Nekromanti PSY vs PSY, när? [DoD>6 men DoD6:are är välkomna]

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
[tjafs]
Börjar ni tröttna på mig än? Hehe, jag har en liten lapp bredvid mitt tagentbord som det står en massa ämnen på.. :gremsmile: I alla fall.. Jag kan fortfarande inte släppa det här med "magi".. Det är mycket som rör sig i mitt huvud just nu (gissningar får ges).. Jag har en del frågor och funderingar.. Dock vill jag inte ställa alla i samma tråd.. Det brukar ha en tendens att få dålig respons.. Kanske kommer de senare..
[/tjafs]

[tjafs om magi med EDD-inriktning]
Förlåt, men jag kan inte hålla det här såå DoD-generellt.. I några besvärjelser står det att man måste lyckas med PSY mot PSY för att besvärjelsen ska få någon effekt.. Jag har alltid tolkat och kört det som att endast de besvärjelserna som har det i beskrivningen måste kräver detta.. Det har resulterat i att magiker sällan får en chans att höja sin PSY då det är väldigt få besvärjelser som kräver PSY mot PSY..

När jag nu har läst igenom magireglerna så läser jag (EDD magi, sid 6 - finns även i svarta magiboken) "En varelse som är offer för en besvärjelse där besvärjarens psyke försöker påverka offrets psyke får alltid försöka göra motstånd mot besvärjelsens om den är vid medvetande".. Det skulle innebära att besvärjelsen TANKELÄSNING skulle kräva PSY vs PSY när det inte står det i beskrivningen även fast det står i KONTROLLERA PERSON.. Jag blir bara förvirrad..

Harmonismen (musikmagi) då? Den måste gå igenom PSY vs PSY:andet för alla med hörsel inom räckvidden.. Hur jobbigt blir inte det på en skala? Sitta och slå en massa jobbiga tärningsslag varje för att se vilka som blir påverkade av musiken.. Och hur definieras en varelse? Måste en magiker slå PSY mot PSY för att kontrollera en fisk? Måste man göra PSY-slag mot träd? I min DoD-värld är de levande varelser (de har ju minne enligt vissa besvärjelser) och jag skulle knappast säga att en fisk är smartare än ett träd, snarare att vissa träd ibland är smartare än en människa..

Jag vill ha bort denna regel, men det verkar ändå vettigt att ha den kvar.. Tänkte dock göra den lite mer strömlinjeformad.. Hur använder ni PSY-motståndsslag? Själv har jag inte en aning hur man ska använda den.. Jag gillar inte heller att om man lyckas med besvärjelsen så finns det ändå en chans att misslyckas (om man misslyckas med PSY mot PSY).. Det är ungefär som snedtändningstabellen till EDD.. Om man fumlar kan man på snedtändningstabellen få resultatet att besvärjelsen får halverad E(ffekt).. Då lyckas ju besvärjelsen trots att man fumlat! Lägg till detta att man i regel ofta bara lägger en E1 vilket inte kan halveras (Visst, man kan ju halvera det och avrunda nedåt vilket ger ett misslyckande?)..
[/tjafs om magi med EDD-inriktning]

[signatur]
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som trodde han skulle skriva skitlite då ämnet är rätt litet
[/signatur]

[hyrbar plats]

[/hyrbar plats]
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Börjar ni tröttna på mig än?

I love you man, I will never tröttna på dig. Du är nog lite småtrött tror (vet) jag. "DoD>6", DoD7 då eller? När kom det ut? :gremlaugh:

Jag brukar till och från gnälla på magireglerna till DoD men jag spelar för sällan (samt är för lat) för att göra nåt åt det. Det där Psy mot Psy har jag nog aldrig använt normalt sett. Normalt sett innebär alla tillfällen förutom då spelarna möter en boss som de minsann inte ska spöa upp för enkelt.

Men egentligen skulle jag vilja ha nåt motstånd. Om du försökte kasta Blixt E5 på mig, nog fan skulle jag vilja ha möjligheten att inte bli påverkad, men om jag skulle kasta en Blixt E5 på dig skulle jag inte vilja behöva lyckas med både färdighetsslag och Psy-motståndsslag. Så vad göra?

