Nekromanti Provtanke: Maktundervisningshjälpmedel.

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Hej Forumet!
Nu söker jag lite råd och dåd. Mer konkret skulle jag vilja att ni tittade på ett maktanalysverktyg som jag håller på att grunna på, och ser vilket förklaringsvärde/användningsvärde det har. Ställ gärna frågor i tråden.

Målgruppen är personer som är intresserade, men aldrig använt eller analyserat makt på allvar tidigare - typ en SL i en politisk kampanj, en förstaårsstudent eller motsv. Om verktyget är bra, kan det hända att jag går vidare med det.

Det hela rör sig om en 36 rutors matris (3 kolumner, 3*2*2 rader). Tanken är att varje form av makt skall kunna petas in i någon av rutorna, men också att man skall kunna analysera en makthavares potential genom att fylla i varje ruta, möjligen med småkommentarer om hur denna makt existerar.

Kolumnerna är maktens mekanik, dvs. hur den tar sig i uttryck. Det handlar om vart makten ligger - ligger den i massan, i relationen, eller i den egna förmågan?
* Massans kolumn, handlar om deras uppfattning om din makt (såsom om man arbetar med pacificerande terror, eller det amerikanska "location"-maktkonceptet). Det här är makt som bara existerar så länge den inte ifrågasätts, vilket gör den ytterst flyktig.
* Den relationella maktens kolumn, handlar om makten som uppstår genom en interaktion, dvs. Normerande makt, makt genom respekt eller coolhet, makt genom expertis, etc. Det är makt som bara existerar i den mån det är flera personer som är inblandade. Den skiljer sig från Massans kolumn av makt, eftersom den kräver något av makthavaren, närmare bestämt performance som den roll som innehar makten.
* Egenmaktens kolumn, handlar om vad som en gång i tiden kallades puissance, dvs. makt att på egen hand tvinga igenom en förrändring. Det handlar både om ren vapenmakt, men också om makten över ett agendasättande.

Raderna handlar om varifrån makten kommer, och hur den utövas. Vad gäller det förstnämnda följer jag i princip weber, dvs delar upp det i

* Karismatisk makt, som bygger på den storslagna individen; exempelvis en pingstkyrke pastor/oerhört skicklig politker som går utanför reglerna,
* Traditionell makt, bygger på en historia av maktutövande; exempelvis en adelsfamilj, eller ett dominant partis makt,
* samt Byråkratisk makt, som bygger på objektiva, eller i alla fall allmänna, kvalificationer som ger sanktion att utöva en viss form av makt; exempelvis en byråkrat (därav namnet), men också en professor, en domare, eller en general; eller en namnlös minister.

Detta ger tre "huvudrader". Var och en av dessa rader är dock vidare delad i fyra, i de två dimensionerna officielt sanktionerad makt/inofficiell makt, samt exoterisk/esoterisk makt (makt som utövas inför publik/makt som utövas i det dolda).

1. officiell exoterisk (med ett offentligt mandat att utöva makt, makt utövad inför den öppna publiken; exempel är ceremoni, riksdagsbeslut, etc.),
2. officiell esoterisk (med ett offentligt mandat att utöva makt, makt utövad i det dolda, utan att avsikt att göra den enskilda handlingen offentlig för en större publik; diplomati, företagsstyrning, hotande av misshagliga)
3. inofficiell exoterisk (utan ett öppet givet mandat att utöva makt, dvs. juridiskt osynlig makt, makt utövad inför den öppna publiken; normering, civilsamhällesinflytande, rituell makt.
4. inofificiell esoterisk (utan ett öppet givet mandat att utöva makt, dvs. juridiskt osynlig makt, utan att avsikt att göra den enskilda handlingen offentlig för en större publik; terror, påtryckning, mutor.

Det kontroversiella här är att jag menar att samtliga av Webers klasser kan delas upp i alla dessa fyra element. En inofficiell och esoterisk traditionell makt, skulle exempelvis vara traditionen av att fråga sin biktfar för en katolsk ledare, innan beslut. Biktfaderns påverkansmöjlighet är ett exempel på esterisk inofficiell makt.

Alltså:
Kolumner: Makt hos Massan, Relationell makt, Egenmakt
Rader (var och en uppdelad i underraderna officiell och inofficiell; varje underkategori uppdelad i exoterisk och esoterisk): Karismatisk, Traditionell, Byråkratisk.

