Nekromanti Provisoriska besvärjelser

Vovven

Veteran
Hur brukar ni köra med provisoriska besvärjelser? Kan en person/föremål ha i teorin oändligt många provisoriska besvärjelser på sig samtidigt eller kör ni med att en person/föremål enbart kan ha en provisorisk besvärjelse på sig åt gången?

Sitter nämligen med att konstruera lite besvärjelser till min "multiclass" skoto-/psykotropiker tjuv/diplomat :gremtongue:

Och det är en del effekter som jag vill ha som passar till karaktären (mörkersyn, dölja, spårlös t.ex.). Problemet är att antingen så blir det temporära besvärjelser som varar en minut eller så blir det provisoriska.

Jag vet att det går att förlänga temporära, men då ökar svårigheten lite väl mycket för min mediokra karaktär. Men att ha flera provisoriska känns lite för bra.

En annan lösning skulle vara att kombinera in flera effekter i samma besvärjelse, men då skulle slaget mot alstra bli för högt.

Funderingar kring detta?

Om något är oklart så skyller jag på att jag är trött :gremsleep:

Telephalsion

Swordsman
Ser inget fel med att bunta flera provisoriska på hög, så länge som det är olika besvärjelser/ritualer.

Vill du kombinera föreslår jag en ritual, tar lite tid, men blir enklare att trycka in fler olika effekter i samma magi än med besvärjelse.

Vissa går dock inte att göra provisoriska, då föreslår jag alkemiska artefakter av lägre magnitud.

duncan_UBBT

Swordsman
Håller med Telephalsion på alla tre punkter. Jag kör så här.

Samma magiker kan ha flera provisoriska effekter igång samtidigt, men aldrig samma effekter (förutom för Beröring, Avstånd, Temporalisera, Provisorisera och Permanenta som man kan använda flera gånger).

Samma objekt kan ha hur många olika effekter på sig samtidigt, men aldrig mer än en av varje sort (förutom för Beröring, Avstånd, Temporalisera, Provisorisera och Permanenta som man även här kan ha flera gånger).

Om ett objekt berörs av två besvärjelser som innehåller samma effekt kommer bara den av de två med högst magnitud att verka. Båda besvärjelserna ligger fortfarande där, fast bara en av dem får någon märkbar effekt.

Till exempel kan två magiker lägga varsin "Skärpa" provisoriskt på samma svärd, men om den ena gör en 2a magnituden och den andre gör en 3e magnituden kommer vapnet bara att göra +Ob3T6 hugg & stick skada. Dock så finns det fortfarande två besvärjelser som verkar på objektet, vilket man bör tänka på om någon får för sig att riva sönder väven på svärdet.

Om en av magikerna lägger skärpa på ett annat svärd kommer besvärjelsen som lagts på det första svärdet att sluta verka, och filamenten återgår till väven. Om svärdet fortfarande har en annan skärpaeffekt gjord av en annan magiker på sig kommer denna fortfarande att finnas kvar.

wallahad

Swordsman
Vi har tolkat reglerna som att en magiker bara kan ha igång 1 Provisorisk effekt i taget.

1 Besvärjad provisorisk, 1 improviserad och 1 Ritual.

Annars skulle en stridande grupp vara ½ dumma om magikern inte la en Ritualiserad Skärpa på Alla gruppens Vapen.

Begräsningar föder utveckling för att gå runt begränsningen.

Petter42

Swordsman
"Opposition är nyckeln till utveckling." Vill jag minnas att någon sa.

Kör som så att man bara får ha en av varje effekt igång i taget (man kan alltså inte ha en eld temporärt och en provisoriskt) med undantag av metaeffkter. Om två magiker gör samma sak kan vissa saker läggas ihop. Exempelvis eld, men inte saker som tur.

Tänker annars att man skulle kunna ha kanaliserad magi. Magi som finns så länge magikern koncentrerar sig. Man skulle då slå ett slag mot besvärja varje runda, möjligen lättare slag efter det första slaget.

Något jag skulle vilja ha svar på är hur provisoriska effekter funkar inom magiteorin. Temporär magi existerar endast i magiska dimensioner (och påverkar de fysiska), permanenta endast i fysiska(och påverkar de magiska). Provisoriska i båda?

Telephalsion

Swordsman
Ritualer: Endast en instans av samma ritual (temporär & provisorisk) kan vara aktiv vid ett tillfälle

Besvärjelser: Endast en instans av samma besvärjelse (Temporär & Provisorisk) kan vara aktiv vid ett tillfälle.

Improvisation: Endast en instans av varje effekt (Metaeffekter som avstånd och provisorisera inte inräknat) kan vara aktiv vid ett tillfälle.

Man kan, genom olika vävningsmetoder (Besvärjelse, Ritual, Improvisation) lägga samma effekt på ett föremål, men detta innebär inte att effekterna summeras.

Inga effekter kan äka i magnitud genom att väva effekten genom olika medium. Alltså, du kan inte väva spårlös på magnitud 2 med en besvärjelse, på magnitud 3 med en ritual, och sen improvisera magnitud 1 för att sedan få en effektiv magnitud på 6.

I eon funkar Magi inte enligt konventionell matematik med summering. ( [x] = magnitud. För framtida referens.)
Låt mig illustrera:

Vanlig matte säger att 1+1 är 2.
Eon-magi-matte innebär att [1]+[1]=[1]

Eller mer utvecklat: [3] + [2] = [3]

Två instanser av samma effekt, men med olika magnitud, på ett föremål innebär att den starkare magnituden visas. Dens svagare är fortfarande aktiv, men den får ingen åverkan. Alltså kan man rent teoretiskt lägga flera skärpa-effekter på ett vapen, men endast den starkaste skärpan påverkar vapnet.