Istället för motståndsslag kan det kanske ges nån sorts modifikation på färdighetsslaget så man kommer ner till ett tärningsslag men motståndarens PSY spelar fortfarande in.

Äh, är för trött för att klura ut nåt (mer) vettigt att skriva.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Alla besvärjelser som inte är fysiska kräver PSY-mot-PSY-slag (definitionen på fysiska besvärjelser vill jag minnas är just "kräver inte PSY-mot-PSY"). Om målet är villigt så kan man dock skippa det - de flesta försöker nog inte stå emot sin animistpolares Hela.
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: PSY vs PSY, när? [DoD>6 men DoD6:are är välkom

"En varelse som är offer för en besvärjelse där besvärjarens psyke försöker påverka offrets psyke får alltid försöka göra motstånd mot besvärjelsens om den är vid medvetande".. Det skulle innebära att besvärjelsen TANKELÄSNING skulle kräva PSY vs PSY när det inte står det i beskrivningen även fast det står i KONTROLLERA PERSON.. Jag blir bara förvirrad..

Fast frågan är om TANKELÄSNING verkligen påverkar offret. Jag skulle nog hävda att det inte gör det. Till skillnad mot besvärjelser som exempelvis STUPIDITET, KONTROLLERA PERSON och varför inte PANIK. Den riktigt otäcka gråzonen uppstår med vissa besvärjelser som blir otroligt bra om inte begränsningen PSY vs PSY finns där. Exempel på detta är ju TELEPORTERA som definitivt inte "påverkar psyket", men som ändock borde ha någon form av motståndsslag eftersom det annars blir möjligt att ganska enkelt och för den delen ganska kletigt döda folk genom att teleportera dem upp i luften...

Så hur resonera för att komma till rätta med discrepenserna?
Jag skulle nog vilja få det dit att om man med icke-fysisk magi (dvs magi som inte är en fysisk manifestation) kan försämra, skada eller döda målet för besvärjelsen och målet har en själ (dvs har PSY) så har målet rätt till ett motståndsslag. Om effekten av magin istället är till målets fördel kan denne välja att inte motså magin.


Harmonismen (musikmagi) då? Den måste gå igenom PSY vs PSY:andet för alla med hörsel inom räckvidden.. Hur jobbigt blir inte det på en skala? Sitta och slå en massa jobbiga tärningsslag varje för att se vilka som blir påverkade av musiken..

Pja, men så är det ju med areaeffekter. Om rollpersonerna är målet för effekten är det ju inte så jobbigt (de slår ju själva), och om det är SLP's som är målet för effekten så är ju inte heller det så jobbigt. Ofta har inte SLP's så stora variationer från normen... :gremwink: Det blir enklare så... Dela upp dem i så många grupper som antalet tärningar du orkar slå och rulla. Alternativt slå ett slag på motståndstabellen och räkna ut hur mycket PSY målen för besvärjelsen behöver ha för att klara sig och saken är biff.


Måste en magiker slå PSY mot PSY för att kontrollera en fisk? Måste man göra PSY-slag mot träd? I min DoD-värld är de levande varelser (de har ju minne enligt vissa besvärjelser) och jag skulle knappast säga att en fisk är smartare än ett träd, snarare att vissa träd ibland är smartare än en människa..

Nu kanske jag är helt ute och cyklar, men fiskar har väl inte PSY. Endast besjälade varelser kan ju ha PSY och djur räknas väl inte dit. Intelligenta träd däremot borde ha både INT och PSY i tillräcklig kvantitet för att ge dem ett motståndsslag.


Jag gillar inte heller att om man lyckas med besvärjelsen så finns det ändå en chans att misslyckas (om man misslyckas med PSY mot PSY)..

Även fysisk magi (a'la ELD) kan ju "misslyckas" om det inte skadar målet på grund av för låg effektgrad. Skada mot målets pansar...
 