Vad tror ni?
Skulle det vara användbart i undervisning?
Skulle det vara användbart för att undersöka en npc:s makt?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Jag finner detta en smula förvirrande.

Hur används matrisen? Vad är vitsen med raderna och kolumnerna? Är det tänkt att en och samma maktutövare kan ha å ena sidan mass-makt som är karismatisk/officiell-exoterisk, å andra sidan relationell makt som är traditionell/officiell esoterisk, å tredje sidan egenmakt som är byråkratisk/inofficiell-esoterisk (t.ex.)? (flera av de grejerna låter f.ö. helt motsägelsefulla. Inofficiell byråkratisk egenmakt?)

De tre kolumn-kategorierna verkar inte särskilt väldefinierade och jag är osäker på om de ens är ömsesidigt uteslutande. "Makten över ett agendasättande" kallar du egenmakt, till exempel, men kräver inte det relationer? Den makt som bygger på de bemäktigades perception, det du sätter i "massans kolumn", kan inte den bygga på både relationer och egenmakt?
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Tack snälla för svar och en god kritik. Skall försöka förklara tydligare, men återkom gärna med fler frågor, eller kommentarer, kring om något blir tydligare/ännu mindre tydligt.

Hur används matrisen?
Den syftar till
* att hjälpa till med klassificeringen av olika maktformer - En totalitär apparats/panoptikonsystemets genomdrivare skulle exempelvis främst hamna under Massa;Byråkratisk;Officiell;Exoterisk, dvs. Makt som bygger på föreställningen om att makten finns, som är opersonlig, sanktionerad uppifrån och bara fungerar när den används öppet. Det blir helt enkelt ett lätt sätt att förstå olika maktteoriers definitioner. Detta är den akademiska användningen.
* att analysera en persons eller organisations uppvisade maktbeteenden, för att se vilka styrkor och svagheter deras makt har. Om jag vet att en persons hela maktbas är relationell, kan jag använda makten till vänster (massans) för att störa deras arbete. Om en politiker saknar mod att arbeta illegalt/inofficiellt, så kan denna arena användas för att slå ut dem. Detta är den konkreta användningen, och den där jag kan se en rollspelsapplikation.

Vad är vitsen med raderna och kolumnerna?
* Överksådlighet.
3 är en låg siffra, 3 med fyra underrader är en hyfsat enkel siffra att se. 36 i en lista är en hög siffra.
Dessutom är det olika teoribildningar det handlar om. Weber är rätt enkel att identifiera (makrokategorier, rader). Kolumnerna är i uppstädad gramsci. Underraderna är det som dryftats i och med 90-tals boomen, med Castell etc.

Är det tänkt att en och samma maktutövare kan ha å ena sidan mass-makt som är karismatisk/officiell-exoterisk, å andra sidan relationell makt som är traditionell/officiell esoterisk, å tredje sidan egenmakt som är byråkratisk/inofficiell-esoterisk (t.ex.)?
*Ja - det skulle yttra sig att personen dels av de som aldrig studerat henom i någon större utsträckning (massmakt) uppfattas som karismatisk, och //därför// har fått en officiell roll (officiell) i en publik funktion (exoterisk). Denna del av personens makt finns bara för att människor tror att den finns. Vi kan tänka oss en Asandihäxmästare, en Dalai Lama, eller en Göran Lambertz i sin aktivistiska period som JK .
**Samtidigt har personen någon form av statusposition (tradition) som gör att hen blir lyssnad på, så länge hen agerar som förväntas (relationell). Denna position medför ett "medföljande" uppdrag (officiell) att fungera som rådgivare (esoterisk). Häxmästaren funkar fortfarnade, även Lambertz och Dalai Lama skulle uppfylla båda dessa paket.
**Slutligen har persoen därutöver en personlig makt i form av ett VD-skap/offentligt ämbete (egenmakt, ämbetet medför pengar/befogenheter som är oberoende av hur värdigt det används), vilket personen kan missbruka (inofficiell makt), till att utpressa personer. Jag tror inte att Lambertz gjorde detta, men hans ämbete skulle definitivt tillåta det. Häxmästaren har naturligtvis istället stt eget jaktlag, och kan använda det till att styra köttutdelningen i stammen till nackdel för hens fiender. DalaiLama har offantliga rikedomar från tibet, vilka enligt konventionell politikervisdom har missbrukats för att påverka Indisk och Brittisk politik.


