Nekromanti Pruttbomber?

Frank_UBBT

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
97
Location
Kallhäll, Järfälla
Jag (SL) råkade ut för en incident när RP byggde upp en liten timmerstuga, och stängde in sig i den för att skydda sig mot en massa odöda skogsdjur.
Efter en massa gåtoställare och problemlösningsgissningar kom RP fram till att de skulle fylla glasbehållare med tarmgaser genom att släppa sig genom slangar kopplade mellan flaskan och, ähum, "utgångarna," Alkemisten i gruppen, som för övrigt hade ett bra labb i stugan plus medhjälpare, skilde syret från metangasen och komprimerade det till farliga "brandbomber".
Dörren öppnas, RP rusar ut och kastar "mök-flask-bomberna" på skogens odöda djur så de fattar eld.
Då är frågan:
Är en sådan här alkemisk process möjlig; och vad är skadeeffekterna i så fall?

/images/icons/frank.gif - Frank

"Rovor ger gaser" -Zeplomas (RP)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Taskigt rollspel

"Vet man vad metangas är i Mundana?"

En viktigare fråga är, finns det ens metangas i Mundana? Eller för den delen syre? "Bonnafis luktarilla, prestafis likasså" är en sanning även i Mundana, men däremot inte att de innehåller metangas.

Har man en alkemist borde det vara mer möjligt att skapa ett elixir eller engångsförtrollning med effekten Explosion än att bygga sprängbomber. Det är mer i linje med Mundanas värld och dessutom bra mycket bättre rollspelande.

För övrigt anser jag att spelarna inte borde få några erfarenhetskryss som bonus. Vet rollpersonerna vad metangas är? Vet de ens om att fisar är brandfarliga? Det där är egentligen ett typexempel på taskigt rollspel. Nästa gång försöker de väl blanda kol, salpeter och svavel och hoppas att de ska få något som exploderar...
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Det här var nog bland de mest bisarra inlägget jag sett på det här forumet, nånsin.

Ingen kommenter.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Utan tvivel en av de mest motbjudande och bisarra idéer jag läst än så länge. /images/icons/hairy.gif De borde bli slagna med en gös för det där.


Storuggla, ingen metan
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm

Det här var nog bland de mest bisarra inlägget jag sett på det här forumet, nånsin.


Men Grottis då... nu blev Walle och jag ledsna ^_-


Storuggla, ledsen i ögat
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
M&M

Nästa gång försöker de väl blanda kol, salpeter och svavel och hoppas att de ska få något som exploderar...

Man kan ju slå fram det i M&M:s alkemitabell. Har det hänt dig någon gång?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: M&M

"Man kan ju slå fram det i M&M:s alkemitabell. Har det hänt dig någon gång?"

Det är en viss skillnad på att säga "Jag vill binda effekten Explosion i en flaska som en engångsförtrollning" och sedan slå fram ingredienserna Kol, Salpeter och Svavel, och att säga "jag vill blanda ihop kol, salpeter och svavel för att få fram något som kan explodera".
 

Celofan

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
167
Ingen skada alls antagligen

För det första måste man betänka mängden "brandfarlig gas" som kan pressas in i en flaska. Det tryck man rimligtvis kan erhålla genom.. ska vi säga.. primitiv muskelkompression utan utväxling osv osv utan några speciella ventiler och tätningar osv osv är fan inte hög. (Förslag på experiment.. ta en tom pet-flaska och se om du kan blåsa in ytterligare n munfull luft i den (antaligen inte)). skadan för "branden" kommer att bli i princip noll eftersom gasen inte komme rhinna upphetta nånting innan den är förbränd (ex. det roliga tricket att fylla handen med tändargas och fnutta på.. det är inte så handen förkolnar precis)

Det är ju klart möjligt att rpna känner till att .. mmh.. fisgas brinner.. men... det är inte direkt praktiskt att utnyttja i en sånhär aplikation. Då gör det mer skada att ksta flaskorna i skallen på monstrena. En av era "fisbomber" skulle inte kunna tända torrt gräs på en solig vindstilla dag ' :o)

men iden var ju rätt.. inovativ.. (och om man har kul när man spelar så.. toppen :oD)
 

Marcus_UBBT

Warrior
Joined
25 Nov 2000
Messages
361
Re: Taskigt rollspel

det är väl ganska löjligt att anta att mundanas värld skulle vara uppbyggd av annat stoff än vår egen, när de nu är så lika. därmed en självklarhet att såväl syre som metangas finns. att utnyttja detta faktum behöver väl inte alls vara dåligt rollspel, jag menar, en del av mina vänner lärde sig att fisar är brandfarliga the hard way (or so they claim). kanske lekte en RP en gång med en fackla vilket fick förödande konsekvenser? :gremwink:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Taskigt rollspel

"det är väl ganska löjligt att anta att mundanas värld skulle vara uppbyggd av annat stoff än vår egen, när de nu är så lika."

Å andra sidan är det väl precis lika löjligt att anta att Mundanas fysik och kemi skulle vara likadan som Jordens, när det finns drakar och magi och alkemister som förvandlar bly till guld, som alla högaktningsfullt skiter i allt vad våra naturlagar heter?
 

Marran

Veteran
Joined
12 May 2002
Messages
4
En gös säger du? Finns det någon besvärjelse som motverkar detta månne?

Skäggig som få!
 

Mr SL

Warrior
Joined
28 Dec 2000
Messages
395
Location
i ett obetydelse löst ställe
löjlig lösnig

men det där var en extremt fjantig lösning på problemet. fisar brinner bara men det är inte så att hela burken fylls med metan.
lär er spela!! de andra kan ni göra på toa
 
Top