Joined
15 Mar 2001
Messages
158
Location
Örebro
Re: PSY vs PSY, när? [DoD>6 men DoD6:are är välkom

Nu kanske jag är helt ute och cyklar, men fiskar har väl inte PSY. Endast besjälade varelser kan ju ha PSY och djur räknas väl inte dit.
Det är väl klart att en fisk har en själ! Med risk för lite new age-flum vill jag påstå att allt levande har en själ. Kan nog tänka mig att magiska föremål som exempelvis ett svärd kan ha en själ också. Däremot räknar jag med att mindre saker som exempelvis gräs (och även mindre fiskar som strömming) har så lite PSY att man inte behöver slå något motståndsslag för dem.
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: PSY vs PSY, när? [DoD>6 men DoD6:are är välkom

Det är väl klart att en fisk har en själ! Med risk för lite new age-flum vill jag påstå att allt levande har en själ. Kan nog tänka mig att magiska föremål som exempelvis ett svärd kan ha en själ också. Däremot räknar jag med att mindre saker som exempelvis gräs (och även mindre fiskar som strömming) har så lite PSY att man inte behöver slå något motståndsslag för dem.

Jag delar ju inte din uppfattning om besjälade varelser. Jag förstår den, men jag delar den inte. Men låt oss inte skräpa ner tråden med vår egen livsfilosofi.

För att återgå till ämnet så finns det i EDD besvärjelserna: KONTROLLERA PERSON och KONTROLLERA VARELSE (specifik djurtyp), där varelse då uppenbarligen inte kan vara samma sak som person. Den första besvärjelsen används med fördel på individer. Vad är då skillnaden? Ja, därom tvista de lärde och olärde. Jag har för mig att PERSON innebär en individ medelst själ och detta reflekteras i att individen har PSY. Om det är PSY av en viss mängd eller inte vet jag ej. Så, KONTROLLERA PERSON fungerar alltså på exempelvis drakar, människor, orcher, alver, dvärgar, halvlängdsmän et al... och KONTROLLERA VARELSE fungerar på mollusker, strömming, gäddor, rådjur, broskfiskar av olika slag, fåglar etc. Det finns även någon växt-variant av besvärjelsen om jag inte minns fel.
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Förlåt, men jag kan inte hålla det här såå DoD-generellt.. I några besvärjelser står det att man måste lyckas med PSY mot PSY för att besvärjelsen ska få någon effekt.. Jag har alltid tolkat och kört det som att endast de besvärjelserna som har det i beskrivningen måste kräver detta.. Det har resulterat i att magiker sällan får en chans att höja sin PSY då det är väldigt få besvärjelser som kräver PSY mot PSY..
Precis som Staffan skrev, så är det de besvärjelser som är icke-fysiska som behöver PSY-PSY-motståndsslag. Det vill säga de besvärjelser som inte är märkta med ett litet (F) efter namnet på besvärjelsen.
Detta var en regel som vi länge glömde bort, innan vår förra spelledare plötsligt återfann den och reducerade kraften på våra magiker kraftigt :gremgrin:


Harmonismen (musikmagi) då? Den måste gå igenom PSY vs PSY:andet för alla med hörsel inom räckvidden.. Hur jobbigt blir inte det på en skala? Sitta och slå en massa jobbiga tärningsslag varje för att se vilka som blir påverkade av musiken.. Och hur definieras en varelse? Måste en magiker slå PSY mot PSY för att kontrollera en fisk? Måste man göra PSY-slag mot träd? I min DoD-värld är de levande varelser (de har ju minne enligt vissa besvärjelser) och jag skulle knappast säga att en fisk är smartare än ett träd, snarare att vissa träd ibland är smartare än en människa..
Ptja, som så mycket annat; kör på känsla. Ett ungefärligt motståndsvärde för hela bunten, och beroende på hur bra magikern lyckas, blir olika många förhäxade. Är det nån som har extremt högt PSY, så slå ett extra slag bara för den.