(flera av de grejerna låter f.ö. helt motsägelsefulla. Inofficiell byråkratisk egenmakt?)
Egenmakt: Makt som inte är beroende av stöd från andra. Tvångsmedel helt enkelt.
Byråkratisk (Weber): Makt som uppstår genom ämbete, och inte härrör från tradition eller personlighetsdrag.
Inofficiell: Maktbruk som inte öppet stödjs av personens uppdrag.

Byråkratisk inofficiell egenmakt: Domaren som använder sin position till att påverka lagstiftning. Börsvd:n som donerar företagets pengar till en politisk kampanj. etc.

De tre kolumn-kategorierna verkar inte särskilt väldefinierade och jag är osäker på om de ens är ömsesidigt uteslutande. "Makten över ett agendasättande" kallar du egenmakt, till exempel, men kräver inte det relationer?
* Inte alls. Agendasättande makt, i motsats till normerande makt, kräver ett direktiv. Det är ett tvångsmedel, och därmed en egenmakt. Däremot skall jag försöka förklara kolumnerna bättre. Återkommer nedan, för det har bäring på din nästa kommentar.

Den makt som bygger på de bemäktigades perception, det du sätter i "massans kolumn", kan inte den bygga på både relationer och egenmakt?
*Njao. Här får jag nog försöka tydliggöra isf. Kolumnerna handlar som sagt om mekanik. Hur utövas makten - genom spel på massans övertygelser? Genom spel på en ämbetsmannaroll/social funktion och de möjligheter den ger? Eller genom den egna förmågan att krossa hinder och genomdriva sin vilja oavsett vad?
Det är på sätt och vis en skala från fullständigt mjuk makt (kontrollen över en massa är aldrig 100%:ig) till fullständigt hård makt. En persons traditionella officiella exoteriska maktutövning (om vi nu skall ta standardbaronen från fantasy, för att hålla det hela hyfstat rollspelsaktigt) kan onekligen ha aspekter av alla tre kolumner, men den som handlar om den spontana fruktan människor har efter tidigare grymheter, har baronen ingen direktkontroll över. Hen kan försöka förstärka den, genom att agera hårt i sin roll som domare, eller genom att kräva slavar i skatt (relationell), eller skicka ut straffexpiditioner (egenmakt), men hen kan inte kontrollera böndernas tankar. Den delen av Baronens makt som vilar på denna frukan, kontrolleras egentligen av bönderna själva (tänk Panoptikon), vilket gör att den hamnar i den här kolumnen.

Känns någonting fortfarande otydligt?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Nä, sorry, det här blev lite för mycket jox för att jag ska orka.

Låt oss ponera att du har på fötterna vad gäller teorin. Är det inte ändå lite mycket begärt att din tabell ska kunna användas av random nybörjare, om du måste ägna så mycket tid åt att förklara begreppen?

Vore nog mer användarvänligt med intuitiva, funktionella kategorier, typ: Källa till makt, medel för makt, föremål för makt. Hopsnört på något elegant sätt.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,161
Jag tycker det låter intressant, men hade du kunnat göra en tabell/bild så man får se hur du menar?
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Ok, den är långt ifrån färdig, i det att jag inte skrivit in några exempel, och forumet äter upp färgsätningen, men själva lådan kan jag självklart lägga upp:
Mjukmakt/ Massans maktNormerande makt/ Relationell maktHård makt/Egenmakt
Karismatisk, officiell, exoterisk
Karismatisk, officiell, esoterisk
Karismatisk, inofficiell, exoterisk
Karismatisk, inofficiell, esoterisk
Traditionell, officiell, exoterisk
Traditionell, officiell, esoterisk
Traditionell, inofficiell, exoterisk
Traditionell, inofficiell, esoterisk
Byråkratisk, officiell, exoterisk
Byråkratisk, officiell, esoterisk
Byråkratisk, inofficiell, exoterisk
Byråkratisk, inofficiell, esoterisk
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Man Mountainman; hur skulle det vara med X:axel - maktens form, Y:axel - maktens källa, huruvida den är sanktionerad av ett öppet uppdrag, huruvida den används dolt eller öppet?
 
Top