Nekromanti Psionics handbook och andra tillägg

Kotten

Veteran
Joined
18 Nov 2001
Messages
62
Location
Hovmantorp(växjö), kronoberg,
Jag funderade lite om reglerna för klasser, feats och skills som har kommit ut som tillägg! Tex i psionics handbook står det att man kan välja en feat som erbjuder +4 i ac så länge en psion har 1 power point kvar (vilket ungefär motsvarar en Lvl 1, spell) i en annan bok finns det för de med +2 i attackbonus att välja en feat kallad "dirty fighting" vilket gör att när spelaren använder ett vapen eller sina fruktade händer gör han/hon 1t4 extra i skada, tex. En fighter på lvl två med 16 i styrka bär ett longsword +1(1t8+1), med sin styrka tillfogar han +3(1t8 + 4) med dirty fighting tillfogar han (1t8 + 1t4 + 4) Vilket jag tycker är en riktigt överdriven bonus för endast en feat! Vad tycker ni andra om detta?
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Icke-Core Rules

Jag tycker att de nya Featsen är skoj och jag har ännu inte sett någon ALLVARLIG obalans i de tilläggsregler som finns just nu. Generellt sett tycker jag nog att man kan köra med alla Feats som de står i de olika böckerna.

Angående överdrivna bonusar för Feats.
Varken +4 i AC eller +1T4 i skada tycker jag spelar särskilt stor roll. Det är ju bara att jämföra med de Feats som du hittar i PHB. Ta Improved Initiative som ger +4 i Initiativ. Eller Power Attack som kan ge nästan hur stor skadebonus son helst (+1 per BAB man avstår ifrån). En andra nivåns Fighter kan då göra +2 i skada (nära snittet för 1T4). Tänk på att man får en VÄLDIGT begränsad mängd Feats. OK, Fighters får flest, men många andra klasser får likvärdiga förmågor automatiskt.
 

EchoFive

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
153
Location
Stockholm
Sanningen om Dirty Fighting

Dirty Fighting är ett alldeles utmärkt feat -- på låga nivåer. När man blir en högre nivå är den där extra d4'an i skada totalt irrelevant i jämförelse med den massiva skada en fighter kan dela ut med sina 3-4 attacker, eller en rogue med +5d6 i sneak attack och tre attacker per runda för +15d6 i sneak-skada.

Notera vidare att Dirty Fighting bara går använda som en Full Attack -- dvs den är ändå begränsad.
 

Kotten

Veteran
Joined
18 Nov 2001
Messages
62
Location
Hovmantorp(växjö), kronoberg,
Matematik och fusk!

Jo men du ser matematiskt så ger Dirty fighting 2,5 mer damage(1 + 4 = 5/2 = 2.5) det motsvarar 3 i styrka! Det skiljer en person med 13 till 16 i styrka. Eller så kan man se det som så att ett longsword(1d8 + 1 d4 medel är 2 + 4 + 8 =14/2=7 gör mer skada än en great axe(1d12 = 1 + 12 = 13/ 2 = 6,5) vilket jag ser är ologiskt! Då det enda man behöver är +2 i attack bonus! Och +4 i Ac gör att en person med medelmåttig händighet(Dex 10) lika bra som den mest händiga människa man kan börja med (Dex 18), och allt kravet för den är att man är Psion med 1 power point kvar. Ologiskt, ja! Improved iniative är inte så fasligt mycket bättre, visst har man fördel om man börjar agera men ibland kan man vinna på motståndarens aggression eller hur?? Och ja powerattack kan ge upp till +5 i skada men i så fall så får man också -5 i meele vilket balanserar upp den featen väldigt mycket! Nej, jag står fast, det är ologiskt och överdrivet bra. Men, men... Det är en smak sak!
 

EchoFive

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
153
Location
Stockholm
Re: Matematik och fusk!

Tips: enter-tangenten är din vän och gör att man faktiskt orkar läsa din text.

Re: Psion. Notera att en psion inte får några armor proficiencies alls. Han kan fortfarande bära rustning om han accepterar att han får -4 på det mesta han gör. Inertial Armor är ännu ett feat som är bra vid låga nivåer, men blir mindre och mindre effektivt för höga nivåer.