/BD, gäspar.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Re: PSY vs PSY, när? [DoD>6 men DoD6:are är välkom

"KONTROLLERA PERSON och KONTROLLERA VARELSE (specifik djurtyp), där varelse då uppenbarligen inte kan vara samma sak som person. Den första besvärjelsen används med fördel på individer. Vad är då skillnaden? /.../ Jag har för mig att PERSON innebär en individ medelst själ och detta reflekteras i att individen har PSY."
Det beror lite på hur man tolkar det.. Jag skulle snarare tolka det som att varelsen inte har någon intelligens att skryta med.. Alla djur har ju högst en INT på 5 (om vi bortser från delfiner då) och KONTROLLERA VARELSE-besvärjelser påverkar ofta en grupp djur.. Jag skulle därmed tänka mig att mentaliteten skiljer sig såpass från en intelligent varelse till en ointelligent att en ny bevärjelse krävs, precis som det står att man inte kan utöva stridskonster på icke-humanoider.. Då får man även förklarat varför det finns särskilda KONTROLLERA för växter då växter skiljer sig en hel del från andra varelser.. Dessutom så har alla djur i Monsterboken en PSY på 3T6.. :gremwink:

Utan att vara New Age-flummig (jag antog att Bosse Brottsling bara tog det som exempel) så skulle jag mycket väl kunna tänka mig att allt "levande" har en själ.. Jag kanske inte håller med om den tanken i denna värld, men nu snackar vi DoD här (och förresten, vid närmare eftertanke, så kanske jag håller med om att allt har en själ).. Gräset som Bosse tog som exempel tycker jag kan ha en gemensam själ, som i stor entitet (väsen).. Precis som jag tycker skogen har en gemensam ande (skogsande).. Om nu magikern kontrollerar en del av gräset så kontrollerar denne en del av entiteten.. Bara för att entiteten kanske är stor (som på en stor grässlätt) så behöver den inte vara intelligent för det..

Det gäller att ha en bra koll på hur egentligen världen skapades för att kunna diskutera detta.. Jag har det till min DoD-värld och jag antar att du har en bestämd åsikt över hur DoD-världen kom till så jag antar att våra åsikter kommer att gå isär bara därför.. Själv har jag överfört mycket av mitt tänkande över hur livet fungerar IRL till DoD-världen, bara för att jag tycker det är en vettig (men inte trovärdig) förklaring..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som inte har några som helst problem med att diskutera filosofi (hur ofta brukar DoD-trådar spåra ur?)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
"Precis som Staffan skrev, så är det de besvärjelser som är icke-fysiska som behöver PSY-PSY-motståndsslag."
I stand corrected.. Jag har väl spelat "fel" i alla år.. Dock så hade jag hellre sett att de hade märkt ut vilka besvärjelser som behövde PSY-extraslaget än att de märker ut sådana som inte behöver det och att man får göra egna tolkningar om det inte står (F) på besvärjelsen..

"Detta var en regel som vi länge glömde bort, innan vår förra spelledare plötsligt återfann den och reducerade kraften på våra magiker kraftigt"
En ytterligare anledning till att inte köra med det, alltså.. Magiker till DoD är tillräckligt kassa från början om man kör med de riktiga reglerna (och vilka gör nu det? :gremsmirk:) så varför ska man begränsa dem ännu mer?

"Ptja, som så mycket annat; kör på känsla. Ett ungefärligt motståndsvärde för hela bunten, och beroende på hur bra magikern lyckas, blir olika många förhäxade."
Tja, det är väl så jag också brukar köra.. Det är knappast att man orkar sitta och slå för varenda individ.. Nog för att jag vet spelledare som skulle göra detta.. Allvarligt talat.. Jag ser hellre en regel där en magikern förhäxar 1T6 personer än att jag är tvungen att sitta och slå en massa slag.. Strömlinjeformade, enkla, snabba regler sätter jag framför logik, så länge reglerna finns där endast för att snabba upp..

Jag vill inte heller ha att alla personer automagiskt drar av sin BC för PSY från magislaget eller något annat dumt.. För det första så måste jag sitta och fundera på vad en lämpligt avdrag skulle bli (vilket i för sig inte tar så lång tid) och för det andra så blir resultatet av detta att besvärjelsen alltid få en negativ modifikation.. Hur ovettigt blir inte det?

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som får fundera lite på PSY vs PSY men som antagligen kommer att kasta ut den regeln och kanske istället kör med att man måste kasta en E för att kunna förhäxa en viss mängd PSY

PS. Fanken.. Det jag skrev i farten i signaturen var ju en bra regel när jag tänker efter.. DS..

