ett fåtal.


/Mats
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
REGELmässigt, it is

Måste bara börja med att kommentera mitt, uppenbarligen ganska populära, "stav"fel. Det ska givetvis vara regelmässigt och inget annat. Jag fattar inte hur jag kunde skriva gelemässigt, men jag skrattade så jag grät när jag upptäckte mitt misstag. :gremsmile:

---

Din version/teori/förklaring eller vad du nu vill kalla det, skulle passa umärkt i mitt spel. Att man blir sämre i och med sjukdomarna var inte min tanke, bara att om man har för många och för långt utvecklade sjukdomar så är man så inne i "sin egna lilla värld" att man inte klarar av att leva. Det var därför jag funderade på det i Västmarks system där egenskaperna inte nödvändigtvis behöver vara just fördelar och vice versa. Har man psykopat -3 så är man bättre lämpad för att genomföra massakrer (alltså +3 på slaget istället), men det är ju inte alltigenom bra att vara psykopat. Att ljuga kanske får -3 på slaget istället. Det här är bara exempel.

/Rising
som blev inspirerad av vad han skrev i detta inlägg och kommer använda det själv om inte du är intresserad av det.


Jag kommer nog använda förklaringen i mitt spel, men med lite ändrade regler. Om det är okej med dig dvs. :gremsmile:
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Rent gelemässigt:

Hur man sedan får det att funka rollspelsmässigt vet jag inte. Kanske alla borde ha en bunt fnurror som graderas från nästan obefintligt till hindrande, eller något sådant. Man kanske borde begränsa det hela till de viktigare, men inte till ett fåtal.

Att lista alla psykiska sjukdomar man kan ha på ett rollformulär till exempel är inget bra, men att ha de listade i regelboken och därmed visa att möjligheten finns till att få dessa sjukdomar är självklart.

Att ha med någon variant av psykoskryss har också snurrat igenom huvudet. Problemet med dessa är att de bara är smidiga innan, under och efter en strid och att ha två system för att få psykiska sjukdomar verkar lite krångligt i ett spel som för övrigt ska vara snabbt och enkelt.
 
Top