Notera vidare att Inertial Armor inte stackar med sköld/rustning.

Hade Inertial Armor däremot givit natural armor bonus, DÅ hade den varit rejält kraftig för en ynka PP i reserv, eftersom den stackar med rustning/sköld.

Improved Initiative -- en rogues bästa vän som hjälper honom att få de där extra 15d6 i skada. 'nuff said.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Matematik och fusk!

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Jo men du ser matematiskt så ger Dirty fighting 2,5 mer damage(1 + 4 = 5/2 = 2.5) det motsvarar 3 i styrka!

<hr></blockquote>


Det gör det inte alls. För det första så ger Dirty Fighting ingen bonus på att träffa. För det andra så fungerar bara Dirty Fighting om man gör en full attack, och ersätter då de extra attacker man skulle få. Den är alltså i stort sett värdelös efter att man kommit upp i BAB +6 eller mer, då en extra attack antagligen är mycket mer effektiv än +1d4 i skada på en attack.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Eller så kan man se det som så att ett longsword(1d8 + 1 d4 medel är 2 + 4 + 8 =14/2=7 gör mer skada än en great axe(1d12 = 1 + 12 = 13/ 2 = 6,5) vilket jag ser är ologiskt!

<hr></blockquote>


Glöm inte att en greataxe som svingas i två händer ger 1½ gånger Str-bonusen på skada, så om användaren har Str 14 eller mer så faller även detta argument från din sida.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Och +4 i Ac gör att en person med medelmåttig händighet(Dex 10) lika bra som den mest händiga människa man kan börja med (Dex 18), och allt kravet för den är att man är Psion med 1 power point kvar.

<hr></blockquote>


Inertial Armor är psionikerns svar på magikerns Mage Armor. Båda ger en +4 Armor-bonus (alltså inte kompatibel med vanlig rustning eller Bracers of Armor) på AC under en lång tidsperiod. Psionikerns har nackdelen att den kostar ett feat i stället för bara en spell-slot och att den inte kan läggas på andra (i min huvudsakliga spelgrupp så brukar trollkarlen lägga Mage Armor på druidens djurkompanjon). Å andra sidan har den fördelen att den varar tills man behöver det där sista kraftpoänget medan magikern måste lägga sin i förväg och inte kan byta in den mot en annan formel vid behov. Jag tycker den går rätt jämnt upp.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Och ja powerattack kan ge upp till +5 i skada men i så fall så får man också -5 i meele vilket balanserar upp den featen väldigt mycket!

<hr></blockquote>


Power Attack är väldigt bra om man slåss mot mjuka saker som tål mycket. Dessutom leder den vidare till andra bra feats som t ex Cleave. Förresten så är inte Power Attack begränsad till +/-5, utan till BAB. Du tänker kanske på Expertise som är begränsad till det lägsta av 5 och BAB.
 

Jaak

Warrior
Joined
17 Aug 2001
Messages
281
Location
sthlm
men....

.......det finns värre saker t.ex spellfire... det är vad jag kallar power gaming.....
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Bonus

Flera kloka individer har redan sagt i stort sett det jag ville säga, men jag måste nog lägga till den här kommentaren också.

Improved Initiative ger visserligen samma bonus på initiativ som om man hade 8 högre i dex. Men den ger ingen AC-bonus, ingen Reflex-bonus och inga bonusar på skills heller.

Detsamma gäller även andra feats som ger olika bonusar på enskilda värden. Visst, de ger höga bonusar, men de ger det bara på ETT värde.

Dessutom är det som jag nämnde tidigare så att antalet feats som en karaktär kan få är begränsat. Den som får absolut flest är en Human Fighter. En 20:e nivåns Human Fighter har samlat på sig den otroliga summan av 19 feats. Det är 7 för Character Level 20, 11 för Fighter Level 20 och ett extra för att man är människa. Av dessa får 8 användas för valfria feats medan resten bara får användas på specifika Fighter-feats.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Och +4 i Ac gör att en person med medelmåttig händighet(Dex 10) lika bra som den mest händiga människa man kan börja med (Dex 18), och allt kravet för den är att man är Psion med 1 power point kvar.