<font size="1">[edit] Lade till PS:et</FONT>[color:"green"]
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Förord: Varning, långt!

Börjar ni tröttna på mig än?
Ska jag vara ärlig (och det ska man väl?) så måste jag säga att jag alltid tar det positivt när jag ser att du har skrivit något, och jag läser i princip alla dina inlägg, som ofta är bra tankeställare till ens egen värld. Fast jag är inte del i Hans Fanklubb... :gremwink:

PSY mot PSY
Jag har alltid gjort så att alla icke-fysiska besvärjelser som påverkar en individ med PSY ska ha PSY-slag. Och angående att påverka flera personer eller saker som "kanske" har ett PSY så kan man avläsa ur motståndstabellen att om man har 10 mer i PSY så lyckas man alltid över den andre. Och jag tror inte att en magiker kan ha så låg PSY att han misslyckas med att förtolla strömmingen.

Harmonismen (musikmagi) då?
Harmonism finns inte i mitt Chronopia, och jag är nöjd...

snedtändningstabellen
är egentligen ganska värdelös i det hänseendet, och om man fortfarande vill använda tabellen (man borde egentligen göra en ny, som även tar hänsyn till hur mycket man fumlade (effekt)), så kan man "bygga in" resultat 1-5 i 6-11 händelsen.

Men egentligen skulle jag vilja ha nåt motstånd. Om du försökte kasta Blixt E5 på mig, nog fan skulle jag vilja ha möjligheten att inte bli påverkad, men om jag skulle kasta en Blixt E5 på dig skulle jag inte vilja behöva lyckas med både färdighetsslag och Psy-motståndsslag. Så vad göra?
Jag skulle säga att BLIXTen redan är framkallad, då "världen" saknar PSY-motstånd och är då lika verklig som solen, magikern och offret. Därför skadas han tveklöst, men har denne tur faller ju alla T6 ut som 1:or... :gremsmile:

Alla besvärjelser som inte är fysiska kräver PSY-mot-PSY-slag (definitionen på fysiska besvärjelser vill jag minnas är just "kräver inte PSY-mot-PSY"). Om målet är villigt så kan man dock skippa det - de flesta försöker nog inte stå emot sin animistpolares Hela.
Jag har bestämt att endast magiker (de med lyckat magiförmågeslag) kan bestämma om de vill ta emot en magi eller inte, och de måste vara vid medvetande. HELA är icke-F, alltså anser även jag att motståndsslag är på plats, och det finns inget en animist kan göra för att väcka sin mästare ur dennes medvetslöshet med HELA (då mästare har mer än 10 PSY mer än animisten)

Fast frågan är om TANKELÄSNING verkligen påverkar offret.
För mig spelar det ingen roll, magikern har redan trängt sig förbi barriären, för övrigt känner jag inte för att särdela besvärjelserna ytterligare, F eller icke-F räcker för mig...

Exempel på detta är ju TELEPORTERA som definitivt inte "påverkar psyket", men som ändock borde ha någon form av motståndsslag eftersom det annars blir möjligt att ganska enkelt och för den delen ganska kletigt döda folk genom att teleportera dem upp i luften...
Betänk även att TELEPORTERA måste utföras med Beröring, samt att det krävs en E för varje 3 STO. Likväl är besvärjelsen inte Kvick. Om man vill konfrontera en hyfsad krigare med STO 13 så måste man stå framför denne i 2 handlingar (enligt Chronopias regler, det kan vara 4 annars) och mumlar. Krigaren borde inte ha några problem med att nedgöra magikern. Enligt mig kan man inte delta i närstrid med berörings besvärjelser, möjligtsvis ifall de är kvick men inte annars.

New Age-flummig
Enligt mig har endast humanoider (människor, alver, drakoniter), magiska varelser (drakar, familiarii) och andliga väsen (t.ex. gudar, demoner och annat tjafs) har en själ. Alltså saknar magiska föremål själar, såvida de inte är besatta av andar/demoner, exempelvis Svartgods.

Magiker till DoD är tillräckligt kassa från början om man kör med de riktiga reglerna (och vilka gör nu det? ) så varför ska man begränsa dem ännu mer?
Du har ju sett en del av mitt system... om jag orkar så ska jag uppdatera allt i en ny tråd... någon gång...

