Nekromanti Provisoriskhet…

Nauseam

Veteran
Joined
27 Dec 2000
Messages
147
Location
De mörka skogarna i Östanled.
Vi diskuterade en sak jag och mina vänner. Om man lägger, låt oss säga skyddscirkel eller varför inte teleport och gör den provisorisk… om magikern inte "stänger" den… när försvinner den? Inte alls? Finns det provisoriska teleportar som magiker "glömt bort" i någon skog och som då och då slänger ett nyfiket rådjur till en plats den inte alls tänkt den skulle vara?

~~nauseam~~~~~~~
<A HREF="http://i.am/nauseam" target="_new">http://i.am/nauseam</A>
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Om du exempelvis lägger dig och sover bryts din koncentration, och besvärjelsen slutar verka... Du kan för övrigt bara ha en provisorisk besvärjelse av samma typ i taget.. Men om en senil magiker med en förbättrad version av nattuggla (som gör att han aldrig behöver sova...) kastar en provisorisk "Teleportera" (Går den ens att göra provisorisk?) och sedan inte kastar den igen (någonsin) så finns det nog en viss (men eeeeeeeeeeeennnnnnnnnoooooooooorrrrrrrrrrrrmmmmmmmmmtttttttttttt................) liten chans att det finns kvarglömda teleportrar i olika delar av Mundana... Om du med hjälp av Eon2´s sannolikhets faktors formel räknar ut sannolikheten att detta inträffar är du välkommen att ge mig resultatet...
 

SirDr

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
147
Location
Växjö
om jag ser till att göra den permanent?
(kunde vara ett lönsamt sätt att tjäna pengar på!
portal system.. endast 20gs/ tur.. snacka om att bilen blir onödig att uppfinna!)

For the Emperor!!!
-Los Templarios Negro
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
att provisoriska besvärjelser försvinner när man inte tänker på dem är nog inte riktigt sannt.. eftersom att då skulle ju alla små medaljonger å så inte funka mer än nån minut, och det skulle inte vara skoj.
man behöver inte tänka aktivt för att hålla dem igång, men däremot för att stänga av dem..
provisoriska besvärjelser är inte bra för magiteorin, de blir väldigt svåra att förklara. varför de finns är antagligen för att neogames ville ha en permanent variant som inte var koboldisk. det är antagligen därför de inte har någon besvärjelse eller effekt som gör så att kronomager rör sig snabbare. i stället finns det en besvärjelse som gör så att de rör sig långsammare (!). antagligen bara för att skapa balans i spelet.
så om ni inte vill ha balans, eller kommer på ett bättre sätt att upprätthålla den utan att förstöra logiken så byt ut skiten! vill ni inte ha deras regler, skriv om, eller byt ut dem - första regeln.

och.. du, det är klart att det står lite permanenta "magiska" (de är ju inte magiska när de är permanenta, de är en del av naturen) saker ute i skogarna och dräller. det finns ju massor av monoliter, stencirklar och högmagiska skogar. alla små maginoviser som ska lära sig effekten permanent måste ju träna lite, antagligen står det endel portaler ute i skogarna. tänk om den gamle magiläraren tog ut sin klass och tränade permanens? fan.. nu ska det i fortsättningen finnas massa magiska saker i skogarna i mina äventyr...

skojigare ändå skulle det ju vara om magikern som lade portalen när han tränade lägga enda änden på en trygg och fin platts, och andra precis vid kanten av en kanjon (i asharien finns det massor av sånna.. [color:red]=o)</font color=red>)

Smaffy är jag. blä.
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Gör om tidseffekten till avstånd och lägg till areaeffekt. Då har man ett fruktansvärt bra vapen i fältslag. Dock blir det så förbaskat svårt att man måste göra om den till ritual, men endå.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Greve Apostus

Veteran
Joined
23 Jan 2001
Messages
36
Jag är ganska säker på att teleportera är en momentan effekt. Annars är det ett tryck fel eller liknande jag menar annars skulle man kunna göra en stor teleport yta vid fiendens här ock vips låg dom ute i blå havet med Gordon pansar...aj aj aj.

Jag tror att sunt förnuft är det bästa i detta läge.(om nu ens effekten är provisorik, som den inte kan vara.)

MVH
Greve Apostus...
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Jag antar att du menar Portal och inte Teleportera. Ja, eftersom de kan göras permanenta måste det finnas portaler ute i världen. Det är ju inte det lättaste att förstöra permanent magi då den slutar vara magisk när man permanentar den. Dock tror jag inte det är någon vanlig företeelse att magiker använder permanenta portaler så du ska nog inte låta spelarna träffa på några stycken i varje skog... /images/icons/smile.gif

Att det däremot skulle finnas bortglömda provisoriska besvärjelser tror jag inte. Magiker är nog fullt medvetna om vad de kastar för besvärjelser. Men som jag sade kan man säkert hitta någon permanent besvärjelse någonstans.

C

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Mäster Charovan on 2001-01-30 13:55.</EM></FONT></P>
 
Top