<hr></blockquote>


Men personen med 18 i dex har ju å andra sidan även +4 i initiative, +4 i Reflex save, +4 To Hit med ranged weapons och +4 på samtliga dex-baserade skills. Om han sedan väljer att OCKSÅ bli Psion...
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Re: Matematik och fusk!

hehe. rouge lvl1, human = 2 feats. improved initiative och typ "bully" eller vad den heter.. ger +2 i init och +2 i intimidation. sen ska man ha hög dex. mellan 16-18. +9/10 i init vid level ett är en REJÄL fördel... särskilt eftersom den där extra +1d6 är värt så mycket...
kombinerar man det med en surprise attack får man sneakattacka 2 rundor i rad.. perfekt perfekt...
 

Kotten

Veteran
Joined
18 Nov 2001
Messages
62
Location
Hovmantorp(växjö), kronoberg,
Hmm, oklokt

Ja frågan är hur klokt... Vad jag menar är att 1t4 extra i skada är väldigt mycket! +4 i Ac är väldigt mycket, och det är mycket i dem saker där det är viktigt! Vi hade tex en Halving Fighter som på lvl 4 bar sin rapier och fick hela +11 i melle, +4 för attackbonus, +5 för dex, +1 för focus och +1 för size. Men iskada gjorde han bara 1t6 + 1, Skulle han ha Dirty fighting hade han utgjort 1t6 + 1t4 +1 så kopiöst mycket mer! Det är att öka hans genomsnitliga skada med 50 %, Och vad jag också ser orimligt är det att ett långsvärd genom att slåss lite fulare är genomsnitligt "farligare!" än en en great axe trots att ingen är magiskt bara för att någon fjutig stackare har valt Dirty fighting! +4 Ac kan få en magiker att känna sig lika trygg som dem andra krigarna med uppemot 16 Ac utan armor (+2 dex, +4 för feat) Orimligt? Ja, klokt? nej!
 

Kotten

Veteran
Joined
18 Nov 2001
Messages
62
Location
Hovmantorp(växjö), kronoberg,
Re: Matematik och fusk!

Okej jag ska inte krabba till det och stöka runt som du gjorde för ingen halvnormal människa orkar inte tolka allt det här! Vad min poäng är att jag ser de tillfällen då man får mer Ac och mer Damage till den låga kostnaden som den gör mycket för bra, Det du sa om Magearmor kan jag ju ta och kontra med att allt psionicen behöver göra är att inte slössa ut sitt sista power point så har han +4 i ac Dygnet runt medans mage armor är tidsbegränsat och jag tror det kan dispellas, eller? Hursomhelst, så enkelt är det!
 

Kotten

Veteran
Joined
18 Nov 2001
Messages
62
Location
Hovmantorp(växjö), kronoberg,
Re: Matematik och fusk!

Tips: Ge inte tips













Så där ja.. Nu har vi brukat enter knappen för den här gången! Fast saken är ju som så att Inertial armor ger fördelar heeela vägen upp, ju fler power points du får desto större är sannolikheten att du kan avvara "ett" då den sällan har stor betydelse på lvl 20. Fast improved iniative ger inte tjuven 15d6 i skada det gör den när den sneak attackar någon, i så fall ska väl ändå inte fienden veta om tjuven eller? Jaja, hursomhelst! Det är väl inte många psions som använder rustning ändå, eller?
 

Zawoud

Veteran
Joined
16 Apr 2002
Messages
131
Location
Stockholm
Re: Hmm, oklokt

Det mesta har redan sagts i den här tråden, men för tydlighetens skull:

Din halving fighter hade gjort betydligt klokare i att välja Power Attack istället för Dirty Fighting. +4 skada som kommer att bli ännu mer användbart på högre nivåer (mer skada och tillåter flera attacker). Med den attackbonusen kan han lugnt skala av lite och räkna med att träffa ändå.

Sneak attack kan göra en hårnål betydligt farligare än en jätteyxa. Det är i det sammanhanget man får se Dirty Fighting. Realismen får man lämna hemma.