Jag vill inte heller ha att alla personer automagiskt drar av sin BC för PSY från magislaget eller något annat dumt.. För det första så måste jag sitta och fundera på vad en lämpligt avdrag skulle bli (vilket i för sig inte tar så lång tid) och för det andra så blir resultatet av detta att besvärjelsen alltid få en negativ modifikation.. Hur ovettigt blir inte det?
Har jag aldrig kört med... slå under PSY (eller lika med) 1T100 och sjåpa dig inte!

/Han som får fundera lite på PSY vs PSY men som antagligen kommer att kasta ut den regeln och kanske istället kör med att man måste kasta en E för att kunna förhäxa en viss mängd PSY
En del av mina besvärjelser till min egengjorda magiskola; Själamagi använder det systemet, enligt att 5xE måste övervinna offrets PSY på motståndstabellen.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Oj, du citerade hela tråden..

"Jag har alltid gjort så att alla icke-fysiska besvärjelser som påverkar en individ med PSY ska ha PSY-slag."
Fast det blir ju en massa jobbiga extraslag som slöar ner.. Hur hanterar du det?

"(man borde egentligen göra en ny [snedtändningstabell], som även tar hänsyn till hur mycket man fumlade (effekt))"
Jag hade en tråd uppe om fummeltabellens anpassning efter effekten på fummelslaget i strid.. Jag hade tänkt att göra en likadan, enkel fummeltabell till snedtändning.. Annars har jag gjort en egen <A HREF=http://www.student.itn.liu.se/~rikel934/slurk/dod/filer/snedtendningstabell.rtf>snedtändningtabell</A> (12 kb)..

"Jag skulle säga att BLIXTen redan är framkallad, /.../ Därför skadas han tveklöst,"
Jag skulle säga att BLIXTen är såpass snabb att ingen hinner reagera.. Så funkar ju all stridsmagi i DoD.. ELD dyker ju bara upp på området där magikerna vill ha den.. Det är ju knappast en eldboll som slungas iväg mot offret.. Detta för att man inte ska ha en diskutabel chans att få undvika den..

"Enligt mig har endast humanoider /.../, magiska varelser /.../ och andliga väsen /.../ har en själ."
Växter då? De är ju levande varelser..

"En del av mina besvärjelser /.../ använder det systemet, /.../ att 5xE måste övervinna offrets PSY på motståndstabellen."
Det var inte så jag menade.. Det jag menade var att vissa besvärjelser påverkar ett visst antal STO som LYFT eller KONTROLLERA VARELSE.. Man skulle kunna köra likadant med PSY mot PSY-besvärjelserna.. Att man för varje E kan påverka 10 PSY.. Det innebär att en normal människa (PSY 11) kräver E2 (PSY 20) och att lågPSY:arna kan kontrolleras i en större mängd.. Då får man ett visst motstånd, fast på ett annorlunda sätt..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som själv ska sluta upp med att skriva flera svar i ett och samma inlägg
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Fast det blir ju en massa jobbiga extraslag som slöar ner.. Hur hanterar du det?
Just nu har vi en mentalist i gruppen, han har däremot 35 PSY, så just här är det inte många som står emot (man måste ha minst 26 PSY för att ha en chans). (Om ni anser att 35 PSY är mycket så kan man säga att spelaren har lagt ner en hel del BP på att få dem). Annars är det sällan ett offer har mer PSY än magikern, så slår motståndstärningen över 10 så är det garanterat kört för honom. Jag måste erkänna att jag faktiskt inte alltid begär PSY-slag, undantag är när man "påverkar" andra inom spelgruppen, som man känt ett tag, med t.ex. TELEPATI.
För övrigt är jag snabb :))), så det är egentligen bara när jag väl kräver slag inom gruppen som det tar lite tid... och det känner jag att jag kan avvara...

Annars har jag gjort en egen snedtändningtabell (12 kb)
Mycket bra gjort, den ska jag genast introducera... tackar...

