Nekromanti Psionik hjälp hjälp hjälp

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Ofta förekommande uttryck i filmer, rollspel och böcker är ordet Psionik (osäker på stavning).

Det är som jag förstått det ett amerikanskt uttryck. Men jag vet inte vem som myntade det och inte heller den ordagranna förklaringen på vad det är.

Jag vill vet vad det betyder och framförallt hur jag översätter det till svenska. Jag avskyr nämligen svengelska termer utan ordentlig bakgrund. Helst vill jag ha helylle svenska uttryck och vet någon något bra alternativ så blir jag *uppochhoppaståpåtåglittrande*-lycklig.

:gremsmile:
 

Warduke

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
297
Location
Enköping
Psionic är stavningen. Psi kommer troligen från en förkortning och omstavning av psychic och är just vad det innebär. Psukiska krafter, telekinesi, pyrokinesi, tankeläsning, ESP och liknande.

Main Entry: 2psi
Pronunciation: 'sI
Function: noun
Etymology: probably by shortening & alteration from psychic
: parapsychological psychic phenomena or powers


Jag kallar det psioniska krafter, psioni (som magic, magi).
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Thank You Oh, yeh wise Lord.

Hm, enda haken var då översättningen fortfarande. Själv skulle jag nog hålla mig till att översätta det till
Psykiska krafter... psioniska är ju en halvdålig översättning det med... men det är ju jag det.

Vad det gäller Magic - Magi... jag har någonting som surrar i huvudet kring det. Något om "folkslag/trossamfund" med mystiker som fanns i närheten av bibliska områden. Äsch, som Belsebub, om jag bara lyssnat mer noggrant på Discovery omkring fenomenet kring Jesus födelse, de tre vise männen (magier)... ja. Jag ställer mig alltid tveksam till översättningar av olika former.

Men Psykiska krafter låter såå tråkigt. Jag blir aldrig nöjd. Men nu vet jag varifrån ordet kommer i alla fall... :gremsmile: Tack återigen mäster Krigshertig. :gremsmile:
 
Top