Nekromanti PSY-poäng i 91

Thedax

Veteran
Joined
30 Dec 2010
Messages
120
Den här frågan kommer låta dum men...hur räknar man ut PSY-poäng i DoD 91? Jag har letat och letat men jag kan inte hitta något om det..jag tycker allmänt att magiregler är svåråtkommliga i böckerna. Jag har alla böcker till 91 (ett arv ifrån en släkting som tröttnat) och tycker just magi är lite gömt. tack på förhand!
 

Thedax

Veteran
Joined
30 Dec 2010
Messages
120
Hahahahahahaha! Jag antar att det var så obvious att de inte ville nämna det :gremsmile: tack så mycket för svaret! Haha, sitter här och garvar åt mig själv...

Jag saknar ett DoD forum, synd att det har tagits bort
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Med alla böcker antar jag att du menar de tre regelböckerna? Om du då läser spelarens bok vilken också är den som täcker magi så kommer du snart att upptäcka att man hela tiden hänvisar till Magiboxen. Det är just det som är grejen med magi till 91:an, det finns knappt någonting i grundböckerna eftersom man året innan satsat på en separat box där typ allt kring magi samlades.

Allting beror på hur man ser på versioner och årtal, men det är likväl Magiboxen man hänvisar till även i 91. Sedan så finns ju Magikerns handbok från 1993.

... Men nå, ja, det dumma är väl att Magiboxen iof kom ett år innan 91 och egentligen kan tillskrivas utgåvan inom den, men likväl så är det dit man hänvisar från 91.
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Föredrog Magikerns Handbok själv då den kändes mer kompatibel med 91:an. Plus att andra magiskolorna än dom tre i grunbok III inbakades som underskolor istället vilket jag gillade. Sedan var den uberknas på massa sätt den också.
 

Thedax

Veteran
Joined
30 Dec 2010
Messages
120
När jag sa alla menade jag rubbet :gremsmile: alver, drakar, magikerns och krigarens handbok, magikerboxen, svartfolk, tjuvar och lönnmördare, kaos väktare, monsterboxen mfl. En sann dröm :gremlaugh:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Thedax said:
När jag sa alla menade jag rubbet :gremsmile: alver, drakar, magikerns och krigarens handbok, magikerboxen, svartfolk, tjuvar och lönnmördare, kaos väktare, monsterboxen mfl. En sann dröm :gremlaugh:
Jag förstår i så fall inte vad du menar med att magireglerna är svåråtkomliga? Möjligen att de kan kännas svårtolkade, men de finns där, allihop. Allt du behöver för att sköta magin finns i spelarboken. Vill du sedan utveckla det och få in mer detaljer, besvärjelser och föremål så finns handböckerna och det.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
solvebring said:
Jag förstår i så fall inte vad du menar med att magireglerna är svåråtkomliga? Möjligen att de kan kännas svårtolkade, men de finns där, allihop. Allt du behöver för att sköta magin finns i spelarboken. Vill du sedan utveckla det och få in mer detaljer, besvärjelser och föremål så finns handböckerna och det.
Jag förstår vad som menas. DoD -91 kommer jag ihåg just med sådana oklarheter som PSY/PSY-poäng. Det förutsattes att man hajade att det syftade på samma sak. Det fanns fler sådana exempel.

Det löste sig oftast när man spelat en del och insåg att det måste vara så det funkade (eller iaf. att den tolkningen inte gav några omedelbara problem), men det var svårt att avgöra i många fall.
 

Thedax

Veteran
Joined
30 Dec 2010
Messages
120
Sapient said:
solvebring said:
Jag förstår i så fall inte vad du menar med att magireglerna är svåråtkomliga? Möjligen att de kan kännas svårtolkade, men de finns där, allihop. Allt du behöver för att sköta magin finns i spelarboken. Vill du sedan utveckla det och få in mer detaljer, besvärjelser och föremål så finns handböckerna och det.
Jag förstår vad som menas. DoD -91 kommer jag ihåg just med sådana oklarheter som PSY/PSY-poäng. Det förutsattes att man hajade att det syftade på samma sak. Det fanns fler sådana exempel.

Det löste sig oftast när man spelat en del och insåg att det måste vara så det funkade (eller iaf. att den tolkningen inte gav några omedelbara problem), men det var svårt att avgöra i många fall.
What he said ^
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Thedax said:
Sapient said:
solvebring said:
Jag förstår i så fall inte vad du menar med att magireglerna är svåråtkomliga? Möjligen att de kan kännas svårtolkade, men de finns där, allihop. Allt du behöver för att sköta magin finns i spelarboken. Vill du sedan utveckla det och få in mer detaljer, besvärjelser och föremål så finns handböckerna och det.
Jag förstår vad som menas. DoD -91 kommer jag ihåg just med sådana oklarheter som PSY/PSY-poäng. Det förutsattes att man hajade att det syftade på samma sak. Det fanns fler sådana exempel.

Det löste sig oftast när man spelat en del och insåg att det måste vara så det funkade (eller iaf. att den tolkningen inte gav några omedelbara problem), men det var svårt att avgöra i många fall.
What he said ^
Det är nästan så att jag blir sugen på att syna regelböckerna ordentligt för att se om det stämmer. Mest bara för att det vore kul att undersöka. Jag introducerades trots allt till DoD av andra innan jag själv började spelleda, så jag visste ju redan om hur sådant funkade.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
solvebring said:
Det är nästan så att jag blir sugen på att syna regelböckerna ordentligt för att se om det stämmer. Mest bara för att det vore kul att undersöka. Jag introducerades trots allt till DoD av andra innan jag själv började spelleda, så jag visste ju redan om hur sådant funkade.
Och efter ett tag när man spelat med ett spel och lagt det bakom sig, ligger det en patina av nostalgi över det. Jag känner samma sak med det första Drakar och Demoner (blå boxen). Och i viss mån DnD i den röda boxen. Kom inte och säg att det var något fel på dessa regler!!! :gremsmile:

Men visst var det luckor, en del ogenomtänkta regler, oklara beskrivningar, dålig - ibland rent usel - disposition av reglerna. De förklarande exemplen var ibland rent vilseledande. (Särskilt i urspr. DoD...)

DoD -91 var nog många gånger bättre än tidigare versioner, särskilt det ursprungliga DoD, men samtidigt var reglerna mer omfattande och nya regler hade lagts till under vägs gång i de olika versionerna, och bakåtkompatibiliteten var inte alltid 100-procentig (t.ex. vad gäller magin) vilket gjorde att det någonstans liksom gick plus minus noll, när det gäller förståelsen.
 
Top