Jag skulle säga att BLIXTen är såpass snabb att ingen hinner reagera.. Så funkar ju all stridsmagi i DoD.. ELD dyker ju bara upp på området där magikerna vill ha den.. Det är ju knappast en eldboll som slungas iväg mot offret.. Detta för att man inte ska ha en diskutabel chans att få undvika den..
Oj då, nu blev det nog ett missförstånd. Jag diskuterade egentligen inte ifall offret hade en chans att undvika, jag förklarade varför offret inte får slå på motståndstabellen för att unkomma effekten.

Växter då? De är ju levande varelser..
Växter får inte vara med, såvida de inte just är besjälade (magiska växter är tveksamt, behöver nog ett bra exempel...). Min gräns är inte helt skarp, men de enda djur man skulle kunna ge en själ (vilket ligger nära intelligens) är nog delfiner och primater, men jag är tveksam... Och egentligen är nog inte de magiska varelserna besjälade, men de är magiska, och får nog bli undantaget som bekräftar regeln...

Det var inte så jag menade.. Det jag menade var att vissa besvärjelser påverkar ett visst antal STO som LYFT eller KONTROLLERA VARELSE.. Man skulle kunna köra likadant med PSY mot PSY-besvärjelserna.. Att man för varje E kan påverka 10 PSY.. Det innebär att en normal människa (PSY 11) kräver E2 (PSY 20) och att lågPSY:arna kan kontrolleras i en större mängd.. Då får man ett visst motstånd, fast på ett annorlunda sätt..
Skillnaderna var inte särskilt stora:
För mig; 5xE ska övervinna PSY på motståndstabellen
För dig; 10xE ska vara större än PSY
Men ditt förslag innebär mindre slag, så det är väl bra... det kanske är något att fundera på, men det är också jobbigt att "konvertera" massa besvärjelser...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
"Om ni anser att 35 PSY är mycket så kan man säga att spelaren har lagt ner en hel del BP på att få dem"
När jag lät en spelare få göra en 600-årig alvmagiker så fick denne 26 i PSY efter BP-spenderande.. Lägg till detta att han sedan slog "Orubblig vilja" på <A HREF=http://www.student.itn.liu.se/~rikel934/slurk/dod/filer/formagor.rtf>mina förmågetabeller</A> vilket ger +5 på alla sorters PSY-slag..

"Oj då, nu blev det nog ett missförstånd."
Näe, jag tänkte att det var underförstått att magikern inte behövde göra ett motståndsslag då BLIXT är fysisk.. Det var kanske mer ett svar riktat mot Feuflux..

"Men ditt förslag innebär mindre slag, så det är väl bra... det kanske är något att fundera på, men det är också jobbigt att 'konvertera' massa besvärjelser..."
Jag hade ändå att göra om magisystemet så att det blir mer generellt.. När jag gör det får jag se..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som dock får lite problem med att konvertera magikerna i spelgruppen
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
När jag lät en spelare få göra en 600-årig alvmagiker så fick denne 26 i PSY efter BP-spenderande.. Lägg till detta att han sedan slog "Orubblig vilja" på mina förmågetabeller vilket ger +5 på alla sorters PSY-slag..
Då kan jag väl ta och förklara detta. Personen ifråga är belisaruisalv (+1 i PSY) och är gammal (+5 i PSY). Han hade sedan 17 i grund (man slår fram värdena), vilket ger 23 i PSY. Sedan kör jag med ett för- och nackdels-system där personen köpte fördelen "Kraftfull magiker" som ger +1% i PSY för varj spenderad BP, personen spenderade 50 BP på fördelen och fick sålunda 23x1,5 = 34,5 = 35 i PSY.

Just nu skriver jag min nya tråd om magi, får se när den dyker upp...
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Jag skulle säga att BLIXTen är såpass snabb att ingen hinner reagera.. Så funkar ju all stridsmagi i DoD.. ELD dyker ju bara upp på området där magikerna vill ha den.. Det är ju knappast en eldboll som slungas iväg mot offret.. Detta för att man inte ska ha en diskutabel chans att få undvika den..
Du har lika diskutabel chans att undvika ett eldklot som kommer farande mot dej, som en pil eller ett lod. Vilket oftast i DoD är lika med noll. :gremsmile:

/BD, ville bara säga det.
 
Top