Till Petter:
Om du tänker dig att Mundanas magiska fält är uppbyggt av dels det realmagiska fältet, där alla vardagliga saker är, som att solen lyser och allt. Detta fält är helt bestående av permanenta effekter och är således inte magiskt, det upprätthåller bara den verkliga världen.

"Under" detta fält ligger en eter av potentiella filament, strömmar av oalstrad energi.

Alstring innebär att man "spänner" filamenten mot det realmagiska fältet. Naturlig dissipation och viljan att återgå till normaltillståndet av potentiellt filament innebär att det är svårare att alstra längre filament, alltså dra dem högre upp.

Momentana effekter innebär att man "släpper" filamentet mycket snabbt och kontrollerat tillbaka ner i det potentiella fältet. Den snabba återgången ger upphov till vågrärelser i det realmagiska fältet. En kortvarig effekt uppstår, vars vågor kan få långsiktiga konsekvenser. Via magiförnimmelse kan man känna dessa vågrörelser.

Temporära besvärjelser innebär att man håller kvar filamenten i ett visst mönster. Det bildas en knöl i det magiska fältet som påverkar sin omgivning så länge som den består. Den återgår dock till det potentiella fältet om ingenting görs. Denna böld går att känna av via magiförnimmelse som en abnormalitet i det normala magiska fältet, en koncentration av den aktiva aspekten.

Provisoriska effekter fungerar på samma princip, men de har ingen "spänning" som drar dem tillbaka till det potentiella fältet. Teoretiskt handlar det om att magikerns psyke/själv/nånting håller kvar mönstret tills dess att magikern försöker göra samma mönster eller väljer att släppa det. Återigen bildas en knöl i det realmagiska planet som går att känna av.

Permanenta effekter innebär att filamenten inte bara spänns mot det realmagiska planet utan faktiskt lyfts upp. Dessa filament har då ingen spänning som får dem att återgå till det potentiella fältet utan de flyter då ut i det realmagiska fältet.

Så tänker jag mig magi iallafall.

Petter42

Swordsman
Det beror på hur den verkar. Med effekten eld skapas en magisk eldkälla(man tänder eld på luften). Elden i sig existerar på det fysiska planet, och om man tar två eldlågor tillsammans får man en större låga.
Exempelvis spårlös har inte en fortsatt verkan. När den temporära effekten försvinner så blir spåren synligare igen. När den temporära elden försvinner kommer saker man tänt eld på fortsätta brinna.
Eld: Källan är magisk och existerar på det magiska planet och påverkar den fysiska världen.
Spårlös: Existerar på det magiska planet och verkar inom det metafysiska.

Det metafysiska planet fungerar ofta såsom du säger. Det fysiska funkar ofta rent matematiskt (att två krafter kan läggas ihop till en större).

/Petter spekulerar.

Vovven

Veteran
Det jag funderar på är risken för att min karaktär kanske får lite väl bra fördelar ifall jag skulle genomföra några provisoriska ritualer.

Iofs kanske lite dumt att ha effekten dölja på sig med magnitud tre, folk misstänker nog något då...

Får prata med min SL och se vad hen tycker är lämpligt och rimligt.

Telephalsion

Swordsman
Eld + Eld = Två eldar - Verkligheten ter sig då att det blir mer eld.

Spårlös + Spårlös = Två spårlös, men det blir inte mer spårlöst i verkligheten.

Tele - Kortfattat.

Telephalsion

Swordsman
Sant sant, men: jag tolkar magin i eon som att kumulativa effekter aldrig kan läggas på hög för att få ökad effekt. Alltså, du kan inte lägga spårlös magnitud 1 med besvärjelse och spårlös magnitud 3 med en ritual för att få en effektiv magnitud på 4.

Om du skulle göra det så är båda effekterna igång, och således en del av verkligheten så länge som effekterna varar, men de stärker inte varandra. Den mindre effekten "slukas" av den större.

I exemplet eld magnitud 1 innebär det att det blir dubbelt så mycket eld, men inte dubbelt så stark eld. Detta för att eld är en effekt som ger ett "fysiskt" uttryck till skillnad från spårlöshet.

Förövrigt så är verklighetsgrad ett intressant begrepp:
Saker med maximal verklighetsgrad är permanenta effekter. Lägre verklighetsgrader är temporära och provisoriska som skjuts bort från verkligheten om inget annat stimuli ges (upprepade vävningar, ökad varaktighet). Att alstra filament kanske är att öka verklighetsgraden på filamenten. Ju högre grad, desto mäktigare påverkan kan du göra på det verkliga. Kongelat är de mest verkliga filamenten, då de är i fysisk form. Detta gör att de kan alstras till teoretiskt sätt oändligt hög magnitud.

Tele - spårar.

Telephalsion

Swordsman
Jag har märkt att jag tänker i mer svävande magiteoretiska banor sisådär klockan 4 på natten. Kan vara något med att det är någon form av nördotropiskt influx just då.

Kanske man ska renskriva alla teoretiska diskussioner inför en Mystik & Magi 2?

Phelan

Hero
Då det finns en hel del olika tolkningar tror jag att en gångbar form hade varit att samla tankegångarna från varje skribent var för sig och författa om till in-game stil. En del saker går säkert att lägga in i rena regelkapitel, men mycket gör sig säkert lika bra som exempelvis "Ur Magister Petronius Quattrodios tankar om teoretisk magi vol I-XIV"

Grattis Sverige! / Phelan