Inertial Armor är en ruskigt bra Feat, men psioner är ändå ganska svaga jämfört med magiker, så det jämnar ut sig (bättre feats, svagare förmågor). Och ingen Fighter med självaktning kommer väl att ha AC 16 längre än vid nivå 1.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Matematik och fusk!

Tja, psioner har ju ingen direkt nackdel av att ha rustning (till skillnad från trollkarlar), och i alla fall en del av dem kommer antagligen att lära sig förmågan Ectoplasmic Armor så småningom (level 5, +10 armor bonus på AC i 1 h/level = minst 10 h). Dessutom så ger en chain shirt lika stor AC-bonus som Inertial Armor, och en mästersmidd sådan kostar endast 425 gp (en spottstyver på level 3+) och ger -1 på färdigheter som kräver rörlighet (och attackslag om man inte har Armor Proficiency Light) och kan dessutom förtrollas. Om man inte vill ha avdraget kan man i stället skaffa sig en mästergjord nitläderrustning för endast 175 gp vars AC endast är ett poäng sämre än Inertial Armor. En psion på högre nivå har förmodligen något av följande:

1. Bracers of Armor
2. Kraften Ectoplasmic Armor
3. Magiskt nitläder eller brynjeskjorta (med eller utan feat, spelar ingen större roll).

Betänk att feats är i högsta grad en bristvara - de flesta figurer får endast 7 feats under hela sin äventyrarkarriär (level 1-20), 8 om de är människor. Psychic Warriors får i och för sig fler feats, men å andra sidan så får de även rustningsfeatsen gratis så varför slösa ett feat på inertial armor när man i stället kan ta two-weapon style och rocka loss med Claws of the Bear?
 

Boobis

Warrior
Joined
14 Mar 2002
Messages
253
Location
STHLM
Re: Hmm, oklokt

Nej nej nej. 1t4 i skad är inte så himla mycket. Spela spelet ett litet tag så märker du det. Själv kör jag en kampanj med ganska låg tillgång till magiska föremål och en spelare lyckades ändå med sin lvl 4 barbar göra 52 i skada på EN smäll (rage, crit, two-handed weapon +1 :gremwink:.

På lvl 6 gör en fighter mycket mer än 1t4 extra om han INTE använder Dirty fighting.

Inertial armour är inte heller så mycket att hänga i julgranen. +4 i AC är bra, speciellt på låga nivåer, men när fienden kommer med +15 i to-hit behöver man mer än +4 i armour bonus.

Dessa två feats är inte alls orimliga, de är faktiskt inte ens så bra.

-J
 

Kotten

Veteran
Joined
18 Nov 2001
Messages
62
Location
Hovmantorp(växjö), kronoberg,
Feats

1t4 mer i skada är något ingen skulle banga på och inte heller 4 mer i Ac. Låt oss säga att du har rätt, Initial armor och Dirty fighting är bara bra i början.. Men! det blir väl ändå ett rätt obalanserat spel om en spelare har så enormt mycket bättre feats(i början) än dem andra karraktärerna... hmm, nej! Jag står kvar, jag gillar inte såna extra feat! Bah, och ja vi har spelat ett tag! Jag köpte players 2 veckor efter att den kommit ut..
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Feats

Det är klart man inte säger nej till en extra d4 i skada eller till +4 i AC. Grejen är dock att feats är en begränsad resurs - man får bara en till att börja med, och sedan en till var tredje level (totalt sju stycken fram till nivå 20). Är en inbyggd ringbrynjeskjorta värt mer än +2 i DC på räddningsslag mot ens favoritskola/disciplin (Spell/Psionic Focus)? Mer än att öka sin grundhastighet med 10 ft/runda? Mer än +2 på alla slag för att kommunicera med intelligenta humanoider? Det är i det perspektivet man får se saken.

Själv tycker jag att ett feat är mer värt än en första nivåns formel. Därför är det helt OK för min del att ha ett feat som motsvarar effekten av en första nivåns formel - särskilt som man måste behålla ett kraftpoäng i reserv, vilket motsvarar just kostnaden för en första nivåns psikraft.
 
Top