Nekromanti Psykehöjning, DoD4

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
I 1:an, dvs Rollpersonen, står det som följer:

"Allt eftersom en rollpersons äventyrarkarriär fortskrider ökar hans psykiska kraft som en följd av att han får bättre självförtroende, större motståndskraft mot magi, större själslig kraft, mer insikt i hur världen fungerar, etc."

Dock är den enda orsaken till att en Rp:s psyke kan höjas att han har lyckats med motståndsslag mot en magiker, eller för magiker, det omvända. Av denna anledning kommer jag att införa ett system där man får chans att höja Psyke var gång man klarar någon av följande bedrifter:

- Motståndsslag mot magi. Precis som förr.

- Magiker som övervinner annans Psyke och således klarar att lägga en besvärjelse. Precis som förr.

- Rollpersonen slår på skräcktabellen, med resultat på 0 eller lägre.

- Rollpersonen lyckas att i strid, när dennes Kp nått 0 i arm eller ben, slå ett svårt Psy-slag och övervinner sin smärta så att han kan fortsätta strida.

- Rollpersonen motstår en stor frästelse i allvarlig situation. Denna punkt blir till mycket upp till SL att bestämma. Det räcker alltså inte med att halvlängdsmannen inte stjäl en limpa när han är hungrig, utan det rör sig mer om att t.ex. motstå sirenernas sång.

- Rollperson övervinner annan Rp/Slp i psykisk duell, t.ex. genom att stirra en kultist rakt i hans rödglödande ögon och få honom att vika undan blicken. Återigen upp till SL att bedöma situationens allvar.

Detta är de situationer jag själv kommit på än så länge. Om ni har andra lämpliga situationer i tankarna så dela gärna med er av kunskapen, jag är säker på att jag glömt något väsentligt. Kommentera också mina tankegångar. Det är alltid bra med kritik. :gremsmirk:
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
- Rollpersonen slår på skräcktabellen, med resultat på 0 eller lägre.

Borde det inte snarare varit så att om mer än hälften av alla skräckslagstabellresultat är 0 eller lägre, annars kan det ju vara så att:
"En RP hittar en död kropp! Oj!? [skräckslagsresultat < 0]. Senare möter RPn en lustig demon [skräckslagsresultat > 0(Mycket över)], RPn springer skrikande därifrån...
Han borde inte få försöka höja sitt psyke (tycker jag)...
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Skräckslag.

Borde det inte snarare varit så att om mer än hälften av alla skräckslagstabellresultat är 0 eller lägre, annars kan det ju vara så att:
"En RP hittar en död kropp! Oj!? [skräckslagsresultat < 0]. Senare möter RPn en lustig demon [skräckslagsresultat > 0(Mycket över)], RPn springer skrikande därifrån...
Han borde inte få försöka höja sitt psyke (tycker jag)...
Jag anser att om rollpersonen har sett ett lik och inte blivit rädd så ska det vara mindre chans för chockande upplevelse nästa gång han gör det. Om han däremot möter demonen och blir livrädd så minns han hur rädd han var långt efter och vill absolut inte råka ut för samma sak igen. Om han ändå gör det så finns det gamla i bakhuvudet.

Oberoende av orsak så skulle höjning få ske endast en gång efter varje äventyr. Även om man har genomlevt ett äventyr helt tomt på magisk inblandning tycker jag ändå man borde kunna bli mer självsäker, starkare själsligt och få större förståelse för världen.
 
Top