Nekromanti Provisoriska besvärjelser

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Jag har gjort en liten iakttagelse här på forumet. Flera säger att man inte kan ha flera provisoriska besvärjelser igång samtidigt. Det tycker jag verkar skumt eftersom det står i reglerna, rätta mig om jag har fel, att man inte kan ha flera provisoriska besvärjelser med samma effekter igång samtidigt. Om de menade att provisorisera skulle räknas med som effekt borde de ju ha skrivit rent ut att man inte kan ha flera provisoriska besvärjelser samtidigt. Någon form av pedagogisk kunskap får man ju hoppas att de har :)

C
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Det står följande i Mystik och Magi, sidan 35.
"Provisorisk: Om varaktigheten är Provisorisk innebär det att effekten varar tills vidare. Det vill säga ända tills (eventuellt) tas bort av besvärjaren eller annan besvärjelse."

Skall man tolka detta så varar den tills en ny besvärjelse läggs som tar bort den, eller att besvärjaren avbryter besvärjelsen.

Dvs den avbryts om en annan besvärjelse avbryter den eller bevärjaren gör det.

Riddaren


http://www.backtotellus.com/
 

Wolfes

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
36
Location
Luleå
Jopp du har rätt man kan ha olika provisoriska effekter igång samtidigt.

/Wolfes
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Vad som jag tycker är intressant här är om en magiker kan bestämma att NU ska denna provisoriska besvärjelse avbrytas eller han bara kan göra det indirekt genom att slänga en ny besvärjelse av samma typ.

Vad man också kan fråga sig är huruvida det behöver vara en exakt likadan besvärjelse för att den gamla ska försvinna eller det räcker med att någon av de aktuella effekterna är med? Det skulle i det senare fallet kanske bli lite skumt då effekterna inte nödvänligtvis behöver ha provisorisk varaktighet - det kan man ju lägga till med ataxatropi... (Hoppas ni förstår vad jag menar)

Kan allas vår favoritmagister Rafali reda ut detta för oss, på ett sätt som vi vanliga dödliga förstår... /images/icons/smile.gif

/Emil
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Vad som jag tycker är intressant här är om en magiker kan bestämma att NU ska denna provisoriska besvärjelse avbrytas eller han bara kan göra det indirekt genom att slänga en ny besvärjelse av samma typ.

Varför skulle han slänga en besvärjelse av samma typ, när den redan fungerar till den bryts? Verkar väldigt onödigt.

Riddaren


http://www.backtotellus.com/
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Du har rätt, man kan ha flera provisoriska besvärjelse igång samtidigt, men man kan inte ha igång samma effekt fler gånger, så om inte effekten i grund är provisorisk så går det inte om du redan har användt effekten provisorisera för att göra en effekt provisorisk. Så att använda provisorisera för att skapa en effekt som från början inte är provisorisk till att bli provisorisk och sedan använda en annan effekt som i grund är provisorisk borde gå. Rätta mig om jag har fel.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Jag antar att han avbryter besvärjelsen genom att typ vilja det, vilket han nog gör om han vill kasta besvärjelsen eller använda effekten igen.
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Varför skulle han slänga en besvärjelse av samma typ, när den redan fungerar till den bryts? Verkar väldigt onödigt.

Ja, en provisorisk besvärjelse har väl inte effektområdet "hela världen och allt som lever i den". Det kan ju finnas fler saker eller rättare sagt andra saker som du vill lägga besvärjelsen på!

/Emil
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Men kan man ha en provisorisk besvärjelse igång samtidigt som man använder ungefär samma effekter till att göra en temporär besvärjelse. Jag skulle tro det.

Jag håller även med om att det nog bara är för magikern att säga "jag löser upp besvärjelsen" (kanske krävs det ett besvärjelse-slag likamed det högsta besvärjelseslaget i besvärjelsen för att lyckas?)...

/Emil
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
men man kan inte ha igång samma effekt fler gånger, så om inte effekten i grund är provisorisk så går det inte om du redan har användt effekten provisorisera för att göra en effekt provisorisk.

Men räcker det att en provisorisk besvärjelse innehåller en effekt som tidigare använts i en annan provisorisk besvärjelse för att det inte ska fungera eller handlar det bara om att man inte kan ha igång flera exakt likadana provisoriska besvärjelser samtidigt? Jag tror på det senare alternativet.

Så att använda provisorisera för att skapa en effekt som från början inte är provisorisk till att bli provisorisk och sedan använda en annan effekt som i grund är provisorisk borde gå. Rätta mig om jag har fel.

Jovisst kan du göra så...

/Emil
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
hmm, om du har en effekt igång som är provisorisk så kan du inte använda den igen förens du "löst" upp den nu verkande effekten. Först då kan du använda den igen.
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
hmm, om du har en effekt igång som är provisorisk så kan du inte använda den igen förens du "löst" upp den nu verkande effekten. Först då kan du använda den igen.

Så tolkar inte jag reglerna. Det står på sidan 199 "På samma sätt är det inte möjligt att väva flera besvärjelser av samma sort (med Provisorisk varaktighet) innan den tidigare slutat att verka. Exempelvis kan man alltså inte använda Petromorfos på nytt om man inte löser upp den gamla effekten först" Lite längre ner kan man även läsa "Det är däremot möjligt att väva flera olika temporära eller provisoriska besvärjelser i följd (även innan de tidigare slutat verka)"

Det är möjligt att Neogames menade att man inte kan använda samma effekt igen i en provisorisk besvärjelse förrän den tidigare slutat verka, men det är inte så det står i regelboken; där handlar det om likadana besvärjelser! Så tills Neogames säger något annat så kommer jag att köra att man inte kan använda samma provisoriska besvärjelse igen innan den förra tagit slut, men det är inget problem att använda samma effekter.

/Emil
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Så tills Neogames säger något annat så kommer jag att köra att man inte kan använda samma provisoriska besvärjelse igen innan den förra tagit slut, men det är inget problem att använda samma effekter."

Neogames säger härmed något annat. Tanken är som följer:

Har man Mystik&Magi så gäller Mystik&Magi: en provisorisk effekt måste tas bort innan man kan använda samma effekt igen.

Har man inte Mystik&Magi gäller regelboken (duh!): en provisorisk besvärjelse måste tas bort innan samma besvärjelse kan kastas igen.

Detta är fullt naturligt - det finns inga effekter upplistade i regelboken, varför en användare av enbart regelboken inte har den blekaste om vilka effekter som ingår i vilka besvärjelser, och därmed inte kan utgå från effekterna för att avgöra om de kan användas eller inte. Så för att göra det så enkelt som möjligt skrev vi helt enkelt att en provisorisk besvärjelse inte kan kastas så länge som samma besvärjelse är aktiv.

Detta införs i klurisarna i nästa uppdatering av Smedjan.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Jag instämmer med Krille, med det förtydligandet att det naturligtivs räcker med att en effekt slutar att verka av sig själv (man behöver alltså inte nödvändigtvis aktivt ta bort den).

Väver man en ny effekt/besvärjels så slutar de tidigare effekten/besvärjelsen att verka enligt vad Krille nämnde med avseende på Regelboken respektive Mystik & magi.

MVH
Carl Johan Ström,
Neogames AB
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Detta är fullt naturligt - det finns inga effekter upplistade i regelboken, varför en användare av enbart regelboken inte har den blekaste om vilka effekter som ingår i vilka besvärjelser, och därmed inte kan utgå från effekterna för att avgöra om de kan användas eller inte.

Kunde ju stått nåt i stil med "mer om effekter kan du läsa i Mystik & Magi"... /images/icons/smile.gif

/Emil
 
Top